مراحل کلی تولید محتوا به شرح زیر صورت می پذیرد
- اول: اینکه باید مشخص کنید که محتوای تولید شده (یا محتوایی که می خواهید تولید شود) در چه گروهی از کلمات کلیدی آمده است؟ گروه کلمات کلیدی اصلی خود را قبل از شروع نگارش مقاله بدست آورید.
- دوم: مشخص کنید که نوع محتوای مورد نظر در چه فرمتی از محتوا قرار می گیرد؟
- سوم: تمامی محتواهای تولید شده می بایست دارای کد منحصر به فرد باشند. نحوه کد گذاری پایینتر آمده است.
- چهارم: تاریخ تولید محتوا مشخص باشد.
- پنجم: ابتدا تعیین کنید که محتوای مورد نظر در کدام یک از دسته های تعیین شده در بلاگ قرار دارد؟
- ششم: محتوای خود را مطابق شکل زیر بسازید.
- هشتم: سپس آن را در زمان تعیین شده طبق تقویم محتوا بارگزاری کنید.
در تصویر بالا نحوه تقسیمبندی مطالب یک پست وبلاگی پیشنهاد شده است.
#شماره ۱: کد گذاری
تمامی محتواهای تولید شده می بایست با یک کد منحضر به فرد قابل شناسایی باشند. این کد، هویت یک مطلب است و می بایست در تمامی تولیدات محتوایی، از سیستم کدگزاری شده پایین استفاده نمایید.
شماره | – | زبان | – | فرمت | – | شرکت |
۰۱ | ENG | DIO | IDEALWEEN |
فرمت ها یا اشکال محتوایی
ردیف | فرمت | کد |
۱ | A day in the office | DIO |
۲ | Best practice | BPR |
۳ | Blog review | BLR |
۴ | Book review | BRE |
۵ | Case studies | CST |
۶ | Certifications | CER |
۷ | Chart, graphs and statistics | CGS |
۸ | EBook | EBK |
۹ | Employee and employer interviews video | EIV |
۱۰ | General papers | GPR |
۱۱ | General video | GVD |
۱۲ | Guest posts | GPT |
۱۳ | Guides | GUD |
۱۴ | Infographics | INF |
۱۵ | Journal reviews | JRV |
۱۶ | News | NWS |
۱۷ | Opinion | OPN |
۱۸ | Photography | PHO |
۱۹ | Polls | POL |
۲۰ | Presentation | PRE |
۲۱ | Tips and tricks | TTK |
۲۲ | Tool List | TLS |
۲۳ | Training and event calendar | TEC |
۲۴ | UGC | UGC |
۲۵ | Video tutorials | VTL |
۲۶ | Webinars | WNR |
۲۷ | Whitepapers | WHP |
۲۸ | Written tutorials | WTL |
زبان ها
ردیف | زبان | کد |
۱ | انگلیسی | ENG |
۲ | فارسی | FAR |
شماره ۲: تیتر اصلی در مقاله وبلاگ
تیتر اصلی محتوای خود را تولید کنید. تیتر اصلی، عنوانی است که مهمترین مطلب متن را بیان می کند. در برخی مواقع، تیتر اصلی تنها تیتر خبر بوده و با حروف درشتتر دیده مىشود. تیترها خوانده می شوند و مخاطب تصمیم می گیرد که محتوای آن را بخواند یا نخواند. تیترها اولین و بیشترین بخشی از محتوا هستند که خوانده می شوند و در عین حال می توانند آخرین باشند.
مثال:
استارت آپ ها به نظام صنفی پیوستند
- تیتر اصلی در محتوای متنی به تنهایی کافی نیست، روتیترها و زیرتیترها در خوانده شدن مطلب بسیار تأشیرگذارند. پس تقسیم بندی لازم را رعایت نمایید.
- می توانید خلاصه ای از نوشته و یا توضیحات تکمیلی و یا ایده و ذهن خودتان را همراه با لحن بیان متن بعنوان تیتر برگزینید.
- می توانید از عباراتی که مخاطب جستجو می کند در متن استفاده کنید.
- کلمات غیرضروری را که باعث طولانی شدن تیترها می شوند حذف کنید.
- از تیترهای بسیار کوتاه استفاده نکنید. استفاده از تیترهای کوتاه باعث می شود بین نوشته شما و کلمات کلیدی تمایزی ایجاد نشود.
- موتور جستجوی گوگل، معمولا عباراتی را که بین ۶۵ تا ۹۵ کاراکتر را شامل میشوند بعنوان تیتر اصلی در نظر می گیرد. پس سعی کنید که تیتر انتخابی مشمول این قانون باشد.
- سعی کنید تنها یک تیتر برای محتوای خود تعیین کنید.
شماره ۳: زیر تیتر ها
زیر تیتر، بعد از تیتر اصلى (معمولاً در صفحه اول) و با حروف کوچکتر نوشته مىشود. مطلب زیر تیتر مىتواند مکمل تیتر اصلى و روتیتر و یا مستقل از آنها باشد و باز هم به هر حال تیتر اصلى باید بدون زیر تیتر هم مفهوم و معناى مستقل و کامل داشته باشد.
مثال:
تیتر اصلی « رئیس جمهور در نمایشگاه الکامپ حضور پیدا کرد»
زیر تیتر « استارت آپ ها مشکلات خود را با بالاترین مقام اجرایی کشور مطرح کردند»
- از جملات مهم مقاله و یا نوشته برای نوشتن زیر تیترها بهره ببرید.
- سعی کنید که زیر تیتر عنوان کننده یک سوال باشد که شما قصد پاسخ به آن را دارید و یا آنچیزی را بیان کند که می خواهید بعنوان یک منفعت به مخاطب خود تقدیم کنید.
- سعی کنید محتوای خود را طوری طراحی کنید که حداکثر از ۵ زیر تیتر استفاده شود.
شماره ۴: سرآغاز یا سوتیتر
سعی کنید برای مطالبی که طولانی هستند و بیش از ۸۰۰ کلمه را شامل می شوند، از سرآغاز یا سوتیتر استفاده کنید. در مطالبی که بسیار طولانی هستند می توان از چند سوتیتر استفاده کرد. سوتیتر باید خلاصه ای از مطالبی باشد که شما می خواهید به آنها بپردازید.
سعی کنید در چند جمله (۴ تا ۵ جمله) مقدمه وار در مورد موضوع مورد نظر صحبت کنید. همانطور که قبلا هم گفته شد، این قسمت از نوشته تاثیر بسیار زیادی در قانع کردن مخاطب برای خواندن ادامه مطلب است.
شماره ۵:چگالی کلمات کلیدی در مقاله
شما باید تعیین کنید که چه عباراتی می بایست در محتوای شما بکار برده شود.
علاوه بر آن، سایر کلمات کلیدی که به متن موردنظر مربوط است را انتخاب کنید. سعی کنید تا ۳ کلمه کلیدی، یکی اصلی و دو کلمه فرعی برای متن در نظر بگیرید.
- از نگارش یک متن برای تنها یک کلمه کلیدی خودداری کنید.
- در هر مقاله که بطور متوسط تا ۵ کلمه کلیدی کار کنید.
- کلمه کلیدی مورد نظر در موارد زیر بکار برده شود:
- در عنوان (تیتر، زیر تیتر)
- در متن
- در پاراگراف اول مقاله (سرآغاز)
- هدر صفحه ای که مقاله را در آن قرار می دهید
- در آدرس صفحه
- در پاراگراف آخر مقاله
- استفاده از کلمه کلیدی به شکل بولد یا ایتالیک
- بکارگیری کلمه کلیدی در متن جایگزین (alt)
یک ابزار مناسب برای سنجش کلمات کلیدی در محتوای متنی
یکی از ابزارهای خوب برای سنجش کلمات کلیدی متن بلاگ ، افزونه SeoQuake است. این افزونه روی مرورگر کروم یا فایرفاکس نصب شده و در صورتی که صفحهای باز شود، تراکم کلمات کلیدی صفحه را به شما نمایش میدهد.
لازم به ذکر است که این افزونه به صورت آفلاین کار نمیکند و همینطور ابزارهای دیگری مانند اندازه گیری رتبه صفحه و بک لینکها را نیز در خود دارد. شما میتوانید این افزونه را برای مرورگر کروم از این لینک دریافت کنید.
افزونه seoquale برای سنجش کلمات کلیدی
شماره ۶: دستورات نگارشی
در نگارش یک مقاله، می بایست تحت قوانین زیر عمل کرد.
استفاده از بولت
سعی کنید متن خود را طوری تنظیم کنید که متن مورد نظر دارای دسته بندی بوده و مطالب قابل دسته بندی در بولت باشد. در زیر نمونه ای از بولت گذاری را مشاهده می کنید:
امروزه در ایران، شرکت های دیجیتال مارکتینگ به دستههای زیر تقسیم می شوند:
- شرکت صاحبت رسانه
- شرکت تبلیغ کننده یا رسانه فروش
- شرکتهای استراتژی نویس و مشاور
نقل قول، باز نشر و ذکر منبع آن
زمانی که می خواهید عبارتی را عینا از کسی یا منبعی نقل کنید می بایست نقل قول را مشخص کنید.
تذکر مهم: این موضوع در زمانی که از منابع هم زبان دیگر استفاده می کنید اهمیت بسیاری پیدا میکند. ممکن است در صورت رعایت نکردن این مسئله، گوگل محتوای تولید شده را کپی تلقی کرده و تبعات سنگینی برای وبسایت داشته باشد.
برای نگارش نقل قول چنین عمل کنید:
- حتما نقل قول را در گیومه قرار دهید
- در صورتی که نقل قول چیزی بیش از ۴۰ کلمه است، نقل قول را حتما در یک پاراگراف جدید آورده و فونت آن را کمی کوچکتر و یا ایتالیک کنید.
- حتما منبع خود را در آن ذکر کنید.
- اگر می خواهید محتوایی در سایت قرار دهید که عینا از یک محل دیگر آورده میشود، حتما در ابتدای متن توضیحاتی پیرامون متن و دلیل ذکر عینی مطلب بیاورید. آن را میان گیومه قرار داده و حتما با گیومه ببندید. ذکر منبع و لینک آن در انتهای متن (بعد از گیومه) ضروری است.
توجه: زمانی که به ترجمه یک عبارت می پردازید، در واقع یک محتوای جدید تولید کرده اید. متن ترجمه شده توسط شما نقل قول محسوب نمی گردد.
- در صورتی که نقل قول مستقیم انجام می دهید، حتما منبع نقل قول را ذکر کنید. اگر منبع شما اینترنتی است، حتما عنوان مطلبی که نقل قول از آن صورت گرفته نوشته شده و لینک مربوطه روی آن قابل دسترس باشد.
شما می توانید نمونه ای از نگارش یک نقل قول را مشاهده کنید:
یکی از رهبران بزرگ دنیای فناوری قطعا استیو جابز است. اما باید پرسید که آیا هر انسان بزرگی آیا لزوما خوب هم هست؟ یکی از دوستان او میگوید:
« با او به شدت مشکل داشتیم. او از تکنیکی به نام دایره تحریف واقعیت بهره میبرد. او طوری واقعیت را تحریف می کرد که گاهی ما هم باور می کردیم که اشتباه می کنیم.» استیو وازنیاک
واژه های مرکب
برای نگارش واژه های مرکب، حتما از نیم فاصله استفاده کنید.
لینک دهی در محتوای متنی
سعی کنید حین نگارش یک محتوای متنی ، حتما از لینک در آن استفاده کنید. پیشنهاد می شود حداقل در موارد زیر لینک دهی کنید:
- زمانی که از یک عبارت و یا اصطلاح تخصصی استفاده میکنید.
در دایره المعارف های معتبر و یا دانش نامه های مختلفی که به صورت آنلاین وجود دارند، اصطلاح و یا عبارت را پیدا کرده و کلمه یا عبارت مورد نظر را به آدرس صفحه مربوط به آن لینک دهید.
- زمانی که از یک خبر استفاده می کنید.
این امر یک نقل قول غیر مستقیم است. سعی کنید لینک خبر را روی قسمتی از متن بگذارید. در صورتی که خبر به صورت نقل قول مستقیم ذکر شده است، از لینک کردن کل متن خودداری کنید. می توانید به صورت پاورقی و با آوردن عبارت «لینک خبر» استفاده کنید.
- نام اشخاص
- زمانی که به محتوا های قبلی منشر شده در وبسایت استناد کرده اید.
حتما عنوان مقاله را بنویسید و روی آن به اصل محتوا لینک دهید.
- ذکر یک منبع
زمانی که منبعی را برا نوشته خود ذکر می کنید، حتما لینک مطلب را بگذارید. خواه این به صورت پاورقی آورده شده باشد، خواه در متن
نکته: از لینک دهی بیش از حد خودداری کنید. شما ویکی پدیا نیستید.
محتوای متنی ترجمه شده
محتواهایی که برگردان مطلبی با زبان متفاوت است، محتوای متنی تولیدی محسوب می شوند. اما ذکر منبع در آنها ضروری است. در چنین محتواهایی نکات زیر را رعایت کنید:
لینک مطلب اصلی را در آخر مقاله ذکر کنید.
در صورتی که از ترجمه دقیق استفاده می کنید، حتما عبارت زبان اصلی را برای واژگانی که ترجمه آنها دشوار است و یا معادل عینی ندارند، به صورت پاورقی ذکر کنید. نمونه ای از این اقدام را در زیر می بینید:
Marketing is the management process through which goods and services move from concept to the customer. It includes the coordination of four elements called the 4 P’s of marketing.
بازاریابی (۱) یک جریان مدیریتی است که در جریان آن، ایده یک کالا و یا خدمت، به مصرف کننده هدایت می شود. روال بازاریابی شامل ۴ مرحله می شود که۴P مارکتینگ نامیده می شود.
۱) Marketing
همانطور که در مثال فوق می بینید، معادل واژه بازاریابی که در واقع ترجمه ای نه چندان مناسب برای Marketing است، به صورت پاورقی ذکر شده است.
در ترجمه های لفظی که رساندن مفهوم در اولویت قرار دارد، ذکر اینکه مطلب به صورت تلخیصی و یا لفظی ارائه شده ضروری است.
شماره ۷: انتخاب عکس مناسب برای مقاله وبلاگ
برای مقاله خود یک عکس جذاب انتخاب کنید. در انتخاب عکس مناسب به نکات زیر توجه کنید:
- بهتر است تمامی عکس های انتخاب شده برای محتوای متنی در سایز یکسانی ارائه گردند.
- عکس بلاگ دارای کیفیت مناسب باشد. از قراردادن عکس های دفرمه و یا کشیده شده خودداری کنید.
- عکس را متناسب با موضوع مورد نظر انتخاب کنید.
- حتی المقدور از منابع رایگان برای عکس خود استفاده کنید. در اینترنت منابع بسیاری وجود دارند که می توانید از عکس های رایگان استفاده کنید.
- اگر عکسی را از منبعی غیر رایگان، استفاده می کنید، تمام اطلاعات آن را ذکر کنید. نام عکاس یا طراح، منبع و اطلاعات شناسنامه ای دیگری که در دسترس دارید. توجه داشته باشید که هر چقدر اطلاعات بیشتری در وبسایت شما قرار گرفته باشد، ارزش بیشتری دارید. پس از اشاره به اینکه عکس متعلق به خودتان نیست نهراسید.
منبع : آژانس دیجیتال مارکتینگ دیماژن
- ۰۰/۰۲/۲۵