آژانس (Agency) یک کسب و کار یا سازمان است که ارائه دهنده خدمت است. خدمتی که شامل مدیریت و برنامه ریزی و ایجاد یک فرآیند کاری بین دو یا چند نیاز است.
در واقع یک آژانس نماینده یا واسطه ای است که از ارائه خدمتی شامل « انجام یک کار » سود کسب می کند.
به طور مثال، وقتی شما به یک شرکت خدمات نظافت منزل تماس میگیرید و تقاضای خدمات میکنید، در واقع با یک آژانس تماس گرفته اید. اما به طور عمومی، عبارت « آژانس نظافت منازل » برای این شرکت ها بکار نمی رود.
آژانس ها واسطه ای هستند برای خرد کردن یک فرآیند پیچیده برای کاربر نهایی.
یک آژانس هواپیمایی ، کارش تسهیل سفر شماست. یک آژانس دیجیتال مارکتینگ ، به تسهیل و مدیریت فرآیند تبلیغات و مارکتینگ کسب و کار شما در بستر دیجیتال یا آنلاین می پردازد.
در واقع یک آژانس مدیریت کارهای شما را انجام می دهد و نماینده شما در یک فرآیند است.
فعالیت های یک آژانس دیجیتال مارکتینگ چیست؟
به طور کلی به خاطر داشته باشید که آژانس فروشنده یک خدمت است. نه فروشنده یک کالا یا یک محصول مشخص.
بیایید یک مثال عینی بزنیم.
یکی از جنبه های دیجیتال مارکتینگ ، استفاده از رسانه های دیجیتال شبکه های تبلیغات اینترنتی است.
این را می دانیم که به صاحب یا پدید آورنده یک شبکه تبلیغاتی اینترنتی ، اد نتورک ( Adnetwork ) نام دارد.
حال شما بعنوان یک کسب و کار، می خواهید در این شبکه بهترین نتیجه را بگیرید. اما کار کردن با این ادنتورک کار ساده ای نیست.
نکته های بسیار ظریف و زیادی وجود دارند که یک کمپین تبلیغاتی را در یک ادنتورک موفق می کند.
بنابراین اینجا آژانس به کمک شما می آید و وظیفه خرید و مدیریت رسانه را بر عهده می گیرد.
استراتژی دیجیتال مارکتینگ
قبل از ادامه این بخش، باید بدانید که چیزی به نام استراتژی دیجیتال مارکتینگ تا حدودی غلط است.
به این دلیل که استراتژی کلان ترین مبحث یک کسب و کار است.
پس از آنجایی که دیجیتال مارکتینگ یکی از زیر مجموعه های مارکتینگ است و از بالا سری خود تبعیت می کند، نمی تواند چیزی به نام استراتژی داشته باشد.
پس برای اینکه بدانیم یک آژانس دیجیتال مارکتینگ چیست باید بدانیم که استراتژیست فرد یا گروه دیگیری است و باید به جای استراتژی دیجیتال مارکتینگ بگوییم برنامه دیجیتال مارکیتنگ که در زبان انگلیسی عبارت Digital Marketing Plan استفاده می شود.
پس یک آژانس دیجیتال مارکتینگ چیست ؟ آژانسی است که یکی از کارهای آن تهیه یک برنامه دیجیتال مارکتینگ است.
برنامه دیجیتال مارکتینگ برنامه ای است که بر اساس استراتژی مارکتینگ ، اهداف تعیین شده در این استراتژی را فهم و به آنها در فضای دیجیتال عینیت داده و به ما می گوید که کدام زمینه دیجیتال مارکتینگ با چه برنامه ای بهترین راه برای رسیدن به اهداف معین شده در استراتژی مارکتینگ ( Marketing Plan) است.
شما می توانید این خدمات را از یک آژانس دیجیتال مارکتینگ بخواهید.
خرید و مدیریت رسانه
یک آژانس از روی برنامه دیجیتال مارکتینگ به خرید رسانه و مدیریت آن می پردازد.
رسانه های مختلفی وجود دارند که کار با آنها پیچیدگی های زیادی داشته و هر روز بر پیچیدگی آنها افزوده می شود.
پس شما برای مدیریت رسانه خود و نیز خرید آن نیاز به یک آژانس دیجیتال مارکتینگ دارید.
سود آژانس دیجیتال مارکتینگ در خرید مدیا یا مدیریت آن ، دریافت کارمزد به ازای مدیریت این رسانه ها است که از کارفرما دریافت می کند و یک درصدی از هزینه رسانه است که از فروشنده رسانه یا ادنتورک بدست می آورد.
مدیریت اجرایی برنامه های دیجیتال مارکتینگ
در نوع فعالیت های دیجیتال مارکتینگ ، Asset یا ابزار برای دیجیتال مارکتینگ نیاز است. نوع این ها از جنس محتوا هستند. برخی دیگر از این ابزار مانند سایت هم از جنس همین Assetها هستند.
اکثر شرکت ها ممکن است در تامین این ابزار ها یا امکان تولید و تهیه نداشته باشند و یا تجربه کافی در آن وجود نداشته باشد.
بنابراین، آژانس دیجیتال مارکتینگ با دسترسی به صدها متخصص، خدمات مربوطه را ارائه می دهد.
سود آژانس در تهیه ارزان تر این Assetها و دریافت سود در ارائه آن به مشتری است.
اهداف فعالیت های آژانس دیجیتال مارکتینگ
حال که تا حدودی با پاسخ این سوال که یک آژانس دیجیتال مارکتینگ چیست آشنا شدید بهتر است بدانید که این سرویس ها و خدمات در یک آژانس دیجیتال مارکتینگ برای شما چه چیزی را به ارمغان می آورد؟
آژانس دیجیتال مارکتینگ کسب و کار شما را بهبود می دهد
با تهیه یک برنامه دیجیتال مارکتینگ کسب و کار شما در نهایت به فروش بیشتر دست خواهد یافت و این به معنای گسترش و بهبود کسب و کار است.
آژانس دیجیتال مارکتینگ برند را در دنیای آنلاین تقویت می کند
بوسیله انجام فعالیت در دنیای آنلاین ، برند در فضای آنلاین قدرت و نفوذ بیشتری کسب می کند. این امر بوسیله شناخته شدن برند ، خدمات آن و گسترش شبکه ای از ارتباطات مرتبط رخ می دهد.
آژانس دیجیتال مارکتینگ ROI را افزایش می دهد
ROI که اختصار عبارت Return of Investment است ، به انتظار بازگشتی است که از یک میزانی از سرمایه گذاری گفته می شود.
یک آژانس دیجیتال مارکتینگ وظیفه دارد در در ازای سرمایه گذاری شما ، یک ارزش افزوده ( سود ) به شما بازگرداند. در مورد مفهوم ROI در مطالب دیگری توضیح خواهیم داد.
خدمات آژانس دیجیتال مارکتینگ چیست ؟
به طور کلی سه مفهوم در دیجیتال مارکتینگ وجود دارد:
- زمینه های دیجیتال مارکتینگ
- فعالیت های دیجیتال مارکتینگ
- تکنیک ها
خدمات یک آژانس که در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت می کند در این دو مفهوم خلاصه می گردد. حال برخی از مهمترین های هر کدام را ذکر می کنیم.
زمینه های دیجیتال مارکتینگ
تمامی فعالیت های دیجیتال مارکتینگ در زمینه های مشخصی که در دنیای آنلاین وجود دارد خلاصه می گردد:
- وبسایت و موتور جستجو
- شبکه های اجتماعی
- تبلیغات اینترنتی
- موبایل و اپلیکیشن
- پیام رسان ها
فعالیت های دیجیتال مارکتینگ
- سئو و وبسایت
- تجربه و رابط کاربری ( UI and UX )
- تبلیغات موتور جستجو ( تبلیغات گوگل ادز )
- تبلیغات داخل اپلیکیشن
- تبلیغات بنری
- تبلیغات کلیکی
- تبلیغات ویدئویی
- تبلیغات شبکه های اجتماعی
- فعالیت شبکه های اجتماعی
- ایمیل مارکتینگ
- SMS مارکتینگ یا تبلیغات اس ام اس
تکنیک های مارکتینگ و دیجیتال مارکتینگ
تکنیک ها در قالب یکی از فعالیت های دیجیتال قرار میگیرند. به این معنا که شما این تکنیک ها را می توانید در هر کدام از فعالیت ها یا به صورت زیر مجموعه از آنها انجام دهید.
تکنیک های دیجیتال مارکتینگ ممکن است که اختصاص به فضای اینترنت یا دیجیتال نداشته باشند.
مانند تکنیک اینباند مارکتینگ که استفاده زیادی از فضای دیجیتال می کند اما تمام رویکرد آن مبتنی بر فضای دیجیتال نیست.
- بازاریابی محتوایی
- بازاریابی ویدئویی
- گیمیفیکیشن
- بازاریابی درونگرا یا بازاریابی اینباند ( Inbound Marketing )
- بازاریابی چریکی ( گوریلا مارکتینگ )
- اینفلوئنسر مارکتینگ
- بازاریابی خلاق
- بازاریابی رویداد
اگر بخواهیم خیلی خلاصه این تقسیم بندی را توضیح دهیم باید اینطور بگوییم.
چند مثال
شما با اینفلوئنسر مارکتینگ – که یک تکنیک است – در واقع مشغول انجام فعالیت یا تبلیغات شبکه اجتماعی – که هر دو جزئی از فعالیت دیجیتال مارکتینگ هستند هستید که در زمینه شبکه های اجتماعی – یکی از زمینه های دیجیتال مارکتینگ – صورت می پذیرد.
مثالی دیگر:
اگر شما ساخت ویدئوهای کوتاه آموزشی را در دستور کار قرار دهید و آن را در شبکه های اجتماعی منتشر کنید در واقع از هم زمان از دو تکنیک ویدئو مارکتینگ و بازاریابی محتوایی استفاده کرده اید که منبع انتشار آن ، یعنی شبکه های اجتماعی ، آن را تبدیل به یک فعالیت شبکه اجتماعی کرده است.
و مثال پایانی:
اگر شما تصمیم بگیرید که مجموعه ای از سوالات را در سلسله مقالاتی در وبلاگ سایتتان منتشر کنید ، از تکنیک بازاریابی محتوایی و در فعالیت های مربوط به سئو و وبسایت استفاده کرده اید که در حوزه وبسایت و موتور جستجو قرار می گیرد.
آژانس دیجیتال مارکتینگ در ایران
در اینجا خیلی مختصر به وضعیت آژانس های دیجیتال در ایران ( در زمان انتشار این مقاله ) می پردازیم.
فعالیت های دیجیتال مارکتینگ در ایران در دهه ۸۰ آغاز شد و در اواخر این دهه شکلی جدی به خود گرفت.
دو عامل در شکل گیری بیشتر این فضا نقش داشت:
- بهبود وضعیت اینترنت
- رشد استفاده از گوشی های هوشمند
این دو عامل و بهینه شدن آنها ، باعث شد که در نیمه اول دهه ۹۰ ، دیجیتال مارکتینگ به یک ترند تبدیل شود.
اینجا بود که با ورود به نیمه دوم دهه ۹۰، با ظهور کسب و کار های اینترنتی و استارتاپ ها در واقع این فضا یک انفجار به خود دید.
امروز آژانس ها به صورت ماهانه تاسیس می شوند و افراد زیادی در این حوزه آموزش دیده و در مشاغل مربوطه استخدام می شوند.
اما نباید این موضوع را به منزله بلوغ آژانس دیجیتال مارکتینگ در ایران دانست.
آژانس ها در ایران هنوز با بلوغ فاصله زیادی دارند. به نظر ما، آژانس ها هنوز نقش خود را نیافته و به دلیل تازگی آن ، تجربه کافی در اصل کسب و کار آژانس و آژانس داری در آن وجود ندارد.
پیشتر و در صنعت آژانس های تبلیغاتی آفلاین ایران ، تجربه شده است که به دلیل انفجار تبلیغات درایران و البته پول فراوان شرکت های سهامی یا بانک ها، آژانس های تبلیغاتی در بسیاری از مواقع مجبور به پذیرش اعمال نظرات غیر دقیق صاحبان کسب و کار شده اند.
این امر موجب شده است که قدرت پول با یک سم خطرناک به نام شبه علم ترکیب شده و باعث شود که کسب و کار در فعالیت یک آژانس دخالت های اساسی نماید.
البته آژانس ها نیز به اذعان صاحب نظران همین حوزه ، نتوانسته اند با شکل دهی به فرآیند های کاری و استاندارد سازی ها ، کسب و کار خود را از این خطرات حفظ کنند.
این خطر مسلما برای آژانس دیجیتال مارکتینگ شدید تر و پر تکان تر است.
امروز اگر از اصحاب تبلیغات آفلاین بپرسید ، حتما برای خود در سطح جهان الگوهایی داشته و افرادی بعنوان رهبران صنعت در ذهن آنها جای دارند.
اصل قهرمان ، پیش برنده است.
اما این امر در آژانس های دیجیتال مارکتینگ ایران بسیار به ندرت به چشم می خورد. شما به ندرت کسی را در این صنعت می یابید که به یک فرد دیجیتال مارکتر را بعنوان الگوی خود معرفی کند یا آژانس ها نوعا آرزویی در سر برای تبدیل شدن به یک الگو را ندارند.
دیجیتال مارکتر ها الگو ندارند
پر واضح است که در پاسخ این ادعا نمی توانند بگویند که ما روش خودمان را داریم. اینجا ایران است و بازیگر مولف به ندرت وجود دارد.
به هر حال، صاحب کسب و کار باید بداند که در ایران آژانس های دیجیتال مارکتینگ همزمان با خود کسب و کار مشغول تجربه اندوزی هستند.
امری که کار کردن را در برخی موارد شیرین ، اما در بسیاری از موارد سخت و طاقت فرسا می کند.
انتخاب آژانس دیجیتال مارکتینگ خوب
با توضیحات بالا، انتخاب یک آژانس دیجیتال مارکتینگ خوب کاری بسیار سخت و طاقت فرسا است.
به طور کلی ، باید در نظر داشته باشید که دو فاکتور کلیدی در انتخاب آژانس دیجیتال مارکتیگ نقش دارد:
- التزام عملی به اصول اساسی و ثابت بیزنس و سازمان
- شفافیت
یک آژانس دیجیتال مارکتینگ باید بداند که اصول بیزنس و کار در همه جای دنیا و در هر کسب و کاری یکی است. چون آدمها یکی هستند. پس یک آژانس دیجیتال مارکتینگ باید به اصول کسب و کار سازمان مقید باشد.
و شفافیت. شخصا معتقدم یک آژانس دیحیتال مارکتینگ ، با وضعیت کنونی چاره ای جز شفافیت ندارد. او باید در مورد آنچه که مشتری با آن طرف است و آنچه خودش می داند شفاف باشد.
روراستی و شفافی با مشتری و با خود یک اصل کلیدی است.
در مطالبی دیگر اما، به شکلی کامل خواهیم گفت که برای انتخاب یک آژانس دیجیتال مارکتیگ چه راه هایی وجود دارد.
منبع : آژانس دیجیتال مارکتینگ دیماژن
- ۰۰/۰۳/۰۱