best.memari

معماری

best.memari

معماری

  • ۰
  • ۰

پر واضح است که حالا کسب‌و‌کارهایی که از این حوزه غافل‌اند، در واقع بخش بزرگی از بازار رقابتی امروز را به رقبای خود واگذار کرده‌اند. نکته‌ای که دیجیتال مارکتینگ را جذاب‌تر از سایر رسانه‌های تبلیغاتی کرده است، قابلیت ردیابی و اندازه گیری دقیق داده‌ها است که به مدیران امکان بررسی دقیق نتایج اقدامات صورت گرفته را می‌دهد. مزیتی که با توجه به امکان راه اندازی کمپین های متنوع عاملی کلیدی برای راستی آزمایی حرکت در مسیر صحیح محسوب می‌شود.

می‌توان گفت قابلیت اندازی گیری اقدامات صورت گرفته، راهی جز حضور در فضای دیجیتال برای مدیران کسب‌و‌کارها باقی نمی‌گذارد.

قدم اول را بردارید؛

ممکن است در نگاه نخست، شروع فعالیت در بازاریابی دیجیتال برایتان کمی نامفهوم باشد. مشکل اصلی که در این مرحله موجب عقب نشینی شرکت‌ها از سرمایه گذاری در این زمینه می‌شود، این است که نمی‌دانند به چه چیزی نیاز دارند.

نکته اینجاست که در این مرحله، برخی از آژانس های دیجیتال مارکتینگ سعی می‌کنند یک پکیج کامل به شرکت‌ها بفروشند؛ بدون اینکه به نیاز شرکت‌ها توجه کنند.

در هر صورت سرمایه گذاری در این شاخه های دیجیتال مارکتینگ تصمیم مهمی است. ولی باید بدانید که نیازی نیست که در همه شاخه ها فعال باشید. بررسی های تخصصی در حوزه فعالیت شما و تطبیق نتایج آن با نیاز کسب‌و‌کار روشن خواهد کرد که در کدام شاخه نیاز به فعالیت دارید.

اما شاخه های دیجیتال مارکتینگ شامل چه مواردی می‌شود؟ کدام یک می‌توان به نیاز شما پاسخ دهد؟

انواع بازاریابی دیجیتال

انواع مختلفی از بازاریابی دیجیتال وجود دارد؛ هر یک از این انواع، می‌توانند به فراخور نیاز و با توجه به کارکردی که هر روش دارد، مورد استفاده قرار گیرد. اما انواع فعالیت های بازاریابی دیجیتال کدامند؟

این شاخه ها عبارتند از:

  • بازاریابی موتورهای جستجو (SEM)
  • بهینه سازی برای موتورهای جستجو (SEO)
  • تبلیغات کلیکی (PPC)
  • بازاریابی شبکه های اجتماعی
  • بازاریابی محتوایی
  • بازاریابی ایمیلی
  • اینفلوئنسر مارکتینگ (Influencer Marketing)
  • افیلیت مارکتینگ (Affiliate Marketing)
  • وایرال مارکتینگ (Viral Marketing)
  • بازاریابی موبایلی

آشنایی با موارد فوق به شما کمک خواهد کرد که بدانید کدام شاخه می‌تواند برای شما مفید باشد. همچنین به این نکته پی خواهید برد که نیاز نیست برای پیشبرد اهدافتان، حتما همه موارد را انجام دهید و متحمل هزینه‌های سنگین و بی نتیجه شوید. در ادامه به بررسی این شاخه های دیجیتال مارکتیگ خواهیم پرداخت.

بازاریابی موتور های جستجو

بازاریابی موتور های جستجو یا SEM عموما شامل موارد مربوط به SEO و تبلیغات کلیکی (PPC) می‌شود. با استفاده از این دو روش، تلاش می‌شود تا برای وبسایت شما ترافیک ایجاد شود. در واقع در SEM با تبلیغات پولی و نیز اقداماتی که در راستای بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو صورت می‌گیرد (ترافیک اورگانیک) ، برای جذب ترافیک تلاش می‌شود.

کلمات کلیدی ، محور اصلی اقدامات بعدی

کلمات کلیدی پایه و اساس استراتژی های مربوط به بازاریابی موتورهای جستجو هستند. پیش از هر اقدامی در این فرآیند، باید کلمات مرتبط با خدمات یا محصولات خود را شناسایی کنید. بنابراین باید در ابتدای امر، کلمات کلیدی که مشتریان با لقوه را به شما می‌رسانند، شناسایی نمایید. برای این کار می‌توانید از ابزارهای مختلفی که وجود دارد بهره بگیرید. گوگل، خود نیز ابزار کاربردی به نام Google Keyword Planner را در اختیار قرار داده است.

بهینه سازی موتور جستجو (SEO)

سئو به سایت کمک می‌کند تا برای نمایش در موتورهای جستجو مانند Google یا Bing بهینه شود. در واقع همه تلاش در سئو، در راستای کسب رتبه بهتر صفحات وبسایت در کلمات کلیدی مورد نظر است. به این ترتیب کاربران با جستجو کلمات کلیدی، به لینک وبسایت شما می‌رسند. نکته مهم اینجاست که کاربران، معمولا به صفحه دوم و صفحات بعدی نتایج جستجو نخواهند رفت. پس انجام سئو برای حضور در صفحه نخست ضرورتی غیرقابل‌انکار است.

باید توجه کرد که سئو راه حلی سریع و زودبازده نیست؛ ما در آژانس دیجیتال مارکتینگ دیماژن همواره تلاش کرده‌ایم تا مشتریان خود را از زمان‌بر بودن این فرآیند آگاه کنیم. چرا که پیش‌زمینه افراد در خصوص سئو ممکن است از واقعیت فاصله داشته باشد و در نتیجه انتظارات اشتباهی در طول پروژه بوجود خواهد آمد.

سئو چطور انجام می‌شود؟

در سئو همه چیز وابسته به تحقیق کلمات کلیدی و تحلیل رقبا می‌باشد. در این فرآیند تلاش می‌شود تا با استفاده از کلمات کلیدی مناسب، بهینه سازی وبسایت و ارائه محتوای مطلوب در راستای نیاز کاربران قدم برداریم. البته این اقدامات باید با الگوریتم های گوگل نیز هم راستا باشد.

زمانی که این اقدامات توسط خزنده های گوگل یا سایر موتورهای جستجو بررسی شود، صفحات وبسایت شما در لیست نتایج مشاهده خواهد شد. حال اگر عبارات مرتبط با کلمات کلیدی صفحات وبسایت شما جستجو شود، لینک صفحه مرتبط با آن کلمه کلیدی نمایش داده خواهد شد.

سئو یک استراتژی مستمر است؛ هرقدر بیشتر روی آن سرمایه گذاری کنید، نتایج بهتری به دست می‌آید.

تبلیغات کلیکی

یکی دیگر از شاخه های دیجیتال مارکتینگ تبلیغات کلیکی یا PPC است. تبلیغات کلیکی در واقع راهی میانبر برای قرار گرفتن در صفحه نخست نتایج گوگل است. در این روش شما به ازای هر کلیکی که از لینک تبلیغات دریافت کنید، هزینه پرداخت خواهید کرد.

هزینه هر کلیک (CPC) به دو عامل کلیدی وابسته است؛ عامل اول نمره کیفیت صفحه (Quality Score) شما و عامل دوم رقابت در کلمات کلیدی مورد نظر است.

کمپین تبلیغاتی کلیکی راه حلی کوتاه مدت محسوب می‌شود که عموما از آن در فعالیت‌های فصلی و به عنوان راهی برای افزایش فروش و درآمد استفاده می‌کنند.

در تبلیغات کلیکی، با استفاده از کلمات کلیدی، لینک وبسایت شما در قسمت‌های تعریف شده برای نمایش تبلیغات گوگل، قرار خواهد گرفت. گوگل با توجه به المان‌های مختلف نظیر کلمات کلیدی، کیفیت وبسایت شما و رقابتی که وجود دارد، میزان CPC یا هزینه هر کلیک را تعیین خواهد کرد. سپس با هر کلیک بر روی لینک صفحه شما، از شما هزینه دریافت خواهد کرد.

ممکن است دانش کافی برای تعیین کلمات کلیدی مناسب، ایجاد کیفیت مناسب صفحات و کسب برتری در میان رقبا را نداشته باشید؛ اگر چنین است، بهتر است برای جلوگیری از ضرر در تبلیغات کلیکی، کار را به متخصصان امر بسپارید. ما در دیماژن آماده ارائه خدمات تبلیغات گوگل هستیم.

بازاریابی شبکه های اجتماعی

بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی دیگر شاخه ای است که امروز بسیار مورد توجه است. رشد روز افزون شبکه های اجتماعی نظیر اینستاگرام بستری بسیار بزرگ را برای جذب مشتریان جدید فراهم آورده است. نکته کلیدی در شبکه های اجتماعی، قدرت انتشار بی‌نظیری است که برای کاربران فراهم می‌کند. کافیست محصول یا خدمت خود را به شیوه‌ای معرفی کنید؛ شبکه های اجتماعی می‌توانند به سرعت شما را به سایر کاربران معرفی کنند.

هرجا که کاربران حضور دارند، فرصتی برای نمایش خدمات یا محصولات است؛ شبکه های اجتماعی در این زمینه بی‌نظیرند!

در بازاریابی شبکه اجتماعی هدف این است که از طریق کمپین های تبلیغاتی و تبلیغات هدفمند، محتوای مناسب به افرادی که به آن علاقه دارند، برسد. شبکه های اجتماعی این کار را با استفاده از اطلاعات موجود از رفتار کاربران در این شبکه ها انجام می‌دهند.

بازاریابی محتوایی

بازاریابی محتوایی این روزها بیشتر مورد توجه است. رفتار کاربران نشان می‌دهد که شیوه‌های بازاریابی مستقیم محصولات و خدمات جذابیت کافی را ندارند. بنابراین باید محتوای مناسب و ارزشمند ارائه کرد.

محتوای ارزشمند، موجب بهبود تجربه مشتری در مواجهه با شما می‌گردد.

بسیاری از برندهای مطرح در سطح جهان، به طور فعال به تولید محتوا در بستر های مختلف می‌پردازند؛ محتواهایی که سرگرم کننده و البته آموزنده هستند. انجام این فرآیند، در واقع یک هدف بزرگ را دنبال می‌کند. ایجاد حس خوب!

زمانی که چنین حسی، به شکلی درست ایجاد شود، مشتریان، برند شما را دوست خواهند داشت. این کار برند شما را به شکلی موثر رشد خواهد داد.

بازاریابی محتوایی چطور موثر عمل می‌کند؟

تولید محتوا، چه محتوای متنی، چه ویدئویی و یا تصویری، قدم اول است. اما این محتوا باید چطور باشد؟ کلید ماجرا به شناسایی نیاز مخاطبان باز می‌گردد. شما باید به شکلی محتوا ارائه کنید که مخاطبان، پاسخ سوالاتشان را از شما بگیرند. اگر موفق به ارائه پاسخ سوالاتشان شوید، مخاطبان باز هم به سراغ شما خواهند آمد.

بازاریابی محتوا یک اقدام بلند مدت است و مانند SEO ، باید به صورت مستمر و موثر انجام شود.

بازاریابی ایمیلی (ایمیل مارکتینگ)

یکی دیگر از انواع شاخه های دیجیتال مارکتینگ ، ایمیل مارکتینگ است. ایمیل مارکتینگ در واقع یک روش بازاریابی مستقیم است و در آن، اطلاعات مورد نظر به طور مستقیم به ایمیل مخاطبان ارسال می‌گردد. در این روش بازاریابی دیجیتال ، اگر نتوانید پیام خود را سریع و جذاب به مخاطب خود برسانید، فرصت را از دست خواهید داد. بنابراین بهره‌مندی از تجربه متخصصان این حوزه نکته‌ای کلیدی در به ثمر نشستن این روش محسوب می‌شود.

این روش، راهی عالی برای دسترسی به مشتریان و تعامل با آنها پس از خرید و یا حتی ارسال خبرنامه برای آنها (به منظور تداوم ارتباط با مخاطبان) است. توجه کنید که استفاده از بانک‌های ایمیلی روش موثری محسوب نمی‌شود. بهتر است بازاریابی ایمیلی را برای مخاطبان خودتان انجام دهید. افرادی که اطلاعات ایمیل آنها، در تعامل مستقیم با شما به دست آمده باشد.

ایمیل مارکتینگ معمولا یک روش کوتاه مدت تلقی می‌شود. اما می‌تواند به عنوان روشی بلند مدت نیز به کار رود. به عنوان مثال ارسال کد تخفیف منحصر به فرد برای افراد روشی کوتاه مدت برای افزایش فروش است. همچنین می‌توانید خبرنامه را از این طریق برای مخاطبان خود ارسال کنید تا ارتباط خود را با آنها حفظ کنید.

توجه کنید که هیچکس نمی‌خواهد هر روز ایمیل شما را دریافت کند؛ پس در ارسال ایمیل زیاده روی نکنید.

اینفلوئنسر مارکتینگ (Influencer Marketing)

در این بخش از فعالیت های دیجیتال مارکتینگ ، از محبوبیت افراد در شبکه های اجتماعی استفاده می‌شود. افرادی که دنبال کنندگان زیادی در شبکه های اجتماعی دارند یا متخصصان به نامی در صنعت خود محسوب می‌شوند، می‌توانند به شما در بازاریابی محصول یا خدمات کمک کنند. در واقع این می‌تواند کمکی مهم، هم برای صاحبان خدمات و محصولات و هم برای دنبال‌کنندگان این افراد باشد.

این روش شامل اقداماتی نظیر دادن کدهای تخفیف منحصربه‌فرد، قرعه کشی، ارائه جوایز و یا حتی استفاده از راهکارهایی نظیر گیمیفیکیشن برای درگیر کردن مخاطب می‌شود. همه این اقدامات برای شنیده شدن بیشتر نام برند انجام می‌شود.

نکته کلیدی در این روش آن است که با شخصی همکاری کنید که در حوزه فعالیت شما، واقعا اثرگذار باشد.

افیلیت مارکتینگ (Affiliate Marketing)

افیلیت ماکتینگ یا سرویس همکاری در فروش از روش های نوظهور کسب درآمد اینترنتی است. این صنعت به سرعت در حال رشد است و جایگاه مهمی در تبلیغات اینترنتی پیدا کرده است. احتمال اثربخشی و افزایش فروش در این روش بالاست. در این روش در واقع افراد می‌توانند تبلیغات شما را در وبسایت یا رسانه خود نشر دهند. اگر این امر به فروش محصول یا خدمات بیانجامد، درصدی از فروش به او تعلق خواهد گرفت.

در این روش بازاریابی، معمولا برای اندازه گیری اثربخشی، از متریک هایی نظیر میزان کلیک کاربر بهره می‌گیرند.

وایرال مارکتینگ (Viral Marketing)

حتما برای شما پیش آمده است که چندین و چند بار با ویدئویی خاص برخورد کنید. استفاده از این نوع ویدئوها در واقع روشی هوشمند برای بازاریابی محصول یا خدمت شماست. در واقع در این روش تلاش می‌شود پیام مورد نظر به شکلی ارائه شود که اشخاص و کاربران آن را به سرعت و مانند ویروس پخش کنند. به همین دلیل به این روش از شاخه های بازاریابی دیجیتال ، بازاریابی ویروسی هم می‌گویند.

وایرال ماکتینگ روشی عالی برای کسب و کارهای B2B است.

روشن است که انجام این روش، به شکلی موثر و پخش آن به میزان گسترده، کار چندان ساده‌ای نیست. چرا که بسیاری از داده‌ها در این روش از دسترس خارج است و این امر پیشبینی موفقیت آن را دشوار می‌کند. البته دستیابی به آن غیرممکن نیست.

بازاریابی موبایلی

بازاریابی موبایلی در واقع در تمام شاخه های دیجیتال مارکتینگ که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم، وجود دارد. جالب است بدانید که مشاغل مختلف در سراسر دنیا، بیشتر بودجه تبلیغات آنلاین خود را به موبایل اختصاص می‌دهند؛ چرا که کاربران، زمان خود را، بیش از هر دستگاه دیگری، در موبایل خود سپری می‌کنند.

بازاریابی موبایلی به شما این امکان را می‌دهد که تبلیغات خود را به گروه مشخصی از افراد، مثلا افرادی در محدوده جغرافیایی خاص نمایش دهید. این امکان هدف گذاری محبوبیت بازاریابی موبایلی را بسیار بیشتر می‌کند.

نکته مهم در استفاده از این روش، توجه به ابعاد صفحه نمایش است. بنابراین نحوه ارائه تبلیغ در چنین فضایی، حساسیت های بیشتری هم خواهد داشت.

 

همانطور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم، چیزی که بازاریابی موبایلی و به طور کلی دیجیتال مارکتینگ را جذاب‌تر می‌کند، قابلیت جمع‌آوری داده ها و اندازه گیری آن‌هاست. این داده ها کمک می‌کنند تا در راستای بهینه سازی اقدامات حرکت کنیم و نرخ تبدیل تبلیغات خود را افزایش دهیم.

 

آژانس دیجیتال مارکتینگ دیماژن

  • ۰۰/۰۷/۰۱
  • bestmemari bestmemari

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی