best.memari

معماری

best.memari

معماری

۶ مطلب در فروردين ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

دار قالی یک چهار چوب مستطیل یا مربع شکل از جنس چوب یا فلز است که گاها بخش های دیگری مانند نیمکت و پایه نیز به آن اضافه می کنند. ساختار این دار نسبتاً ساده و مشابه دار قالی های اولیه است. با این حال ، از دار بافندگی گلیم و جاجیم پیشرفته تر هستند.

در گذشته مردم با استفاده از چوب ، دار قالی می ساختند و برای خود و بعد ها برای امرار معاش به بافتن فرش می پرداختند. امروزه که دستگاه های قالی بافی ماشینی و فرش های ماشینی پا به بازارها گذاشته اند ، ارزش و قیمت فرش های دستبافت افزایش پیدا کرده است.

ابعاد استاندارد دار قالی با توجه به نیاز خانه های ایرانی در سایزهای بسیار کوچک برای بافت قالیچه های پادری و کوچک تا ابعاد بسیار بزرگ برای بافت فرش های بسیار بزرگ در نظر گرفته شده اند.

انواع دار قالی را بشناسید

دار قالی در سه نوع افقی ، عمودی و مکانیکی وجود دارند که نوع افقی آن قدمت بیشتری دارد. دار قالی عمودی امروزه از کاربرد و محبوبیت بیشتری در میان فرش بافان برخوردار است. با این حال دار قالی های افقی نیز کاربرد خود را از دست نداده است و در میان عشایر و مردمان ترکمن همچنان مورد استفاده قرار می گیرد.

دار قالی افقی

دار قالی افقی یا زمینی در میان آثار باستانی موجود در موزه نیز یافت می شود. این نوع دار قالی از جنس چوب ساخته می شود و به اندازه ۳۰ – ۳۵ سانتی متر توسط پایه ها از زمین فاصله می گیرد.

این دار به دلیل مساحت بالایی که دارد ، متأسفانه فضای زیادی را اشغال می کند. بنابراین ، معمولاً از دار قالی زمینی نمی توان برای بافت فرش های بزرگ استفاده کرد. طول دو قسمت سردار و زیردار ۱.۵ برابر عرض قالی است.

دار قالی عمودی

دار قالی عمودی یا ایستاده بعد از دار افقی ساخته شده و معایب آن را از بین برده است. این دار قالی از زمین و دیوار به عنوان دو تکیه گاه برای ایستادن بهره می برد و فضای زیادی از محیط را در برنمی گیرد.

انواع دار قالی عمودی شامل دار ثابت ، دار فندک دار ، دار کرمانی (دار گردان ) و دار تبریزی هستند که هر یک از آن ها دارای ویژگی های خاص خود است.

  • دار ثابت

در این نوع دار ، بخش پایینی راست روها ۴۰ سانتی متر در زمین فرورفته و ثابت می شوند. بافت قالی قابل حرکت نیست و نیاز است تا بافنده به منظور بافتن رج های بالاتر و با استفاده از نردبان هایی که به دو طرف دار بسته می شوند، ارتفاع خود را افزایش دهد. از دار ثابت اغلب به منظور بافت تابلو فرش استفاده می شود.

  • دار تبریزی

رایج ترین نوع از انواع دار قالی در میان قالی باف ها ، دار قالی تبریزی است که به دلیل قابلیت تحرک سردار ، نیازی به جابجایی بافنده نیست. در ساختار دار تبریزی ، چله ها به دور سردار و زیر دار پیچیده می شوند و پیچ و مهره های سردار ، امکان شل کردن دار و سپس محکم کردن آن پس از فرستادن بخش بافته شده به قسمت پشتی را به بافنده می دهد.

به این ترتیب ، می توان فرشی به اندازه دو برابر ابعاد استاندارد دار قالی استفاده شده را با استفاده از دار تبریزی بافت. دار تبریزی کوچک را از فلز و انواع بزرگ آن را برای سهولت در جابجایی از جنس چوب می سازند.

  • دار کرمانی ( دار گردان )

سردار و زیردار در دار قالی کرمانی توسط یک اهرم دور محور خود می چرخند و با شروع پیاده سازی نقشه بر روی چله ، چله های بافته شده به تدریج از روی سردار بازشده و روی زیر دار پیچیده می شوند.

به منظور شل و سفت کردن چله ها از اهرم هایی استفاده می شود که بافنده آن را از میان یکی از دو سوراخ عمود بر هم موجود در سردار عبور می دهد و به صورت مداوم می کشد.

بعد از سفت شدن تار ها ، سر اهرم به پایین راست روها مهار می شود. این نوع دار قالی محدودیت هایی در مقایسه قسمت بافته شده و بخش در حال بافتن ایجاد می کند و بافنده نمی تواند تا زمان تکمیل و باز کردن قالی ، آنچه بافته شده است را ببیند.

  • دار فندک ( بندک )

این نوع دار قالی را بیشتر در میان مناطق غربی ایران می توان مشاهده کرد. دار قالی فندک از دو میله موازی تشکیل شده است که توسط پیچ به سردار متصل می شوند. چله ها در این نوع دار ، از روی فندک عبور می کنند.

دار قالی مکانیکی

به منظور راحتی بیشتر بافنده و قابل استفاده شدن دار برای افراد معلول و نابینا ، دار قالی مکانیکی ساخته شده است. دار مکانیکی تمام نقص های دارهای قالی را از بین برده و تمام مراحل را آسوده تر کرده است تا سرعت بافت در عین کاهش آسیب به بافنده میسر شود.

اجزاء مختلف انواع دار قالی

سردار : در بخش فوقانی ، سردار قرار می گیرد که مهارکننده چله است.

زیر دار : در قسمت پایینی سردار ، زیردار قرار می گیرد که مانند سردار به منظور نگهداری چله در نظر گرفته شده است.

راست روها : دو تیرک عمودی که در دو طرف دار قالی به منظور نگهداری سردار و زیردار تعبیه شده اند ، راست رو نام دارند.

چوب کوجی : چوب کوجی را معمولاً در دار ثابت می بینیم که آن را به منظور جلوگیری از کج شدن فرش ، در میانه های دار و جلوی چله تعبیه می کنند.

چوب هاف : چوب هاف قابل تحرک به بالا و پایین است و پودکشی را تسهیل می بخشد. این چوب را در لابه لای چله ها قرار می دهند که می تواند از زیر سردار تا پشت چوب گوجی جابجا شود.

گوه : در جایی که سردار و زیر دار به راست روها متصل می شوند ، وسیله ای به نام گوه قرار دارد که شل و سفت کردن چله ها را امکان پذیر می کند. گوه اغلب در دارهای چوبی دیده می شوند.

نکات ساخت دار قالی

  1. راست روها باید به صورت کاملاً موازی باهم قرار داشته باشند.
  2. محل نصب دار قالی باید کاملاً تراز باشد تا از کجی در فرش جلوگیری شود.
  3. دار قالی را در جایی قرار دهید که نور بر آن بتابد؛ نه اینکه از پشت آن به چشمان بافنده بتابد.
  4. سردار و زیردار ها باید به گونه ای باشند که موجب بریده شدن نخ بافتنی و اختلال در کار نشوند.
  5. سردار و زیردار باید قبل از چله کشی به گونه ای تنظیم شود که فاصله در تمام طول آن ها یکسان باشد.

ابعاد استاندارد انواع دار قالی

  • ابعاد ۵۰*۶۰ و ۸۰*۶۰ و ۹۰*۶۰ سانتی متر : برای بافت قالیچه های بسیار کوچک در حد پادری و پشتی
  • ابعاد ۱۰۰*۱۵۰ سانتی متر : برای بافت قالیچه های ذرع و نیم
  • ابعاد ۱۳۰*۲۰۰ سانتی متر : برای بافت قالیچه های موصل
  • ابعاد ۱۵۰*۲۱۰ سانتی متر : برای بافت قالیچه های متوسط
  • ابعاد ۱۵۰*۲۵۰ و ۱۷۰*۲۸۰ سانتی متر : برای بافت قالیچه های کوچک و بزرگ
  • ۳*۲ و ۵.۲*۵.۳ و ۳*۴ و ۴*۵ و ۶*۵.۴ متر : برای بافت فرش های کوچک و بزرگ
  •  

منبع : شرکت فرش اکسیر هالی

  • bestmemari bestmemari
  • ۰
  • ۰

نخستین مرحله در شکل گیری یک فرش اصیل و زیبا ، طراحی نقشه فرش است. به عبارت بهتر این کار همانند ریختن پی ساختمان است و به همین دلیل از حساسیت و اهمیت ویژه ای برخوردار است. زمانی که یک نقشه بدون ایراد و دقیق در اختیار بافنده حرفه ای قرار بگیرد ، نتیجه نهایی می تواند به یک اثر هنری ارزشمند و چشم نواز تبدیل شود.

بنابراین نقشه کشی فرش یک فرایند بنیادی است که باید دقت و مهارت کافی در آن به کار گرفته شود تا بهترین نتیجه به دست آید. مهم ترین مهارت هایی که در تهیه یک نقشه فرش حرفه ای و چشم نواز تاثیرگذار هستند ، نقطه چینی و رنگ آمیزی است.

طراحی نقشه فرش چگونه انجام می شود؟

نقشه کشی فرش دارای دو جزء اصلی رنگ آمیزی و نقطه چینی است. انجام کامل و بدون نقص این دو مرحله در تهیه نقشه فرش ، به بافنده کمک می کند تا بدون دردسر کار بافت را انجام داده و نقشه را بر روی تک تک تارها پیاده سازی کند. یک نقشه کش فرش باید درباره هارمونی رنگ ها ، ترکیب هریک از آن ها ، پخش رنگ و به طور کلی ویژگی های رنگ ها اطلاعات کافی داشته باشد تا بتواند رنگ ها را به خوبی با هم ترکیب کند.

علاوه بر این نقشه کش فرش باید به صورت نقطه به نقطه و دقیق ، تمامی طرح فرش را پیاده کند تا بافنده بتواند گره بر گره طرح موردنظر او را پیاده سازی نماید. در نتیجه باید به صورت کاملا مهندسی شده این کار را انجام داده و هر نقطه را درست در سر جای خود قرار دهد.

چنین نقشه ای است که می تواند در نهایت یک طرح زیبا و ظریف را از ترکیب گره ها به وجود آورد. با توجه به نکته های گفته شده ، طراح نقشه فرش باید کاملا به اصول اولیه تسلط داشته باشد. در کنار این تسلط باید دقت ، مهارت و خلاقیت را نیز چاشنی کار خود کند تا بتواند یک نقشه زیبا را طراحی کند.

طراحان فرش باید در کار خود شرایط مختلفی را در نظر بگیرند. مثلا طرح هایی که انتخاب می کنند باید با شرایط اقلیمی و جغرافیایی منطقه تناسب کافی داشته باشد. بنابراین بیننده می تواند بدون نیاز به دقت به شیوه بافت فرش و تنها از روی طرحی که در نقشه کشی فرش استفاده شده ، پی به اصالت آن ببرد. همچنین باید در نظر داشته باشد که بازار هدف چه چیزی را می پسندد.

به عنوان مثال نقشه فرشی که قرار است به عنوان کالای صادراتی و نماینده ای از کشور ما به سایر کشورها ارسال شود ، با فرشی که قرار است به عنوان یک فرش اقتصادی در فروشگاه های عمومی عرضه شود متفاوت خواهد بود. همچنین در تهیه نقشه فرش می توان از طرح های سنتی نیز استفاده کرد تا به این صورت فرش بافته شده تبدیل به شناسنامه ای از یک قوم یا ملت شود.

مراحل نقشه کشی فرش

برای کشیدن نقشه فرش کاغذهای مخصوصی وجود دارد که به نام کاغذ موتیف شناخته می شوند. البته این نوع کاغذها در میان عموم به نام کاغذ شطرنجی هم شناخته می شوند. پس از تهیه کاغذ ، باید طرح نقشه اولیه ای که در ذهن طراح است با مداد بر روی کاغذ زده شود.

البته با توجه به پیشرفت فناوری ، احتمالا طراحان پیش از رسیدن به این مرحله و پیاده سازی طرح بر روی کاغذ ، نقشه کلی فرش را به صورت رایانه ای تهیه کرده اند. پس از ترسیم نقشه کلی بر روی کاغذ ، باید وارد مرحله تصویر گذاری شد. یعنی باید جزییات را به دقت بر روی نقشه پیاده سازی کرد.

تا اینجای کار ، طراح تنها کار نقاشی انجام داده است و نقشه تهیه شده عملا برای بافنده قابل استفاده نیست. به همین دلیل باید نقشه را نقطه گذاری کرد. در این مرحله هر نقطه نشان دهنده یک گره در فرش است که به بافنده فرمان می دهد که در هر نقطه از فرش باید چه طرحی را پیاده سازی کند.

پس از نقطه گذاری باید فرایند رنگ آمیزی طرح انجام شود که این مرحله نیز پیچیدگی های خاص خود را دارد. در برخی از مناطق به جای رنگ های دیداری از شماره استفاده می کنند. این کار باعث می شود که دقت کار افزایش پیدا کند. زیرا ممکن است رنگ ها در هنگام چاپ تغییر کنند و در نهایت رنگ موردنظر طراح بر روی فرش پیاده سازی نشود.

چه اصولی را باید در طراحی نقشه فرش رعایت کرد؟

طراحی نقشه فرش یک کار بسیار حساس است که می تواند از همان ابتدا مهری بر موفقیت و جذابیت نهایی فرش بر جای بگذارد. در طراحی نقشه فرش باید اصولی رعایت شوند که در ادامه به مهم ترین آن ها اشاره می کنیم:

  • طراح باید با روانشناسی رنگ ها ، اصول ترکیب ، هارمونی و کنتراست آشنایی کافی داشته باشد تا بتواند یک نقشه فرش متناسب با سلیقه بیننده را طراحی کند.
  • بهتر است طراح تا حدی با فرایند بافت فرش آشنایی داشته باشد تا بتواند در زمان نقطه چینی و رنگ آمیزی بهتر تصمیم بگیرد.
  • تا حد امکان رنگ هایی باید انتخاب شوند که با یکدیگر تداخل نداشته باشند. به عنوان مثال اگر رنگ گل ها با زمینه فرش تداخل داشته باشد ، از جلوه نقشه کشی فرش تا حد زیادی کاسته خواهد شد.
  • اگر طرح فرش شلوغ است ، انتخاب رنگ ها باید به گونه ای انجام شود که چشم بیننده را آزار ندهد.
  • باید تلفیق رنگ های سرد و گرم در سراسر فرش به درستی انجام شود تا تناسب در طراحی فرش به خوبی رعایت شده باشد.

نقشه های اصیل فرش ایرانی

معمولا طرح هایی با گل های زیاد در کنار سایر عوامل طبیعی مانند درخت ها ، پرندگان و پروانه ها به عنوان فرش های ایرانی در ذهن بینندگان ثبت شده اند. همچنین طرح های اسلیمی نیز طرح های غالب در بیشتر نقشه های فرش ایرانی هستند.

یکی از اصیل ترین نقشه های فرش ایرانی ، نقش لچک ترنج است. با وجود اینکه این طرح یکی از خاطره انگیز ترین و جذاب ترین طرح ها در فرش اصیل ایرانی است ، اما طرح های دیگری نیز در نقشه کشی فرش ایرانی مورد استفاده قرار می گیرند که حتی برخی از آن ها در حال فراموش شدن هستند.

یکی از محبوب ترین طرح های اصیل ایرانی ، شکارگاه است که در میان فرش های تبریز ، اصفهان و قم دیده می شود. این طرح برای افرادی مناسب است که فرش های ریزبافت با طرحی نسبتا شلوغ و سرشار از المان های طبیعی را می پسندند.

برای کسانی که به دنبال طرح های ساده تر هستند ، نمونه های دیگری از نقشه فرش اصیل ایرانی وجود دارد. نمونه هایی که بیشتر از نمادهای ایلیاتی در آن ها استفاده شده و بیانگر ارتباط انسان با طبیعت هستند. طرح هایی مانند انسان و حیوان ، درختی ، گل و مرغ و درخت و انسان از این نمونه هستند. این نوع طرح ها بیشتر در میان روستاییان استان های فارس ، کردستان ، گلستان و خراسان شمالی رواج دارد.

 

منبع : شرکت فرش اکسیر هالی

  • bestmemari bestmemari
  • ۰
  • ۰

در حال حاضر چندین فرش در جهان بافته شدند که جزء بزرگ ترین فرش های جهان محسوب می شوند. اما با نگاه به زمانی نه چندان دور ، بزرگترین فرش جهان را در امارات ، شهر ابوظبی پیدا خواهید کرد. فرشی که در مسجد جامع شیخ زاید پهن شده و شکوه بسیار زیادی دارد.

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید این فرش فاخر و بزرگ در یکی از بزرگترین مساجد جهان پهن شده است. مردم امارات علاقه بسیار زیادی به جمع آوری اشیاء گرن بهایی دارند که خاص و البته بزرگ باشند. این مسجد بزرگ آثار عتیقه و گران بهایی در خود جای داده است. اما یک چیز بسیار دیدنی تری در آن وجود دارد که بزرگترین فرش جهان است و از آن به عنوان بزرگترین اثر رسمی شناخته شده یاد می شود.

بافت بزرگترین فرش جهان

این فرش خاص و بسیار زیبا توسط هنرمندان ایرانی بافته شده است. البته فرش تکمیل شده ، قبل از آنکه به ابوظبی فرستاده شود ، سال ۲۰۰۷ در تهران به نمایش در آمد. بافت این فرش فاخر بیشتر به داستان های تخیلی شباهت دارد.

با توجه به مساحت بسیار زیاد مسجد که بیش از ۳۰ هکتار است ، می توان نتیجه گرفت که ابعاد این فرش معمولی نیست. برای بافت این اثر باشکوه تعداد بسیار زیادی از بافندگان ماهر ایرانی دست به کار شدند. علاوه بر آن مواد اولیه شامل پنبه و پشم با مرغوبیت بسیار بالا تهیه شد.

بزرگترین فرش جهان با استفاده از سی و هشت تن پنبه و پشم و با همکاری ۱۲۰۰ بافنده از استان خراسان بافته شد. هنرمندانی که توانستند بافت فرش را طی مدتی حدود یک سال و نیم به پایان برسانند. همچنین نقشه و طراحی خلاقانه این فرش زیبا ، با طراحی علی خلیقی ، هنرمند ایرانی ، آغاز شد.

بعد از یک سال و نیم از آغاز عملیات بافت ، محصول نهایی در سال ۲۰۰۷ و همزمان با افتتاح مسجد در همان سال رونمایی شد. این فرش باشکوه از ۲.۲ میلیارد گره منفرد تشکیل شده است و مساحتی معادل ۶۰۵۴۶ فوت دارد. به عبارتی با شکوه و بزرگترین فرش جهان مساحتی معادل ۱۸ هزار و ۴۶۶ متر مربع دارد. وزن این فرش عظیم الجثه نیز حدود ۱۲ تن است.

ویژگی رنگ در بزرگترین فرش جهان

هر جزئیاتی از نقش و نگار بزرگترین فرش جهان ، به همان اندازه که در طراحی آن وجود دارد ، دقیق اجرا شده است. برجسته ترین رنگ به کار رفته در بافت فرش ، رنگ سبز است. این رنگ به سه دلیل متفاوت برای بافت فرش انتخاب شد.

اول اینکه ، این رنگ ، مورد علاقه شیخ زاید پادشاه امارات بود. علاوه بر آن رنگ سبز ، اولین رنگ پرچم اسلامی است. همچنین در زمین های سخت امارات ، رنگ سبز نمادی از زندگی و سرسبزی است. رنگی که در دل کویر امامرات کمتر یافت می شود. در نتیجه به دلیل نمادین بودن زندگی در کویر ، یک رنگ تقریبا مقدس است. هنرمندان ایران با آگاهی از این موارد رنگ سبز را به عنوان رنگ زمینه فرش انتخاب کردند.

حاشیه و اطراف بزرگترین فرش جهان ، با رنگ بژ متمایل به زرد بافته شده است. این رنگ نیز نماد شن و ماسه و محیط بیابانی امارات است.

برخی از بازدیدکنندگان ، وقتی روی فرش ایستاده اند ، ادعا می کنند که می توانند درز زیر خود را احساس کنند و دلیل آن هم این است که ، در آخرین مرحله قالیبافی ، جزئیات طراحی متفکرانی در بافت آن صورت گرفت. بافندگان ، خطوط برجسته و ظریفی را در سطح آن علامت گذاری کردند تا نمازگزاران را به صف های مرتب هدایت کنند. در مجموع این فرش خاص با تمام ویژگی های خود ، در صنعتگری و در طراحی ، یک پیروزی بزرگ برای هنر فرش بافی ایران به حساب می آید.

فرش های بزرگ جهان

قبل و بعد از بافت این فرش فاخر ، هنرمندان بسیاری در کشورهای مختلف جهان و ایران سعی کردند تا فرش هایی بزرگ ببافند و نام خود را در جهان بلند کنند. البته نباید فراموش کرد که فرش های بافته شده توسط کشورهای هند ، پاکستان و چین ، هیچ گاه به پای کیفیت ، طرح و نقشه و بافت فرش ایرانی نمی رسد.

یکی از فرش های بزرگ بافته شده بعد از این فرش سبز و خاص ، فرشی بود که از صدها تخته فرش کوچک تشکیل می شد. به عبارت دیگر صدها فرش جداگانه بافته شدند و بعد بر روی زمین به هم متصل شدند.

همچنین بافندگان آقای عظیم زاده ، یکی از فرش بافان مطرح ایرانی ، ۴ تخته فرش با ابعاد ۶۰۰ و ۴۰۰ متری بافتند. البته ویژگی خاص این فرش ها در این بود که هر کدام به صورت یکپارچه و بر روی یک دار قالی بسیار بزرگ بافته شده بود. بافندگان این فرش ها نیز توانستند طی ۷ سال و در دو شیفت کاری به صورت شبانه روزی فرش را ببافند. البته پس از این فرش نیز ، فرش های عظیم دیگری توسط ایرانیان بافته شد.

سومین فرش بزرگ ایرانی در جهان نیز ، با حضور ۴۰۰ بافنده ماهر بافت شد و مدت زمان تقریبی یک سال و نیم طول کشید که این شاهکار هنری خلق شود. سومین فرش بزرگ ایرانی در جهان ، با شور و هیجان ، در نمایشگاه بین المللی تهران رونمایی شد. این فرش ، با رنگ های درخشان ، زنده و جزئیات استثنایی خود بافته شد. فرشی که ۳.۲ میلیون دلار ارزش اقتصادی دارد و از شاهکارهای صنایع دستی معاصر به شمار می رود. طراحی و نقشه این فرش نیز کاملا سنتی و ایرانی است و ریشه در سنتی بیش از ۲۵۰۰ سال پیش دارد.

کلام آخر

جدا از نفت ، ایران به صادرات فرش ، به عنوان یک وسیله درآمد متکی است. هر سال بیش از ۵ میلیون مترمربع فرش در داخل و خارج کشور فروخته می شود. ایران همواره به این هنر برجسته خود افتخار کرده است.

 

منبع : شرکت فرش اکسیر

  • bestmemari bestmemari
  • ۰
  • ۰

شناخت تابلو فرش

ایرانیان ، این فرش های مصور را ، دقیقا به همان روشی که فرش های ایرانی را در طول ۲۵۰۰ سال گذشته بافته اند ، می بافند. با توجه به این واقعیت ، هیچ تفاوتی در کیفیت وجود ندارد. بلکه تفاوت اصلی ، در طراحی و تراکم فرش است. تابلو فرش ها ، معمولا افسانه ها ، آداب و رسوم تاریخی ایرانیان ، مناظر زیبا ، سبدی پر از گل و سرانجام ، مینیاتور ایرانی را نشان می دهند. مینیاتورهای ایرانی ، مشهورترین مینیاتورهای جهان هستند.

در مقایسه نقاشی و یک تابلو فرش دستباف ایرانی ، تابلو فرش را می توان یک شاهکار هنری به حساب آورد. زیرا تمام جزئیات ، به جای رنگ آمیزی با دست بافته شده و گره خورده است. به جرأت می توان گفت ، که نظیر تابلو های ایرانی را در هیچ کجای دنیا نمی توان پیدا کرد. تاریخچه هر فرش و داستانی که تعریف می کند ، درون هر آن نهفته است.

تابلو فرش در گذر زمان

مفهوم و انتظارات فرش های ایرانی طی ۲۵ سال گذشته به آرامی تغییر کرد. برخی از تابلو فرش های قدیمی ، مربوط به قرن ۱۹ و ۲۰ ، نشان می دهد که از تصاویری مانند صحنه شکار در اصفهان یا طرح گل استفاده کرده اند. همچنین ، صحنه ای زیبا از ایران باستان ، که پادشاه و همسرش را نشان می دهد. پس از انقلاب در ایران ، کل صنعت شروع به تغییر کرد و بسیاری از الگوهای اصلی که در ایران معروف بودند ، به بسیاری از کشورها صادر شد.

آن ها نیز شروع به تولید محصولات مشابهی با کیفیت بسیار پایین کردند. کشورهایی مانند چین ، ترکیه ، افغانستان ، هند و غیره که متاسفانه آن را در بازارهای جهانی به نام فرش های اصل ایرانی می فروشند. همین موضوع ، صدمه بزرگی به صنعت وارد کرد و سبب شد که صادرات فرش ایرانی ، سال به سال کاهش پیدا کند.

در همان زمان ، روند جدیدی به عنوان بخشی از فرهنگ فرش ایرانی به آرامی شکل گرفت و ایرانیان به این نتیجه رسیدند که ، آن ها بهترین قالیبافان و قدیمی ترین سازندگان فرش شناخته شده در جهان و جامعه مدرن هستند.

این فرش های زینتی و قاب دار ، که برای تزئین ، روی دیوارها آویخته می شوند ، یک شیء هنری هستند که صحنه های شکار خارق العاده ، شمایل های مذهبی و عکس های فوری از زندگی روزمره را به تصویر می کشند. مانند سایر اشکال هنری ، تابلو فرش های ایرانی ، شامل صحنه هایی هستند که هنر از زندگی تقلید می کند و از سایر اشکال هنری از جمله موسیقی و شعر الهام می گیرند.

تاریخچه تابلو فرش دستباف ایرانی

تابلو فرش ها ، قرن هاست که ساخته شده اند. قدیمی ترین آن ها مربوط به قرن ۶ قبل از میلاد است. تولید این نوع فرش ، بیشتر در اواخر قرن نوزدهم در ایران ، به ویژه در شهر های اصفهان ، کرمان ، قم و تبریز شکوفا شد. در طول قرن ۱۶ و اوج سلطنت قدرتمند صفوی ، فرش مصور ، با افزایش قدرت نفوذ خود در تجارت ، محبوبیت زیادی را تجربه کرد.

علاوه بر فرش های به اصطلاح شاهی که شاهنشاهی را به تصویر می کشید ، نفوذ مذهبی نیز به تدریج منجر به ایجاد آثار مذهبی ایرانی شد که وقایع مهم را بازگو می کردند. نمونه های مذهبی ایرانی که در تبریز ، اصفهان و قم بافته می شوند ، دارای تنوع برجسته ای از صحنه های اسلامی ، مسیحی و یهودی هستند

تابلو فرش آنتیک تبریز

تابلو فرش های آنتیک تبریز ، با بافت عالی و پایبندی چشمگیر آن ها به سنت های کلاسیک متمایز هستند. تبریز ، نخستین پایتخت سلسله صفوی بود و می توان ادعا کرد که مرکز تولید فرش ، بیش از هر شهر دیگری در ایران بوده است. در نتیجه ، جای تعجب نیست که فرش های بافته شده در آنجا توانسته اند بالاترین استانداردهای فنی و متنوع ترین رپرتوار را حفظ کنند.

تابلو فرش های آنتیک تبریز ، طرح های کلاسیک و مجموعه ای از الگوهای آشکار را در هر رنگ قابل تصور ، از رنگ های درخشان گرفته تا پاستل های نرم ارائه می دهند و آنچه آن ها را از سایر فرش های ایرانی متمایز می کند ، کیفیت آن هاست.

 مواد مورد استفاده در تابلو فرش و گران ترین نوع آن

این نوع فرش ها ، به طور کلی بسیار دقیق بافته می شوند و از ابریشم یا مخلوطی از ابریشم و پشم ساخته می شوند. اگرچه قرن هاست که از پشم در بافت فرش استفاده می شود ، ولی باید گفت ، آن هایی که حاوی ابریشم یا پشم بسیار ظریف هستند ، بیشتر برای اهداف تزئینی ، به دیواره های داخلی خانه های مجلل ، ساختمان های دولتی ، قلعه ها و کاخ ها آویزان می شوند و از گران ترین تابلو فرش های دستباف به شمار می روند. چرا که کار با آنها به دلیل نازک بودن نرخ بسیار سخت و زمان بر است.

برخی از آن ها ، ماهیت قبیله ای تری دارند. از پشم ساخته شده اند و به ندرت حاوی ابریشم هستند. آن ها ضخیم تر و گره های آن ها در هر اینچ مربع پایین تر است.

طرح های تابلو فرش ایرانی

همان طور که قبلا هم گفتیم ، طرح ها و نمونه های تابلو فرش های ایرانی ، با فرش هایی که در کف اتاق انداخته می شود ، کاملا متفاوت است. می توان طیف گسترده ای از صحنه ها را روی فرش های تصویری مانند: صحنه های شکار ، چهار فصل ، گل ها ، مردم ، چهره ها ، حیوانات ، مجسمه ها ، مینیاتورهای ایرانی ، شعرها ، تخت جمشید و پاسارگاد و غیره را پیدا کرد. همچنین مضمون داستان های عامیانه و مضامین مذهبی از تورات ، انجیل و قرآن.

طرح صحنه شکار و تصاویر حیوانات ایرانی

این ها از قدیمی ترین فرش های تصویری هستند. فرش صحنه شکار ، ورزشی را نشان می دهد که مورد علاقه پادشاهان در سراسر جهان بود. تصاویر حیوانات ایرانی در این نوع فرش ، جایگزین مناسبی بود که به هنرمندان اجازه می داد ، تعداد زیادی از چهره های متحرک را در پس زمینه جنگلی جمع کنند. از تصاویر حیوانات ایرانی که با شیر و حیوانات نمادین تزئین شده اند نیز ، برای نشان دادن قدرت استفاده می شد.

 حضور فناوری در طراحی الگوی تابلو فرش

پیش از این ، طراحی الگوهای این نوع فرش ، کاری زمان بر بود. اما امروزه فناوری به طراحان کمک کرده است تا با کمک نرم افزار ، تصاویر را به الگوهایی با ویژگی های دقیق تبدیل کنند.

این امر ، به تولیدکنندگان آن این امکان را می دهد که ، تصاویر دلخواه مشتریان خود ، مانند تصاویر شخصی یا نقاشی را ، به یک تابلو فرش دستباف با هر اندازه یا تراکم گره تبدیل کنند. گاهی اوقات ، طراحی یک الگو بیش از یک سال طول می کشد.

انواع تابلو فرش ایرانی

  • تابلو فرش چاپی

فرش ابتدا توسط پنبه سفید بافته می شود و پس از آن می توان الگویی را روی آن چاپ کرد.

  • تابلو فرش دستباف

نماد های نقشه های فرش ایرانی و الگوهای اصلی فرش ایرانی قدیمی ، به عنوان یک اثر هنری قاب بندی می شود.

  • تابلو فرش ماشینی

تابلو فرش ماشینی ، توسط دستگاه های مدرن و با استفاده از پنبه های اکریلیک و پلی استر ، به عنوان مواد اولیه بافته می شود.

ابعاد تابلو فرش

هر فضایی ، دارای مشخصات معماری متفاوتی است و به همین دلیل ، اندازه تابلو فرشی که برای آن فضا سفارش داده می شود ، متفاوت است. ساختمان های با سقف بالاتر ، فرش های بزرگتری سفارش می دهند. اما به طور معمول ، این نوع فرش ها در ابعاد ۵۰×۱۰۰ ، ۵۰×۷۰ و ۷۰×۱۰۰ بافته می شوند.

 

منبع : فرش اکسیر هالی

  • bestmemari bestmemari
  • ۰
  • ۰

پیمانکار به شخص یا شرکتی گفته می شود که به صورت قراردادی کار می کند و با مشتری های مختلف ، برای کار در مشاغل یا پروژه های خاص در حال معامله است. در واقع ، در هر پروژه ساختمانی ، سه طرف اصلی درگیر هستند.

مالک یا مشتری ، تیم مدیریت و پیمانکار. پیمانکار ساختمان ، فعالیت های ساختمانی را برنامه ریزی و هماهنگ می کند و باید پروژه را در زمان و بودجه تعیین شده به اتمام برساند. پیمانکاران ، مسئولیت کل مراحل ساخت را برعهده دارند و باید بهترین روش ها را برای اتمام پروژه ، همانطور که مشخص شده است تعیین کنند.

پیمانکاران فرعی نیز به صورت قراردادی و آزاد کار می کنند. چند تفاوت مهم بین پیمانکاران اصلی و فرعی وجود دارد. اولا ، پیمانکار اصلی ، کل پروژه را برعهده می گیرد و سپس پیمانکاران فرعی را استخدام می کند تا روی جنبه های خاص آن پروژه کار کند. بنابراین ، پیمانکاران اصلی با کارهای بزرگتر و مدیریت پروژه درگیر هستند.

در حالی که ، پیمانکاران فرعی مسئولیت کارهای خاص و تخصصی تعیین شده توسط پیمانکار اصلی را برعهده دارند. پیمانکار اصلی ، با مشتری نهایی معامله می کند. در حالی که پیمانکاران فرعی ، معمولا فقط با پیمانکارانی که قبلا کار یا پروژه کلی را تعیین کرده اند ، در ارتباط هستند.

مسئولیت های عمومی یک پیمانکار ساختمان

 به طور کلی ، یک پیمانکار خوب ساختمان مسئول برنامه ریزی ، هدایت ، اجرا ، نظارت و بازرسی از یک پروژه ساخت و ساز ساختمان است. مسئولیت بدون در نظر گرفتن دامنه ، از ابتدا تا انتهای پروژه گسترش می یابد.

یک پیمانکار خوب ، با برنامه ریزی و فعالیت ها و نظارت بر کارگران و اطمینان پیروی از قوانین ، وظایف خود را انجام می دهند. همانطور که پیشتر هم گفتیم ، یک پیمانکار ممکن است پیمانکاران فرعی را برای مناطق خاصی مانند تاسیسات الکتریکی و … استخدام کند

نقش ها و وظایف خاص یک پیمانکار ساختمان

 همانطور که قبلا هم ذکر شد ، یک پیمانکار ساختمان مسئولیت های متعددی دارد که بسته به قرارداد ممکن است متفاوت باشد. نقش های زیادی وجود دارد که پیمانکار خوب می تواند ، در مراحل مختلف یک پروژه به عهده بگیرد:

  • برنامه ریزی تمام جزئیات مهم پروژه و اجرای آن.
  • تعیین نیازهای مواد و تجهیزات و برنامه ریزی برای تهیه آن ها.
  • پیش بینی تغییرات احتمالی و ایجاد استراتژی های کاهش خطر.
  • پاسخگویی به هرگونه مسائل قانونی و نظارتی.
  • برقراری ارتباط موثر بین همه شرکت کنندگان در پروژه.

پیمانکار ساختمان ، باید بودجه را برای پروژه ساخت تعیین کند و تا آنجا که ممکن است آن را دنبال کند. بودجه ، ابزاری مفید برای پیگیری هزینه های پروژه است. زیرا پیمانکاران می توانند با مقایسه هزینه های واقعی خود با بودجه برنامه ریزی شده ، ضایعات را تشخیص دهند.

  • مدیریت پروژه

یک پیمانکار خوب ، باید پروژه را به موقع به پایان برساند و این شامل بسیاری از فعالیت های مدیریت ساخت و ساز است. از جمله: اطمینان از در دسترس بودن بودجه برای حرکت پروژه ، خرید و اجاره تجهیزات ساختمانی موردنیاز پروژه ، مصاحبه و استخدام پیمانکاران فرعی برای انجام کارهای تخصصی و ارائه گسترش پیشرفت برای توجیه پرداخت های متوسط و …

پیمانکاران ساختمان ، مسئولیت پرسنل خود را نیز برعهده دارند. آن ها باید از این موضوع مطلع شوند که ، کارکنان آن ها از اندازه و مهارتهای فنی مناسبی برخوردارند. پیمانکاران همچنین ، حقوق و دستمزد کارمندان خود و پرداخت های پیمانکاران فرعی را مدیریت می کنند.

  • ردیابی پروژه

 ردیابی پروژه ، برای تکمیل کار مطابق با مشخصات قرارداد و برنامه های اساسی است. علاوه بر پیگیری پیشرفت ، پیمانکاران باید از ایجاد اختلال جلوگیری کنند که این شامل چندین فعالیت مکمل است.

 کنترل کیفیت: با استفاده از روش های ساخت مقرون به صرفه ، اطمینان از عرضه مداوم مواد و برنامه ریزی خرید ها از قبل.

  •  ایمنی ساخت و ساز

در طی مراحل ساخت ، پیمانکاران ساختمان ، وظیفه پیگیری پیشرفت و مدیریت هر گونه تغییرات لازم را برعهده دارند. البته پیمانکاران هنگام تصمیم گیری باید همیشه محدوده زمان و بودجه پروژه را مد نظر داشته باشند.

  • مسائل قانونی و نظارتی

پیمانکاران ، از نظر مسائل قانونی و نظارتی مسئولیت های انگشت شماری دارند. آن ها باید قبل از شروع پروژه ، ضمن پرداخت هزینه ها و مالیات های اعمال شده ، کلیه مجوزهای لازم را کسب کنند. همچنین ، کل مراحل ساخت باید از قوانین محلی و کدهای ساختاری پیروی کند.

بی اطلاع بودن از الزامات قانونی ، عذر موجهی در پروژه های ساختمانی نیست. به این معنی که پیمانکار باید دانش روز داشته باشد و با داشتن مجوز های ساخت و پروانه های مناسب پیمانکاری ، پروژه را بدون اختلال پیشرفت دهد.

  • مسائل ایمنی و بهداشتی

یک پیمانکار خوب ، باید با اجرای روش های کافی و افزایش آگاهی در بین کارگران ، سلامت و ایمنی را در محل ساخت و ساز تضمین کند. پیمانکار ، همچنین مسئول عملکرد صحیح تجهیزات و جلوگیری از سوء استفاده از حوادث است.

پیمانکار ، با هرگونه موارد اضطراری و پیش بینی نشده در محل پروژه برخورد می کند و باید آن ها را به کارمندان نظارت مشتری گزارش دهد.

چرا پیدا کردن یک پیمانکار خوب دشوار است؟

یکی از بزرگترین شکایاتی که معمولا در بین بسیاری از سرمایه گذاران وجود دارد این است که ، پیدا کردن یک پیمانکار خوب دشوار است. به نظر می رسد که ، حتی پیمانکاران توصیه شده توسط افراد دیگر هم کوتاهی می کنند. البته افراد بسیار عالی و مسئولیت پذیر هم وجود دارند.

اگر شما نمی توانید یکی از این افراد را پیدا کنید ، ابتدا باید به خودتان نگاه کنید ، تا متوجه شوید که چه اشتباهی می کنید. ممکن است انتظارات شما خیلی زیاد باشد. شاید شما به عنوان یک سرمایه گذار ، در جستجوی ترکیبی از کیفیت های منحصر به فرد هستید. شما می خواهید که پیمانکارتان به طرز شگفت آوری سریع و کارآمد باشد و همیشه در مواقعی که به آن ها نیاز دارید ، در دسترس باشد.

وقت شناس ، قابل اعتماد و همواره طبق برنامه ریزی شما پیش برود. برای بهبود پروژه ها ، نکات و ایده های عالی در زمینه بازسازی ارائه دهد. برای حل مشکلات ، راه حل های خارج از چارچوب داشته باشد. با نظارت بسیار کم کار کند. فاکتورها و قیمت های حرفه ای ارائه دهد و از مجوزها و پوشش های بیمه ای برخوردار شود و به طور کلی ، عالی ترین کار را ارائه دهد و پایین ترین قیمت را داشته باشد.

قطعا هیچ سرمایه گذاری نمی تواند به همه این نیازها به طور همزمان دست پیدا کند و به همین دلیل پیدا کردن یک پیمانکار خوب از هر لحاظ ، بسیار دشوار است. از این رو ، به شما پیشنهاد می کنیم که ، انتظارات خود را مدیریت کنید و یا آماده پرداخت بیشتری باشید. تعداد زیادی از پیمانکاران وجود دارند که می توانند بسیاری از کیفیت های فوق را پوشش دهند.

اما احتمالا قیمت بالایی دارند. مشکل اینجاست که برخی از سرمایه گذاران ، معتقدند پیمانکاری یک محصول است و نه یک سرویس. محصولی مانند کتاب یا دستگاه الکترونیکی استاندارد شده. هنگامی که فهمیدید کدام مدل یا مورد را می خواهید ، می توانید ارزان قیمت ترین گزینه را انتخاب کنید و بدون توجه به هزینه های پرداخت می توانید بهترین کارایی را دریافت کنید.

پیمانکاری یک سرویس است که شما مطابق با مبلغی که پرداخت کرده اید سرویس دریافت می کنید. بنابراین ، بیایید پیشنهادات پایین را متوقف کنیم و آن را از سر راه خود برداریم. در اکثر مواقع ، ارزان ترین پیشنهاد ، منجر به کمترین کیفیت کار می شود.

 وقتی قیمت پیشنهادی از پیمانکاران دریافت کردید ، آن ها را به همان ترتیب خدماتی که به شما ارائه می دهند قرار دهید. اگر قیمت به طرز قابل توجهی بسیار بالا و یا بسیار پایین است ، آن گزینه را کنار بگذارید. مطمئن باشید که هزینه های یک شغل ، به طور ناگهانی کاهش نمی یابد. بنابراین ، پیشنهادات پایین مشکوک است. پیشنهادات بسیار زیاد هم می تواند ، هزینه های اضافی و سربار را به دنبال داشته باشد. هزینه هایی که ممکن است شما اصلا نیازی به آنها نداشته باشید.

 

منبع :تهران دیزاین سنتر

 

  • bestmemari bestmemari
  • ۰
  • ۰

گبه نوعی زیرانداز فرش مانند ، درشت بافت با پرزهای بلند است که معمولاً جنس پشمی دارد. نرمی و راحتی گبه در عین زیبایی و ماندگاری ، گبه را در زمره زیراندازهای محبوب قرار داده است.

گبه ها از انواع قالی محسوب می شوند که ازنظر اندازه معمولاً کوچک تر از قالی هستند. ازنظر نوع بافت هم گبه ها پرزهای بلندتری دارند و تعداد پودهای آن ها کمتر است. در طراحی گبه برخلاف قالی معمولاً بافنده طرح و نقش قبلی برای بافت ندارد و در طول بافت گبه از حس و حال و ذوق هنری خودش الهام می گیرد.

حتی رنگ های به کار رفته در گبه هم با روحیات بافنده ارتباط مستقیم دارند. شاید دلیل اینکه گبه جذابیت فوق العاده ای برای اکثر مردم دارد همین نمایان بودن احساسات بافنده آن در نقوش و رنگ های گبه است.

گبه ها از چه موادی تولید می شوند؟

گبه از زیر اندازهای اصیل ایرانی است که از دیرباز توسط عشایر به وسیله پشم بز و گوسفند تولید می شد. عشایر برای تولید گبه از دارهای سنتی و پشم طبیعی حیوانات استفاده می کردند.

روستاییان برای رنگ زدن گبه از رنگ های طبیعی سیاه و سفید ، خاکستری یا قهوه ای و گاهی هم کرم رنگ استفاده می کردند؛ اما در حال حاضر گبه ماشینی در کارخانه ها توسط دستگاه ریسندگی و با استفاده از رنگ های شیمیایی متنوع و از جنس الیاف تولید می شود.

گبه ها از چه موادی تولید می شوند؟ | شرکت فرش اکسیر

مزایا و معایب گبه چیست؟

  • دوام در عین زیبایی

گبه ها جزو انواع بسیار مقاوم فرش ها هستند که انواع مرغوب آن تا چندین سال زیبایی و جذابیت اولیه خود را حفظ می کنند.

  • دکوراسیون متفاوت

گبه ها بهترین انتخاب برای افزودن تنوع به دکوراسیون منزل و خاص تر و جذاب تر شدن دکوراسیون هستند. گبه های با طرح های مدرن برای سبک های مدرن و گبه ها با طرح های سنتی مثل گل بوته و… با سبک کلاسیک تطابق بیشتری دارند.

از گبه ها با طرح های سنتی برای ایجاد یک دکوراسیون تلفیقی و شیک در کنار وسایل مدرن هم می توان استفاده کرد.

  • گرما و صمیمیت

رفتن به گذشته ها و خاطرات قدیمی و سفر به صلح و صفا و سادگی زندگی عشایر با کمک گبه ها ممکن می شود. گبه ها با نقش های خاص و جذابشان علاوه بر گرم تر نمودن منزل در القای حس صمیمیت و سادگی نقش به سزایی دارند.

  • راحتی

گبه به دلیل داشتن پرزهای بلند و تراکم بالاتر بسیار نرم و راحت است.

  •  اصالت ، زیبایی و دوام

 اصالت ، زیبایی و دوام از ویژگی های فوق العاده گبه است ، مواردی چون کوچک بودن (گبه ها معمولاً در ابعاد بین ۲ تا ۶ متر تولید می شوند) و هم چنین گران بودن گبه های مرغوب جزو معایب آن ها محسوب می شود.

انواع مختلف گبه چیست؟

حال که دریافتیم گبه چیست وقت آن است که بدانیم چه انواعی دارد ؛ گبه ها در طرح و نقش های مختلف تولید می شوند. گبه ها بر اساس معیارهایی مانند اندازه ، طرح و نقش و محل تولید به انواع مختلفی تقسیم می شوند.

انواع مختلف گبه چیست؟ | شرکت فرش اکسیر

گبه ها ازنظر اندازه به گبه های کوچک ، گبه های قالیچه ای و گبه های پتویی تقسیم بندی می شوند.

برخی از انواع معروف گبه به شرح زیرند:

گبه بختیاری

این نوع گبه مختص ایل بختیاری است و در طرح و نقش های متفاوت دیده می شود. این نوع گبه جزو انواع مشهور گبه است که نقوش و طرح های خاص آن طرفداران بسیار دارد.

گبه شول

شول از روستاهای بوشهر است که در آن گبه بافی رواج بسیاری دارد. گبه های شول معمولاً بافت ریزی دارند و از انواع مرغوب گبه دستباف ایرانی محسوب می شوند.

گبه فانتزی

گبه فانتزی از انواع گبه ماشینی است که درواقع نوعی از فرش های کم پرز و با تراکم پایین هستند که در طرح های شبیه به گبه های سنتی و در رنگ های متنوع و زیبا تولید می شوند.

گبه های پتویی یا دو طرفه

این نوع گبه دستباف در گذشته توسط عشایر به عنوان روانداز استفاده می شدند. این گبه ها در دو طرف دارای پرزهای بلند هستند. درواقع مثل اینکه دو گبه به هم دوخته شده باشند. گبه های پتویی دوطرفه نرمی و ضخامت بیشتری دارند.

گبه ترکمن

گبه ترکمن از انواع گبه دستباف است که توسط ترکمن ها تولید می شود. در طراحی گبه های ترکمن معمولاً از نقش های مختلف ریزودرشت استفاده می شود. گبه های ترکمن بجنورد از انواع معروف گبه های ترکمن هستند.

گبه های شطرنجی

گبه های شطرنجی از انواع گبه دستباف هستند که بیشتر در مناطق جنوبی کشور تولید می شوند. در طراحی این گبه ها از نقوش شلوغ و شطرنجی مانند استفاده می شود. در ساختار این گبه ها معمولاً از دو رنگ یا بیشتر استفاده می شود.

گبه های مدرن

این نوع گبه با پرزهای کم و در رنگ ها و طرح های مدرن تولید می شوند و علاوه بر هماهنگی با سبک چیدمان مدرن به خانه ی شما گرما و صمیمیت و زیبایی خاصی می بخشد.

گبه قشقایی یکی از انواع اصیل گبه های ایرانی است

گبه قشقایی یکی از انواع معروف گبه ی دست بافت ایرانی است که توسط ایل قشقایی تولید می شود. این نوع گبه به واسطه داشتن طرح و نقش های خاص شهرت جهانی دارد. گبه های قشقایی به صورت صد در صد طبیعی بافته می شوند. از پشم به کار رفته در آن ها تا ریسندگی با دست و هم چنین رنگ های طبیعی به کار رفته در نقشه گبه قشقایی همه چیز اصیل و کاملاً طبیعی است.

پشم به کا ررفته در گبه قشقایی ، پشم کاملاً طبیعی است. گبه قشقایی شیراز که از پشم اصیل و مرغوب شیراز تولید شده است ، جزو مشهورترین انواع گبه در جهان است. طرح های گبه قشقایی اغلب شامل طرح های ساده و زیبا می شود که معمولاً در عین سادگی بسیار پرمعنی و جذاب هستند. سه طرح معروف گبه قشقایی عبارت اند از:

  1. طرح شیر دست آموز

این طرح جزو طرح های معروف نقشه گبه قشقایی است که شامل شیر قلاده به گردن است که شباهت زیادی به سگ دارد. شیر در فرهنگ ایرانیان نماد قدرت و شکوه و عظمت است و در فرهنگ اسلامی هم جایگاه ویژه دارد. در طراحی این نوع گبه از رنگ های شفاف استفاده می شود.

  1. ستاره ی هشت پر

ستاره ی هشت پر از طرح های معروف نقشه گبه قشقایی است که نماد خورشید است.

  1. طرح گل و مرغ

این طرح جزو زیباترین طرح های نقشه گبه قشقایی است که طراحی چشم نواز و فوق العاده دارد. گبه های با طرح طبیعت ، نقش های شلوغ و درهم رفته ای دارند.

طرح های خشتی ، درختی ، ابرش ، اردک و طرح چهار فصل از دیگر انواع طرح های نقشه گبه قشقایی هستند.

سخن آخر

 گبه چیست؟ | شرکت فرش اکسیر

برای ایران و ایرانی هر چیزی که نماد تمدن و تاریخ دیرینه سرزمینش باشد ، ارزشمند و ستودنی است. ما در این مقاله به صورت کوتاه توضیح دادیم گبه چیست ؟ گبه ها از انواع فرش های ایرانی هستند که در گذشته فقط به شکل دستبافت و در حال حاضر در اشکال دستبافت و ماشینی تولید می شوند.

 

منبع : شرکت فرش اکسیر

  • bestmemari bestmemari