best.memari

معماری

best.memari

معماری

۶ مطلب در مرداد ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

 

یکی از مهمترین اقدامات در جهت راحتی افراد، طراحی مناسب فضا است. باید بدانیم که طراحی مناسب یک فضا می‌تواند بازدهی افراد را افزایش داده و حس آرامش ایجاد کند. بنابراین یافتن یک شرکت معماری داخلی برای سپردن طراحی فضا به آن‌ها اهمیت زیادی دارد.

در این مطلب به نکات مهم برای انتخاب یک شرکت معماری خوب و همچنین ویژگی‌های بهترین شرکت‌ها در این زمینه، اشاره می‌کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

انتخاب شرکت معماری داخلی چه اهمیتی دارد؟

طراحی دکوراسیون داخلی برای هماهنگ کردن تمامی اجزاء یک اتاق یا ساختمان به شیوه ای حرفه ای برای استفاده از تمام ظرفیت رنگ‌ها، وسایل، تجهیزات و... است. طراحی دکوراسیون داخلی در واقع دارای اصول و سبک خاصی است که بر اساس توانایی، مهارت و سلیقه شرکت مجری دکوراسیون داخلی انجام می‌شود. نوع کار یک شرکت طراحی داخلی در طول زمان تغییر می‌کند و سبک طراحی شرکت‌ها نیز با هم متفاوت است.

انتخاب یک شرکت دارای مهارت و تجربه کافی در زمینه طراحی منزل یا محیط کار، می‌تواند تاثیر بسیار خوبی در روند زندگی خانواده یا روند کاری افراد داشته باشد. اگر تا به حال با شرکت طراحی داخلی کار نکرده باشید ممکن است از اهمیت طراحی دکوراسیون، مطلع نباشید. اما به محض استفاده از خدمات این گونه شرکت‌ها، اهمیت و ضرورت این گونه طراحی را به خوبی درک خواهید کرد.

طراحی دکوراسیون داخلی خانه باعث ایجاد یک فضای آرامش بخش و گرم درون خانواده می‌شود. یک طراحی اصولی و هنرمندانه، در عین اینکه آرامش و حس خوبی به افراد خانه می بخشد باعث می‌شود از کمترین فضای موجود بیشترین استفاده را کرد. طراحی دکوراسیون داخلی در محیط کار نیز سبب می‌شود که هزینه‌های مصرف انرژی، نگهداری وسایل و تجهیزات کاهش پیدا کند. علاوه بر این در محیط کاری با طراحی حرفه ای، بازدهی و انرژی کارکنان برای اهداف مطلوب سازمان بالا می رود.

به بیان دیگر، طراحی دکوراسیون داخلی خلق یک فضا است. فضایی که در عین زیبایی و تاثیر گذاری بتواند بازدهی را افزایش دهد. این موارد همه با انتخاب یک شرکت معماری خوب شکل می گیرد.

در صورتی که انتخاب درستی در این زمینه انجام بگیرد فضای ایجاد شده می‌تواند مطابق هویت صاحب خانه یا سازمان باشد و خواسته‌ها و انتظارات شخص سفارش دهنده را برطرف سازد.

 

ویژگی‌های شرکت طراحی دکوراسیون داخلی خوب

بعد از آشنایی با اهمیت طراحی دکوراسیون داخلی و تاثیر زیاد آن، بهتر است با ویژگی‌های شرکت‌های خوب در زمینه طراحی دکوراسیون داخلی آشنا شوید. برای انتخاب شرکت طراحی داخلی باید دقت و توجه لازم را داشته باشید. دو عاملی که که لازم در این هنگام به آن توجه اساسی داشته باشید یکی دانش و تخصص افراد آن مجموعه و دوم رعایت اصول کاری در طراحی داخلی است.

دانش و تخصص مجموعه طراحی

برای این که از میزان دانش و تخصص شرکت مورد نظر آگاه شوید، تحصیلات، رزومه، سوابق و نمونه‌های کاری آن‌ها را مورد توجه قرار دهید. آشنایی آن‌ها با استانداردهای بین المللی را بررسی کنید. برای این کارها می‌توانید ابتدا به وبسایت آن شرکت معماری داخلی مراجعه کنید سپس از شرکت بخواهید رزومه خود را در اختیار شما قرار دهد. در شبکه‌های اجتماعی نیز می‌توانید نظرات مشتری‌ها را در مورد شرکت بخوانید.

رعایت اصول حرفه ای توسط مجموعه طراحی

برای بررسی رعایت اصول حرفه ای از جانب شرکت بهتر است در ابتدا به سراغ رزومه شرکت بروید و آن را مورد توجه قرار دهید. برای این کار می‌توانید نظر افرادی را که قبلا از خدمات شرکت استفاده کرده‌اند را بپرسید و شیوه کار شرکت را جویا شوید.

یک نکته مهم در این زمینه، شفافیت مالی است. شرکت‌هایی که به طور حرفه ای کار طراحی را انجام می دهند حتما فاکتور رسمی فروش دارند و در طول پروژه شفافیت مالی را رعایت می‌کنند. این در حالی است که برخی از شرکت‌ها در ابتدا هزینه پائینی را عنوان می‌کنند، اما در طول پروژه مبالغ بیشتری را به عنوان هزینه‌های جانبی از مشتری درخواست می‌کنند.

نکته مهم دیگر موضوع توازن مشتری برای شرکت دکوراسیون داخلی است. در صورتی که شرکتی روی پروژه‌های کوچک کار می‌کند ممکن است برای پروژه‌های بزرگ کارایی نداشته باشد. مثلا شرکتی که در زمینه طراحی ساختمان‌های کوچک فعال است نمی‌تواند طراحی یک سازمان بزرگ بین المللی را انجام دهد.

چگونه بهترین شرکت طراحی دکوراسیون داخلی را انتخاب کنیم؟

در این بخش می خواهیم چگونگی انتخاب بهتر را مورد نظر قرار دهیم. علاوه بر توجه به ویژگی‌های یک شرکت خوب لازم است با روند انتخاب درست شرکت آشنا شوید، در ادامه به این موضوع می پردازیم.

مشخص کردن بودجه

برای انتخاب شرکت طراحی داخلی اولین چیزی که لازم است به آن توجه کنید، مشخص کردن بودجه مورد نظرتان است. شرکت‌های طراحی داخلی از نظر هزینه ممکن است با هم تفاوت داشته باشند و این را در نظر داشته باشید که بهترین پروژه‌ها ممکن است نیاز به صرف هزینه‌های بالاتری داشته باشد.

پرس و جو از دوستان و آشنایان

اگر در میان اطرافیان، دوستان و آشنایان شما افرادی هستند که قبلا از خدمات شرکت‌های طراحی دکوراسیون استفاده کرده‌اند با آن‌ها مشورت کنید و نظرشان را جویا شوید. استفاده از اطلاعات این افراد سبب می‌شود با آگاهی بیشتری تصمیم بگیرد و دچار اشتباه نشوید.

کمک گرفتن از سازمان‌های مربوطه

برای این کار به انجمن صنفی طراحی و معماری شهر خود مراجعه کنید و با فهرست اعضای آن‌ها آشنا شوید. مثلا در هر شهری که هستید به وب سایت انجمن صنفی کارفرمایی طراحی، معماری و دکوراسیون داخلی و خارجی ساختمان آن شهر مراجعه کنید.

پرسش درباره مجوزهای تخصص و حرفه ای شرکت

بعد از این که برای طراحی داخلی دکوراسیون به شرکت مورد نظر مراجعه کردید از آن‌ها بخواهید که در ارتباط با مجوزهای تخصصی خود صحبت کنند. حتما مطمئن شوید شرکت طراحی داخلی مورد نظر، مجوزهای لازم و توانایی عرضه فاکتور رسمی را دارد.

بررسی پروژه‌های قبلی ، توصیه نامه‌ها و معرف‌ها

از شرکت درخواست کنید تا پروژه‌های قبلی خود را به شما نشان دهند و آن‌ها را بررسی کنید. با مشتری‌های قبلی شرکت به خصوص آن‌هایی که پروژه‌هایی نزدیک به پروژه شما داشته‌اند صحبت کنید و نظر آن‌ها را جویا شوید. در صورتی که طراحی مورد نظر شما یک پروژه بزرگ است حتما از شرکت توصیه نامه و معرف بخواهید.

پرسش بیشتر

در هنگام جلسه با طراحان دکوراسیون داخلی تا جایی که امکان دارد سوال بپرسید به طوری که برای شروع کار ابهامی در ذهن شما باقی نماند. سعی کنید همه جوانب پروژه را در نظر بگیرید. هر چه به اطلاعات شما افزوده شود احتمال اینکه بهترین انتخاب را انجام دهید بیشتر است.

جمع بندی

طراحی دکوراسیون داخلی می‌تواند هزینه‌های جاری محیط کار را کاهش دهد و فضایی مناسب برای بالا بردن بازدهی افراد، فراهم کند. در انتخاب بهترین شرکت توجه به دو عامل دانش و تخصص و رعایت اصول کاری از جانب شرکت، نقش بسزایی دارد. ارتباط با مشتری‌های قبلی شرکت و نظر خواهی از آن‌ها، بررسی رزومه و پروژه‌های قبلی شرکت و آگاهی از مجوزها در انتخاب شرکت معماری بسیار کمک کننده است.

تهران دیزاین سنتر مجموعه‌ای است که سال‌هاست در زمینه معماری داخلی و معماری فعالیت دارد. هدف این مجموعه طراحی کامل و بی‌نقص مطابق با شخصیت و برنامه‌های سرمایه گذاری مشتری است. امری که تهران دیزاین سنتر را به عنوان یک شرکت معماری پیشرو تثبیت نموده است. در صورت داشتن هرگونه سوال می‌توانید از کارشناسان مجموعه تهران دیزاین سنتر مشاوره دریافت کنید.

  • bestmemari bestmemari
  • ۰
  • ۰

برای سئو یکی از بزرگ ترین چالش ها، محاسبه نرخ بازگشت سرمایه است که مارکترها به آن مواجه هستند. البته باید این نکته را در نظر بگیرید که به طور کلی، یک متخصص سئو در ایران تقریبا هیچ گاه به سنجش نرخ بازگشت سرمایه خود اقدام نمی کند . حداقل من ندیده ام.

خیلی خلاصه به دو عامل اصلی که از نظر من دلیل این مشکل در ایران است اشاره می کنم:

  • سئو کار در ایران یک عملیات چی است.
    یعنی چه؟ یعنی اینکه نوع سئو کارها در ایران، تنها سئو می کنند (در اصطلاح). معمولا هم درکی از مارکتینگ ندارند و در نتیجه بسیاری از آنها هم مفهوم بازگشت سرمایه و ادامه نرخ بازگشت سرمایه سئو کاری را درک نمی کنند.
    البته من تاکید می کنم که بالعکس برخی اساتید، من نمی گویم یک سئو کار باید مارکتینگ هم بداند. البته در برخی جاها واقعا لازم است.
  • کارفرما اطلاعاتی را به او نمی دهد
    نوع کارفرماها نیز حتی نمی دانند که چه اطلاعاتی را به صورت طبیعی باید در اختیار چه کسی قرار دهند. اگر یک کارفرما اطلاعات مربوط را در اختیار سئو کار قرار ندهد، بر فرض اینکه سئو کار هم بداند که نرخ بازگشت سرمایه سئو چیست، هیچ گاه نمی تواند اقدامی در این راستا انجام دهد.

در هر حال باید بدانید که کارشناسان و متخصصان سئو یک امتیاز بالقوه دارند که به کمک داده های مربوط به حجم یا تعداد کلمات کلیدی که کاربران در اینترنت جستجو می کنند ، از علاقه مندی های آن ها با خبر می شوند . البته این داده ها از کانال های دیگر ممکن است در اختیارشان قرار نگیرد. این خیلی مطلب مهمی است. 

اما محاسبه و اندازه گیری مقدار و نرخ بازگشت سرمایه ای که از پس تغییر در سئو سایت خود خواهید داشت، کار راحتی نیست.

در این مطلب، من با شما در میان خواهم گذاشت که چطور هنر تخمین بازگشت سرمایه برای سئو را به کمال رساندم.

توجه: من به عنوان مثال از آمار سایت وردپرسی خودم استفاده می کنم که برای کمک به بازدیدکنندگان و ساکنان جزیره ای که در آن اقامت کردم، ساختم. این سایتی است که من برای محک زدن ایده های سئو روی آن درست کردم و یک مثال خوب برای این مقاله است.

نحوه محاسبه نرخ بازگشت سرمایه سئو از کلماتی که مورد هدف قرار می دهید

پایه و اساس اغلب کارها در سئو با تحلیل کلمات کلیدی شروع می شود.

گوگل و اکثر ابزارهای سئو، در مورد تعداد دفعاتی که کاربران اصطلاحات خاصی را جستجو می کنند، اطلاعات مشخصی را در اختیارتان قرار می دهند.

این داده ها اغلب برای جستجوهای پولی و سنجش عملکرد تبلیغات در گوگل مورد استفاده قرار می گیرند، ولی متخصصان سئو سایت از این داده ها استفاده می کنند تا فرصت کسب درآمد با بهینه سازی کلمات پر ترافیک را پیدا کنند.

# قدم ۱: تحلیل کلمات کلیدی را کامل انجام دهید

با تحلیل کلمات کلیدی، حجم جستجوی آن ها را تخمین بزنید. اگر اکانت گوگل ادز دارید، می توانید از ابزار Keyword Planner گوگل استفاده کنید.

ابزارهای رایگان و پولی دیگری نیز وجود دارند که از همان داده هایی که در ابزار گوگل پیدا می کنید، استفاده می کنند.

به طور کلی، تنها چیزی که نیاز دارید کلماتی است که می خواهید هدف قرار دهید به همراه حجم جستجوی تخمینی آن ها.

نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که شما برای استفاده از  Keyword Planner‌ گوگل ، حتما باید یک حساب کاربری فعال در گوگل ادز داشته باشید. 

داده ها در نهایت باید به شکل زیر باشند.

شما می توانید از چند ابزار دیگر نیز برای این کار استفاده کنید که در زیر ۵ تای آنها را به شما معرفی می کنم:

  •  
  • KWFinder
  • Keywordtool
  • Alexa  (این یکی را خیلی دوست دارم)
  • Semrush
  • Ahref
  • البته این ابزار، جستجو بر مبنای کشور ها را میسر می کند که طبعا ایران در بین آنها نیست (متاسفانه) و دوم اینکه جستجوی کل کشور ها را (مانند آنچه در Google Trends  هست) ندارد.

یک نکته دیگر. این ابزار به دلار هستند. شاید بتوانید از تریال ها استفاده کنید. اما به هر حال اینها دلاری هستند. یک خبر خوب اینکه Limitpass اکانت های اشتراکی آن را به قیمتی نازل می فروشد و تا حدود بسیار زیادی قابل استفاده هستند. 

تمام داده های مربوط به کلمات کلیدی خود را دانلود کنید

بعد از مشخص کردن کلمات کلیدی هدف خود برای یک پروژه، مرحله بعدی محاسبه تفاوت عملکرد فعلی تان با افزایش عملکردی است که آن را تخمین می زنید.

به عنوان مثال، می خواهم یک پروژه انجام دهم که شامل اصطلاحاتی مانند طراحی داخلی (البته این سایت قبلا برای این کلمه کلیدی رتبه گرفته است) یا « شرکت طراحی داخلی » می شود و شاید کلماتی که برای سرویس دهنده ها یا شرکت برای طراحی مکان های خاص مثل هتل یا دفتر کار.

در این مرحله، می خواهم فهرست این اصطلاحات و حجم تخمینی را با عبارت هایی که در حال حاضر برای آن ها رتبه کسب کردیم، مقایسه کنم.

در حالت ایده آل، می خواهم ایمپرشن ها (Impression) ، کلیک ها (Clicks) ، نرخ کلیک ها (CTR) و متوسط جایگاه (Avg. Posotion) را در کنسول جستجوی گوگل ببینم . نکته کلیدی دانلود داده های مربوط به ۱۲ ماه گذشته برای تمام کلمات کلیدی است تا نرخ بازگشت سرمایه سئو را بتوان محاسبه کرد.

متاسفانه، گوگل داده ها برای کلمات کلیدی و صفحات را به زیر ۱۰۰۰ محدود می کند. ولی در بسیاری از مواقع کافی است.

همانطور که در بالا هم گفتم، راه حل های دیگر، استفاده از ابزاری است که بتوانید به تمام کلمات کلیدی خود دسترسی داشته باشید و اجازه دهد این داده ها را دانلود کنید.

باید توجه داشته باشید که نوع این ابزار پرمیوم هستند.

اگه بودجه شما محدود است یا فقط می خواهید کلمات کلیدی را دانلود کنید، از نسخه آزمایشی و رایگان Keylime Toolbox هم می توانید استفاده کنید.

من  استفاده از این ابزار را برای ذخیره سازی داده های کلمات کلیدی تان فوق العاده توصیه می کنم و تعدادی از قابلیت های پرمیوم آن نیز بسیار مفید است.

در ادامه مطلب، نحوه ساخت یک حساب رایگان و جمع آوری اطلاعات مربوط به هر کلمه کلیدی را توضیح می دهم.

ساخت حساب رایگان در KeylimeToolbox‌ و نحوه کار آن

ابتدا وارد سایت KeylimeToolbox شوید. نسخه آزمایشی را از نوار بالای سایت انتخاب کنید. بعد از وارد کردن اطلاعات تماس، به مرحله ثبت نام می روید.

اگر برای ثبت نام از گزینه «Sing in with Google» و همان جیمیل کنسول جستجو گوگل خود استفاده کنید، سیستم خودکار مشخصات کنسول جستجو گوگل شما را شناسایی خواهد کرد.

توجه کنید باید Account@keylimetoolbox.com را در کنسول جستجوی گوگل به عنوان یک کاربر جدید معرفی کنید. (حتما این حساب را روی گزینه «Restricted» قرار دهید.)

سپس انتخاب کنید در گوگل آنالیتیکس وب سایت شما در کدام بخش Property قرار دارد و به Keylime Toolbox اجازه دهید کاربر را تایید کند.

تقریبا ۱ یا ۲ روز طول می کشد تا Keylime تمام داده ها را وارد حساب کند. برای انجام مراحل بعدی آماده باشید.

نرخ کلیک را به ازای میانگین جایگاه محاسبه کنید

بعد از این که اطلاعات مربوط به کلمات کلیدی شما در Keylime Toolbox بارگذاری شد، باید داده های مربوط به ۱۲ ماه اخیر تمام کلمات کلیدی را در قالب یک فایل CV دانلود کنید.

پیشنهاد می کنم، این اطلاعات را داخل یه فایل گوگل شیت یا اکسل مایکروسافت کپی کنید تا بتوانید با سایر اعضای تیم خود به اشتراک بگذارید.

از جمله داده های مهم، نرخ کلیک (CTR) و میانگین جایگاه رتبه (Position) است.

سپس، ما باید یک برگه درست کنیم تا متوسط نرخ کلیک را با میانگین جایگاه در آن قرار دهیم و به کمک فرمول «AVERAGEIFS» این دو شاخص را برای تمام کلمات کلیدی بررسی کنیم.

نتیجه نهایی باید به شکل زیر باشد.

من زمان هدف قرار دادن دسته ای خاص از اصطلاحات (مانند اصطلاحات برند شده) دوست دارم میانگین CTR هر اصطلاح را بر اساس موقعیت آن بررسی کنم. انجام چنین کاری مزیت فراوانی دارد، چون برای اکثر سازمان ها نرخ کلیک اصطلاحات برند شده در مقایسه با اصطلاحات دیگر بالاتر است.

فرصت های مربوط به هر کلمه کلیدی و اختلاف های آن را شناسایی کنید

حالا که با تحلیل کلمات کلیدی، فرصت هایمان را برای سئو شناسایی کردیم باید موارد زیر را نیز بررسی کنیم.

  • در حال حاضر برای کدام کلمات کلیدی رتبه خوبی داریم؟
  • رتبه ما در کجا است؟
  • تعداد ایمپرشن ها چقدر است؟
  • نرخ کلیک چقدر است؟
  • و در نهایت تعداد کلیک ها چقدر است؟

با استفاده از همان گوگل شیتی که برای داده های فعلی کلمات کلیدی درست کردیم، داده های CTR را می توان حساب کرد (در یک تب جداگانه).

می خواهیم از تبی که تحلیل کلمات کلیدی ما در آن قرار دارد (کلمه کلیدی و حجم جستجوی آن)، در یک تب جدید استفاده کنیم. اسم این تب در مثال من “کلمه کلیدی هدف” نام دارد.

در ستون های بعد از ستون «Volume» (حجم جستجو)، تعداد کلیک های فعلی، ایمپرشن ها، CTR و میانگین جایگاه را اضافه کردم.

عملکرد هر اصطلاح را با استفاده از فرمول های SUMIF و AVERAGEIF ارزیابی کنید.

توجه کنید که این داده ها باید از میانگین اطلاعات ۱۲ ماه هر کلمه به دست بیاید.

پس مجموع ایمپرشن ها در چند جایگاه ابتدایی باید به سمت بالا یا پایین رند شود تا با اعداد حجم جستجو مطابقت داشته باشد.

کلمات کلیدی را خلاصه کنید

زمانی که پس از تحلیل کلمات کلیدی، به فهرستی طولانی از اصطلاحات دست پیدا می کنم، دوست دارم یک تب به اسم «Summary» یا خلاصه با استفاده از دو فرمول «SUMIF» و «AVERAGEIF» ایجاد کنم تا نگاه جامع و کاملی به فرصت ها داشته باشم.

اگر دقت کنید، هیچ ایمپرشن، کلیک و داده های دیگری در مورد کلمات کلیدی مربوط به «Seattle» وجود ندارد. این همان فرصتی است که برای پروژه جدید باید هدف قرار دهم.

حالا که در حال حاضر داده ای وجود ندارد، باید کلیک های بالقوه را محاسبه کنم. در این قسمت، از میانگین نرخ کلیک به دست آمده در قسمتی قبلی استفاده می کنم.

تخمین کلیک ها از داده های حجم جستجو

ما می دانیم که مقدار ایمپرشن های تخمینی چقدر خواهد بود (با استفاده از داده های مربوط به «حجم جستجو»)، پس از فرمول «SUMIF» برای محاسبه ایمپرشن های تخمینی استفاده می کنیم.

به کمک سایر داده های این بخش می توانیم محاسبات خود را عکس کنیم.

به طور کلی، با استفاده از متوسط جایگاه پیشنهاد شده می توان داده های تخمینی CTR و سپس کلیک های تخمینی را محاسبه کنیم.

گرچه، نمی دانیم میانگین جایگاه فعلی کجا است و در این جا باید از قدرت پیش بینی خود استفاده کنیم تا ببینیم برای این اصطلاحات چه رتبه ای می توانیم بگیریم.

در این قسمت، اصطلاحات هدف من رقابت زیادی ندارند و آتوریتی دامنه ای که پروژه روی آن انجام می شود، برای جستجوهای محلی بالا است، بنابراین کسب رتبه سوم برای این اصطلاحات می تواند واقع گرایانه باشد.

در داده های میانگینCTR ، جایگاه سوم معمولا ۶.۷ درصد نرخ کلیک را به خود اختصاص می دهد.

با استفاده از فرمول « AVERAGEIF» میانگین نرخ کلیک برای جایگاه سوم را بررسی می کنم.

به کمک فرمول در این جا (بدون نیاز به تایپ کردن یا استفاده از VLOOKUP) اطلاعات این صفحه طوری تغییر می کند که برای ارزیابی های آینده نیز قابل استفاده باشد.

برای ارزیابی جایگاه دوم یا پنجم فقط باید عدد ۲ یا ۵ را تایپ کنید تا اعداد به صورت خودکار به روز  شوند.

در این قسمت باید ایمپرشن ها را در CTR تخمینی ضرب کنیم تا نرخ کلیک تخمینی برای پروژه مان به دست آید.

این ارزیابی و تخمین ها میانگین برای هر ماه در یک بازه زمانی ۱۲ ماهه هستند.

بنابراین اگر می خواهید برای ۳ ماه را حساب کنید، باید کل اعداد را در ۳ ضرب کنید و اگر در ۱۲ ضرب کنید، مجموع آمار تخمینی برای یک سال به دست می آید.

اگر از متوسط نرخ تبدیل و درآمد به ازای هر تبدیل سایت خود خبر دارید، می توانید از این اعداد برای تخمین درآمد پروژه ای که می خواهید انجام دهید، استفاده کنید.

برای بهبود جایگاه کلماتی که برای آن ها رتبه گرفتید، می توانید جایگاهی را وارد کنید که فکر می کنید می توانید به دست آورید و محاسبات بالا را انجام دهید.

سخن پایانی

برای جمع آوری این اعداد و ارقام نیاز به زمان دارید. با درست کردن یک فایل اکسل از داده های CTR فعلی خود براساس میانگین جایگاه، می توانید تخمین های خود را برای تقریبا هر پروژه سئو محاسبه کنید.

 

آژانس دیجیتال مارکتینگ دیماژن

  • bestmemari bestmemari
  • ۰
  • ۰

ما در این مطلب بررسی خواهیم کرد که سئو محلی در چه شرایطی می تواند به سئوی شما لطمه بزند و آموزش می دهیم چطور می توانید با انجام صحیح آن به رشد سایت خود کمک کنید. تا انتها همراه ما باشید.

چرا سئو محلی مهم است؟

اگر سئو محلی به صورت بالقوه می تواند به سایت شما ” لطمه ” بزند، چرا اصلا باید آن را انجام دهید؟

دو دلیل خوب برای آن داریم؛

سئو محلی ترافیک عبوری را جذب می کند

تصور کنید به شهرستان رفتید تا در مراسم اقوام خود شرکت کنید.

شب قبل از مراسم، در اتاق هتل نشستید و هوس یک پیتزای بزرگ و پر از پنیر می کنید.

گوشی خود را بر می دارید و وارد گوگل می شوید تا چه کار کنید؟

” پیتزافروشی را جستجو می کنید؟ “

من اینطور فکر نمی کنم. شک ندارم جمله ای که جستجو خواهید کرد شبیه این جمله است: ” بهترین پیتزا فروشی در طرقبه “. به عبارت دیگر نام آن مکان را در جستجوی خود قرار خواهید داد.

اگر گوگل نتایج را مناسبی را به شما نشان ندهد قطعا نمی گویید ” اطلاعات خوبی بود ” و بعد بدون شام خوردن بخوابید!

شماره تلفن یک رستوران را به شکلی دیگر یافته و پیتزا سفارش می دهید یا سوار تاکسی خواهید شد و به پیتزا فروشی مورد نظر می روید.

از طرفی، تنها شما این کار را انجام نمی‎ دهید. در واقع، بیش از ۵۰ درصد جستجوهای محلی منجر به بازدید واقعی از خود فروشگاه می شود.

همچنین، شما تنها فردی نیستید که جستجوی محلی را انجام می دهید. تقریبا ۴۶ درصد جستجوگرهای گوگل دنبال یک نتیجه محلی می گردند.

آمار قابل توجهی است!

بنابراین، مرتبه بعدی که خواستید بی خیال جستجوی محلی شوید، تجدید نظر کنید. چون با انجام این کار، شاید آن فردی را که به سفر آماده است، به پیتزا فروشی خود بکشانید.

سئو محلی رتبه شما در گوگل را بالاتر قرار می دهد

تمام ما از شاخص های کلیدی عملکرد که باید آن ها را برای کسب رتبه در گوگل پیگیری کنیم، به خوبی آگاه هستیم.

دو مورد از آن ها عبارتند از:

  • کلیک هایی که روی آدرس سایت شما می شود،
  • بررسی رتبه کلمات کلیدی که بالا می رود.

با سئو محلی می توانید هر دو را محقق کنید؛ یعنی با یک تیر، دو نشان!

صفحات شهرها: برای سئو خوب است یا بد؟

خیلی وقت پیش در روزگار تاریک سئو ، وب مسترها از صفحات شهرها برای گنجاندن بیش از حد کلمات کلیدی محلی استفاده می کردند تا رتبه های بالاتری در گوگل به دست آورند.

به عنوان مثال، یک صفحه درست می کردید و در مورد تحویل گل مطلبی داخل آن می نوشتید.

سپس، محتوای خود را در چندین صفحه کپی می کردید و در هر کدام از آن ها اسم یک شهر متفاوت را قرار می دادید.

بنابراین، یک صفحه برای ” تحویل گل در مشهد “، ” تحویل گل در تهران ” و ” تحویل گل در اصفهان ” و هر کدام دقیقا محتوای یکسانی داشتند.

خیلی طول نکشید که گوگل متوجه این تاکتیک اسپم وار شد. این شرکت زمانی که الگوریتم پاندای خود را راه انداخت، سایت هایی را که از این روش استفاده کرده بودند جریمه کرد.

بنابراین، صفحات شهرها می توانند اینگونه به سئوی سایت شما لطمه بزنند و باعث جریمه شدن آن شوند. اما اگر کارتان را درست انجام دهید، نتیجه مثبتی می گیرید. بنابراین به این جمله می رسیم که…

برای مهم ترین شهر ها صفحه متفاوت بسازید

اگر می خواهید تمام شهرهای یک منطقه را فهرست کنید، آن ها را در یک صفحه قرار دهید. نیازی نیست برای کسب رتبه برای هر شهر یک صفحه جداگانه برای آن ها بسازید.

اگر می خواهید صفحات متفاوت باشند، برای هر ناحیه یا شهر یک محتوای بی همتا بنویسید. به عبارت دیگر، همه چیز به خود شما بستگی دارد.

به سادگی می توانید تمام شهرهایی که آن جا خدمات دارید در یک صفحه قرار دهید یا می توانید برای هر شهر یک صفحه جداگانه درست کنید.

گرچه، زمانی که روش دوم را انتخاب می کنید، مطمئن شوید محتوای داخل هر صفحه یونیک باشد. منظور ما از یونیک این نیست که بازسازی کنید و کلمه گل فروشی را به فروشگاه گل تغییر دهید.

باید برای موقعیت هدف خود تحقیق کنید و سپس اطلاعات مفید و خاصی بنویسید که برای خوانندگان آن شهر یا موقعیت مفید هستند.

به عنوان مثال:

  • اگر لوله کش هستید، در مورد مشکل آب سخت در آن منطقه صحبت کنید.
  • اگر گل فروش هستید، نحوه کاشت گیاهان مختلف در آن شرایط آب و هوایی را توضیح دهید.
  • اگر در حوزه املاک و مستغلات فعالیت می کنید، در مورد شرایط ساخت و ساز حرف بزنید.

تصویر زیر یک مثال عالی از سایت ۷th State Builders است.

اضافه کردن اطلاعات در مورد یک شهر نیز راهی عالی برای به دست آوردن اعتماد مشتریانتان است.

آن ها متوجه خواهند شد که در مورد منطقه آن ها چقدر اطلاعات دارید و برای حل مشکلات خاص شهر خود به شما اعتماد می کنند.

نکته مهم: مطمئن شوید این اطلاعات در سایت تان به شکل های گوناگون ارائه شود. با توجه به این که گوگل اولویت خود را روی ایندکس سایت هایی گذاشته است که برای دستگاه های موبایل بهینه شده اند، باید شما نیز این بهینه سازی را در اولویت خود قرار دهید تا رتبه تان از دست نرود.

۵ نکته در زمینه بهینه سازی برای جستجوی محلی

نکات زیر را برای کسب رتبه بالاتر به کار بگیرید.

از Google My Business استفاده کنید

فراموش نکنید، ماموریت گوگل سازماندهی اطلاعات و قرار دادن آن ها در دسترس کاربران آنلاین است. هدف آن نشان دادن نتایجی به افرادی است که دقیقا دنبال آن ها می گردند.

به عبارت دیگر، اگر آن ها بتوانند کسب و کار شما را تایید کنند، شانس بیشتری برای کسب رتبه بالاتر در نتایج جستجو گوگل دارید.

نقش Google My Business این جا مشخص می شود؛ زمانی که در Google My Business ثبت نام می کنید، گوگل با اطمینان، محتوایتان را در اختیار جستجوگران قرار می دهد.

خوشبختانه Google My Business رایگان بوده و استفاده از آن ساده است. به راحتی یک حساب درست کنید، مدعی کسب و کار خود شوید و تا جایی که می توانید اطلاعات مختلف آن را در اختیار گوگل قرار دهید.

تصاویر و نظر مشتریان (به همراه پاسخ به نظرات) می تواند به بهینه سازی حساب تان در Google My Business کمک کند.

داخل بسته نقشه محلی گوگل قرار بگیرید

تابحال هنگام یک جستجوی لوکال ، با سه پیشنهاد ویژه از گوگل مواجه شده اید؟

منظور ما چیزی شبیه به تصویر زیر است:

در Google My Business ثبت نام کنید

همانطور که در بالا توضیح دادیم، گوگل اولویت خود را روی سایت هایی می گذارد که قبلا تایید کرده است.

تمام جزئیات کسب و کار خود را در اختیار گوگل قرار دهید

تمام اطلاعات کسب و کار خود، از جمله نام شرکت تان، آدرس، شماره تلفن و ساعات شروع و پایان کار را در اختیار گوگل قرار دهید.

تصاویر و سایر فایل های رسانه ای نیز بسیار موثر هستند.

از نظرات در مورد کسب و کار خود استفاده کنید

هرچه نظر کاربران در مورد فعالیت شما بیشتر و بهتر باشد، شانس بیشتری برای قرارگیری در بسته نقشه محلی گوگل خواهید داشت.

بله درست حدس زدید، این کسب و کارها فوق العاده خوش شانس هستند.

به احتمال خیلی زیاد جستجوگران از بین یکی از آن ها انتخاب خود را انجام خواهند داد و دیگر به جستجو ادامه نمی دهند. شما نیز با استفاده از تکنیک های درست می توانید بخشی از این بسته نقشه محلی (Local Map Pack) باشید.

برای این که شانس خود را افزایش دهید تا یکی از این ۳ جایگاه ویژه را به دست آورید، ۳ کار زیر را پیشنهاد می کنیم:

۱.‌ ساختار لینک دهی داخلی خود را به شکلی صحیح پیاده سازی کنید

آیا می دانستید تغییر ساختار لینک دهی داخلی به نتیجه گیری شما از سئو کمک خواهد کرد؟

بدون شک، سایت های خارجی که به سایت شما لینک دادند تاثیر زیادی روی سئو دارند. ولی اگر نتوانید لینک های خارجی به دست آورید، لینک دهی داخلی در زمینه های زیر به شما کمک خواهد کرد:

  • فرآیند گردش در سایت شما و پیدا کردن بخش های مختلف آن (مسیریابی داخل آن) بهتر می شود.
  • به گوگل نشان می دهید کدام صفحات سایت شما مهم تر هستند.
  • معماری سایت خود را بهبود می بخشید.

تمام این کارها به شما کمک خواهد کرد رتبه بالاتری در گوگل داشته باشید و افراد با احتمال بیشتری با انجام یک جستجوی محلی شما را پیدا کنند.

۲. اطلاعات NPA خود را ثبت کنید

NPA مخفف اسم، شماره تلفن و آدرس است. به طور کلی، NPA مربوط به اطلاعات کسب و کار شما در محیط آنلاین می شود. سایت خودتان اولین مکانی است که باید NPA را در آن قرار دهید.

این اطلاعات را می توانید همیشه در پایین صفحه هوم سایت خود، یعنی محل مورد انتظار بازدیدکنندگان قرار دهید.

همچنین ایده خوبی است که اطلاعات کسب و کار خود را در خبرخوان های آنلاین ثبت کنید. این خبرخوان ها اطلاعات را در اختیار سایت های برتری مانند TripAdvisor، Yelp و موتور جستجو بینگ مایکروسافت قرار می دهند.

سه سایتی را که نباید در همین زمینه فراموش کنید نام می بریم.

  • Data Axle
  • Factual
  • Neustar Localeze

قرار دادن اسم سایت خود در تمام خبرخوان های مهم ممکن است خسته کننده به نظر برسد، ولی اگر دنبال موفقیتی مانند تصاویر زیر هستید، ارزشش را دارد.

نکته مهم: سعی کنید اطلاعات NPA تان در تمام سایت ها یکسان باشد. یک اشتباه می تواند لطمه جدی به شانستان برای قرارگیری در بسته نقشه محلی گوگل یا سایت هایی مانند Yelp و TripAdvisor بزند.

۳. سایت خود را برای دستگاه های موبایل بهینه کنید

اگر نصف شب بیدار شوید و ببینید کف سرویس بهداشتی شما را آب برداشته است، کدام کار را انجام می دهید؟

  • به سمت لپ تاپ خود می روید تا با یک جستجوی محلی بهترین لوله کشی شبانه روزی را پیدا کنید؟
  • گوشی خود را بر می دارید و در مرورگر کروم خود عبارت ” لوله کشی شبانه روزی ” را تایپ می کنید؟

احتمالا گزینه ۲ اتفاق خواهد افتاد. خصوصا اگر ساعت ۳ نیمه شب باشد.

اما نکته ای وجود دارد. کاربران تنها ساعت ۳ نیمه شب گوشی های هوشمند خود را به کامپیوترهایشان ترجیح نمی دهند. این اولویت همیشه وجود دارد. تقریبا ۵۲ درصد تمام ترافیک ایترنت به دستگاه های موبایل اختصاص دارد.

مثل همیشه گوگل متوجه این موضوع شده است و اولویت خود را روی ایندکس سایت هایی گذاشته که برای نمایش در موبایل بهینه شده اند.

به عبارت دیگر اگر می خواهید در گوگل به ویژه برای جستجوی محلی ( Local Search ) رتبه به دست آورید، باید سایت شما برای دستگاه های موبایل بهینه شده باشد.

۶ توصیه زیر را برای mobile friendly کردن سایت خود به کار بگیرید:

  • مطمئن شوید سایتتان واکنش گرا است و به خوبی روی نمایشگرهای با اندازه های مختلف لود می شود.
  • اندازه دکمه های سایت خود را بیش از حد کوچک انتخاب نکنید.
  • اولویت را روی استفاده از فونت های بزرگ بگذارید.
  • پاپ آپ و مسدود کنندگان متن استفاده نکنید.
  • اطلاعات مهم خود را در معرض دید اولیه کاربر قرار دهید.
  • اگر از وردپرس استفاده می کنید، تم های مناسب برای نمایش موبایل را انتخاب کنید.

برای موفقیت در سئو لوکال آماده هستید؟

کسب و کار شما فعال است و آمادگی دارید مشتریان وفاداری را به آن جذب کنید. اما همانطور که سایت خود را بهینه می کنید، شاید هنوز چند سوال باقی مانده باشد:

  • صفحات مربوط به شهرها را درست کنید یا نکنید؟
  • آیا ارزش دارد روی سایت خود برای سئو محلی یا Local seo وقت بگذارید؟

در حقیقت، سئو محلی می تواند نتیجه ای عالی برایتان داشته باشد. اما باید آن را درست انجام دهید تا نتیجه عکس حاصل نشود و سئوی سایتتان آسیب نبیند.

به عنوان یک قانون طلایی همیشه خود را به جای مشتری بگذارید.

از خودتان بپرسید، افراد به دنبال چه چیزی می گردند؟ چه اطلاعاتی به آن ها کمک خواهد کرد؟

زمانی که خواسته آن ها را در نظر بگیرید، به سادگی متوجه خواهید شد که کدام نکات مربوط به سئو محلی جواب خواهد داد و کدام بی نتیجه می ماند.

 

آژانس دیجیتال مارکتینگ دیماژن

  • bestmemari bestmemari
  • ۰
  • ۰

قیف فروش چیست؟

قیف فروش همان مسیری است که مشتریان بالقوه در مسیر خرید طی می کنند و در انتهای آن به یک مشتری واقعی که خرید انجام داده است، بدل می شوند. بیایید دقیق تر بررسی کنیم:

مشتریان بالقوه کسانی هستند که به طور اتفاقی از در فروشگاه شما رد می شوند یا به وب سایت شما سری زده اند. حالا اگر قدم به بخش های مختلف فروشگاه بگذارند، یعنی از یک مرحله از قیف عبور کرده اند.

اگر سری به محصولات و خدمات شما بزنند، جنس محصولات را از نزدیک لمس کنند یا قیمت آن ها را ببینند، به مرحله بعدی از قیف رسیده اند. اگر مشتری خدمات یا محصولات موردنظرش را انتخاب کند و به سمت صندوق برود تا خریدش را نهایی کند، یعنی مشتری شما از انتهای قیف عبور کرده و حالا یک مشتری است.

این روند که مشتری را از بالای قیف به سمت پایین آن هدایت کنیم، برای مشاغل مختلف می توان اندکی متفاوت باشد اما به طورکلی صاحبان مشاغل زیر می توانند از استراتژی قیف فروش استفاده کنند:

  • مدیران وب سایت های اینترنتی
  • مغازه ها و فروشگاه های خرده فروشی
  • تیم های فروش و بازاریابی شرکت ها

چرا قیف فروش مهم است؟

قیف فروش به شما کمک می کند درک کنید که مشتریان بالقوه در هر مرحله از سفر خرید خود چه فکر می کنند و چه کاری انجام می دهند و شما در این میان باید چه کار کنید تا بتوانید با بازاریابی صحیح، آن ها را به سمت خرید هدایت کنید.

با استفاده از این روش، می توان باگ های موجود در کانال بازاریابی را اصلاح کرد و سرمایه های تبلیغات و مارکتینگ را در جای درست هزینه کرد.

مراحل قیف فروش (AIDA) چیست؟

در مورد مراحل قیف فروش حرف های زیادی برای گفتن وجود دارد اما در اینجا سعی می کنیم در ۴ مرحله اساسی، روند ایجاد یک قیف فروش را توضیح دهیم:

مرحله ۱: آگاهی (Awareness)

اولین مرحله از قیف فروش آگاهی است. در این مرحله مردم برای اولین بار در مورد برند، محصولات یا خدمات شما آگاهی پیدا کرده اند و نام شما را شنیده اند. این آگاهی ممکن است از طریق تبلیغات، شبکه های اجتماعی یا تبلیغات دهان به دهان باشد.

در مورد کسب و کارهای آنلاین، زمانی که یک کاربر روی تبلیغات شما در گوگل کلیک می کند یا از طریق جستجو به سایت شما می رسد، در مرحله آگاهی قرار دارد. این مرحله بسیار مهم است؛ زیرا اولین برداشت مشتری از برند شما را ایجاد می کند. اگر بخواهید مشتری را به مرحله بعدی سوق بدهید، باید در او علاقه ایجاد کنید.

مرحله ۲: علاقه (Interest)

مرحله علاقه یعنی همان جایی که مشتری در حال تحقیق، مقایسه قیمت ها و بررسی محصولات و خدمات شما است. این یعنی او به کسب و کار شما علاقه مند شده است و در صورتی که همه چیز به خوبی پیش برود، ممکن است از شما خرید کند. دقت کنید در این مرحله نباید مشتری را تحت فشار بگذارید و با معرفی و تعریف بیش از حد از محصولات یا خدمات خود او را فراری بدهید. هدف در اینجا آن است که تخصص و مزیت رقابتی برند خود را نشان دهید و به مصرف کننده کمک کنید تصمیمی آگاهانه در زمان خرید بگیرد.

مرحله ۳: تصمیم گیری (Decision)

مرحله تصمیم گیری در قیف فروش زمانی است که مشتری آماده خرید است و شما باید تیر آخر خود را بزنید تا او را برای انجام خرید تشویق کنید. این تیر آخر می تواند پیشنهاد حمل و نقل رایگان، کد تخفیف یا محصول جایزه باشد. به هرحال باید کاری کنید مشتری در مقابل خرید از شما مقاومت خود را از دست بدهد و باانگیزه به سمت نهایی کردن خرید پیش برود!

مرحله ۴: عمل (Action)

در انتهای قیف فروش، مشتری وارد عمل شده و محصول یا خدمات شما را خریداری می کند و به بخشی از اکوسیستم تجاری شما بدل می شود. البته بسیاری از کسب و کارها تصور می کنند همین که مشتری از انتهای قیف خارج  شده است، یعنی کارشان را به پایان رسانده اند. اما واقعیت این است مأموریت مهم تر شما این است با تدوین استراتژی های بعدی، مشتری های فعلی را به مشتریان دائمی و همیشگی بدل کنید.

مثلاً می توانید پیام های تشکر از خرید برای مشتری ارسال کنید یا از او بخواهید در یک نظرسنجی و ارسال بازخورد در مورد کسب و کار شما شرکت کند. همین طور بهتر است نیروهای پشتیبانی را برای ارائه خدمات بعد از فروش برای مشتریان در نظر بگیرید.

قیف فروش با یک مثال ساده

فرض کنید شما صاحب یک فروشگاه اینترنتی هستید که مخاطبان شما زنان و مردان جوان در بازه سنی بین ۲۵ تا ۴۵ سال هستند. فرض کنیم شما بعد از تحقیقات خود متوجه شده اید که بخش عمده ای از مشتریان بالقوه شما در شبکه اجتماعی فیس بوک یا اینستاگرام فعالیت زیادی دارند.

بنابراین یک کمپین تبلیغاتی راه اندازی می کنید و از کاربران این شبکه های اجتماعی می خواهید که در وب سایت شما ثبت نام کنند. برای جذب بیشتر تعداد ثبت نام کنندگان، باید پیشنهادی جذاب برای آن ها ارائه دهید. مثلاً دسترسی به کد تخفیف یا مواردی مانند این.

در طول روزهای آینده به آدرس ایمیل افرادی که در وب سایت شما ثبت نام کرده اند، ایمیل های تبلیغاتی مناسب ارسال می کنید و به آن ها پیشنهاد های شگفت انگیز می دهید! مانند ۱۵ درصد تخفیف یا کارت هدیه برای خرید اولی ها! اینجا انفجار رخ می دهد! سیل عظیمی از مشتریان به سمت وب سایت شما هدایت می شوند و اولین خرید خود را ثبت می کنند.

در مراحل بعدی همان مشتریان را با محتوای متفاوت هدف قرار می دهید. به آن ها شیوه هایی برای خرید بهتر پیشنهاد می کنید، مشاوره می دهید، تخفیف ارائه می کنید و اطلاعات آن ها را بالا می برید.

به طور خلاصه ۴ مرحله از قیف فروش در این مثال به شکل زیر هستند:

  • آگاهی: یک تبلیغ طراحی می کنید.
  • علاقه: در ازای جذب ثبت نام، یک چیز باارزش ارائه می کنید.
  • تصمیم: ایمیل تبلیغاتی ارسال می کنید و مشتری را در آستانه خرید قرار می دهید.
  • عمل: پیشنهادی شگفت انگیز ارائه می کنید که مقاومت در برابر آن دشوار باشد!

چگونه یک قیف فروش ایجاد کنیم؟

درست کردن مراحل قیف فروش یکی از مباحث مهم بازاریابی است که به طور خلاصه نکاتی را در این زمینه به شما ارائه می دهیم:

  • صفحه فرود ایجاد کنید. صفحات فرود در وب سایت ها اولین منظره از کسب و کار شما هستند. در این صفحات از مخاطبان بخواهید روی بنر شما کلیک کنند، یک کتاب الکترونیکی را دانلود کنند یا در سمینارهای شما شرکت کنند. مطمئن شوید که کاربر برای انجام همه اینکارها حتماً یک حساب کاربری در وب سایتتان ایجاد کند.
  • باارزش باشید. همیشه یک پیشنهاد باارزش ارائه کنید تا در کاربر علاقه را ایجاد کرده باشید.
  • به خرید بیشتر تشویق کنید. برای این کار می توانید برخی از دوره های آموزشی خود را رایگان کنید، تخفیف ویژه ارائه کنید یا مواردی مثل این ها.
  • ادامه بدهید! در مرحله عمل شما نه تنها مشتریان بالفعل دارید، بلکه می توانید با حفظ ارتباط و تعامل با آن ها، مشتریان کنونی را به مشتریان همیشگی بدل کنید: کسانی که نه تنها این یک بار، بلکه بارها از شما خرید می کنند و برند شما را به اطرافیانشان هم معرفی می کنند.

 دیجیتال مارکتینگ دیماژن

  • bestmemari bestmemari
  • ۰
  • ۰

در صنایع داده محور، به سادگی می توان ” اجازه داد داده ها تصمیم بگیرند “، ولی در واقع داده ها نقش دیگری دارند. این وظیفه ما است که به مشتریان مان در تفسیر داده ها کمک کنیم تا بتوانند پیشنهاداتمان را تایید کنند و دست به عمل بزنند.

با آن که داشبوردها و تصاویر داده دیتا استودیو (data snapshots) ارزش را در اختیار کارشناسان بازاریابی و تحلیل گران قرار می دهند، معمولا برای مشتریان کافی نیستند.

تحقیق شرکت Deloitte Canada نشان داد که ۸۲ درصد مدیران ارشد بازاریابی مورد نظرسنجی گرفته شده، احساس کردند در تفسیر داده های تحلیلی مصرف کننده شایستگی لازم را ندارند.

همانطور که Avinash Kaushik بشارت دهنده بازاریابی دیجیتال گوگل توضیح می دهد:

” افرادی که تصویر خلاصه شده را دریافت می کنند هیچ ظرفیتی برای درک پیچیدگی ندارند و هرگز واقعا تحلیل نخواهند کرد و بنابراین در مقامی نیستند که بدانند با تصویر خلاصه شده ای که می بینند چکار کنند. “

برای ایجاد گزارش های مفید باید فراتر از تنها خلاصه کردن عملکرد با نمودارهای از پیش آماده عمل کنیم. بلکه باید به مشتریان در درک داستان کمک کنیم.

مزایای داستان گویی با داده ها

اگر داستان گویی با داده ها مبهم و همچنین ترسناک به نظر می رسد، این تنها تفکر شما نیست. داستان گویی به معنای جرقه زدن ایده های خلاقانه و حتی داستان است، یک تضاد کامل با بررسی ابزارهای تحلیلی و داده ها در نیمکره چپ مغز که به استفاده از آن ها آشنا هستیم.

برای داستانگویی نیاز به شخصیت پردازی، روایت های کوتاه یا طرح داستانی ندارید. الزاما، باید از همان توصیه های مربوط به تجربه کاربری پیروی کنید که چندین دهه است به مشتریان خود می دهید: اجازه فکر کردن به آن ها ندهید.

خوانندگان شما به برای عمل کردن به چیزی بیشتر از قابلیت های محصول یعنی حقایق و ارقام نیاز دارند. داستان زمینه ای را به وجود خواهد آورد تا بتوانند درک کنند توجه خود را کجا قرار دهند. داستان گویی همچنین عواطف را بر می انگیزد که بسیار مهم است، چون عواطف و نه منطق روی تصمیم گیری اثر می گذارند.

شیوه داستان گوییتان با داده ها باید احساسی باشد

کلمات احساس و انگیزه در زبان لاتین ریشه مشابه ای دارند. هرچه بیشتر مشتریان شما چیزی را احساس کنند، انگیزه آن ها برای عمل بیشتر خواهد بود.

کارشناسان بازاریابی ممکن است وسوسه شوند در گزارش های خود بیشتر روی بردها تاکید کنند تا باخت ها تا مشتریان خود را وادار به احساس لذت یا حداقل رضایت کنند. اما این استراتژی ممکن است نتیجه عکس داشته باشد. مشتریان شما باید بدانند چه چیزی درست نیست، حتی بیشتر از آن چه که باید بدانند چه چیزی در حال نتیجه گرفتن است.

به علت موضوعی به اسم سوگیری در توجه، مغز ما بیشتر به خطر درک شده توجه می کند و معمولا وضع موجود را نادیده می گیرد. افراد همچنین نسبت به بردها و باخت ها واکنش متفاوتی نشان می دهند و باخت ها در مقایسه با بردهای معادل خود، دو برابر تاثیرگذارتر و قدرتمندتر هستند.

زمانی که مشتریان شما بتوانند یک باخت را ببینند و تجربه کنند، آن ها را در حالتی قرار می دهید که برای عمل مورد نیاز انگیزه بالایی دارند و اگر حتی مسیر را لازم باشد تغییر دهند.

برای درک بهتر موضوع تصویر کنید این مسئولیت به شما داده شده است که هر ماه ۴ هزار کاربر جدید عضو خبرنامه ایمیل تان شود. شما یک هدف تعیین کردید، ولی افزایش پیوسته اندازه لیست ایمیل درآمد را افزایش نمی دهد، حقیقتی که نادیده گرفته می شود و گزارش نخواهد شد.

زمانی که از بصری سازی کمک می گیرید که توجه را به سمت تفاوت تغییر دهید، بحثی به وجود خواهد آورد تا تمرکز دیگر فقط روی افزایش تعداد کاربران حاضر در لیست ایمیل نباشد.

با این اطلاعات جدید می توانید اهداف را مجددا بررسی کنید، برای هر مشترک جدید ارزش قائل شوید یا تغییراتی را به وجود آورید که برای پرورش سرنخ فروش و در نهایت فروش الزامی هستند.

زمانی که موضوع مشتری پیش می آید، وسوسه کننده است حالت پیش فرض گزارش دهی روی ” همه چیز همیشه وفق مراد است ” باشد. اما این گزارش ها برای مشتری و سازمان مفید نیستند، حتی اگر ارائه آن ها راحت تر باشد.

واضح صحبت کردن در مورد شرایط واقعی بازار، تهدیدها و چالش ها مانند کاتالیزورهایی برای پیشرفت واقعی هستند. اگر این مسائل بررسی نشوند، چیزی تغییر نمی کند.

۳ عنصر کلیدی داستان گویی با داده ها

برنت دایکس ( Brent Dykes ) بشارت دهنده گوگل آنالیتیکس می گوید که داستان گویی با داده ها برای به وجود آوردن تغییر به ۳ عنصر نیاز دارد که عبارتند از :

  • داده
  • عناصر بصری
  • داستان

زمانی که هر سه عنصر در گزارش شما کنار یکدیگر قرار بگیرند، از شدت فشار شناختی روی مشتریان کم کرده و به آن ها کمک می کنید به آسانی داستان را شناسایی و پردازش کنند. گزارش هایی که تنها داده های خام را نشان دهند کافی نیستند، ولی همچنان در کمال تعجب اغلب استفاده می شوند.

اضافه کردن نمودارها می تواند به درک جامع موضوع کمک کند، به ویژه زمانی که از اصول خوب طراحی پیروی کنند. مغز ما به صورت ناخودآگاه تصاویر با تضاد بالا را پیش از این که داده ها را درک کنیم، پردازش می کند. این خصوصیات بصری که به اسم ویژگی های پیش از توجه دقیق (preattentive attributes) شناخته می شوند، شامل موارد زیر هستند:

  • شکل
  • رنگ
  • حرکت
  • تعیین موقعیت فضایی

زمانی که از این ویژگی ها برای کشیدن نمودار استفاده می کنید، به خواننده کمک خواهید کرد سریع تر و واضح تر داستان را پیدا کند. به تصویر زیر نگاه کنید تا تاثیر تنظیم وزن و رنگ را در این نمودارهای خطی دیتا استودیو ببینید.

روایت داستانی عنصر کلیدی اصلی برای داستان است، اما اغلب در گزارش ها دیده نمی شود تا مشتریان به سختی بتوانند داده ها را درک کرده و با آن ها تعامل برقرار کنند.

روایت داستانی یک زمینه موضوعی برای خوانندگان شما فراهم می کند و پاسخ این سوال است ” به چه چیزی دارم نگاه می کنم؟ “

روزنامه نگاران داستان های خود را با حقایقی شروع می کنند که سریع تاثیرگذار هستند یعنی: چه کسی، چه چیزی، کجا، چه زمانی و به چه علت؛ این سبک که به اسم ساختار هرم معکوس شناخته می شود مهم ترین اطلاعات را ابتدا قرار می دهد و جزئیات پشتیبان در طول داستان بیان می شوند.

خوانندگان با این سبک آشنا هستند و تصور می کنند که اولین اطلاعات، مهم ترین هستند.

  • در یک سطح ماکرو (بزرگ)، گزارش باید با عملکرد حساب شروع شود پیش از آن که جزئیات پشتیبان را مطرح کنید.
  • در سطح میکرو (کوچک)، هر بخش یا نمودار باید با شاخص های اولویت یا شاخص های کلیدی عملکرد (KPIs) شروع شوند و پس از آن شاخص های ثانویه قرار گیرند.

بسیاری از ابزارهای گزارش دهی با شاخص های ثانویه شروع می کنند که جزئیات مربوط به ” چه چیزی نباید خراب شود ” را در خود دارند به جای ” چه چیزی باید اصلاح شود. “

توجه به این موضوع می تواند مشتریان را وادار کند برای شاخص هایی بیشتر ارزش قائل شوند که نباید بهینه کنید. همیشه با یک تصویر بزرگ از شرایط شروع کنید.

گزارش های دیتا استودیو شما باید حاوی چه چیزهایی باشد؟

پیش از آن که بررسی کنیم مشتریان به چه اطلاعات خاصی نیاز دارند که گزارش باید در خود داشته باشد، باید به این حقیقت اشاره کنیم که کسب و کارها، نقش ها و افراد اصلا شبیه به همدیگر نیستند.

مالک یک کسب و کار کوچک در مقایسه با یک مدیر ارشد بازاریابی اولویت های متفاوتی دارد. برخی مشتریان تمام داده ها را می خواهند ببینند و سایرین فقط می خواهند پشت تلفن گزارش را بشنوند.

مشتری خاص خود را زمان ایجاد گزارش در نظر بگیرید چون جزئیاتی که یک نفر را خوشحال می کند، ممکن است دیگری را خسته کند. گرچه، سه اصل جهانی وجود دارد که تمام گزارش های شما را بدون توجه به کاربر نهایی بهتر خواهد کرد. گزارش شما باید شامل موارد زیر باشد:

۱.‌ چه اتفاقی افتاده است

مشتریانتان شما را برای حل مشکلات استخدام کردند، بنابراین گزارش تان باید آن مشکلات را به همراه پیشرفتی که در حل آن ها انجام شده است، مورد رسیدگی قرار دهد. شروع گزارش با اطلاعات اصلی خواهد بود:

  • شاخص های کلیدی عملکرد چه چیزی هستند و به چه اهدافی رسیدید؟
  • در مقایسه با گذشته، وضعیت فعلی مان چطور است؟

همانطور که در بالا اشاره شد، وظیفه یک گزارش تنها نشان دادن بردها نیست. در ارائه شاخص های کلیدی خود ثبات داشته باشید ” فقط آمار گل و بلبل را انتخاب نکنید ” و تا جای ممکن گزارش ساده باشد تا خوانندگان داده هایی را که با آن ها به اشتراک می گذارید، راحت تفسیر کنند.

۲. چرا این اتفاق رخ داده است

زمانی که مشتریان شما بدانند چه چیزی رخ داده است، می خواهند علت آن را بدانند. گاهی، تغییرات به صورت ذاتی و طبیعی رخ می دهند، ولی باید عوامل تاثیرگذار را لحاظ کنید، یعنی:

  • تغییرات خارجی: گزارش شما می تواند تغییرات در حوزه رقابت را نشان دهد، تاثیر چرخه های فصلی و اخبار را مستند کند و تاثیر به روزرسانی الگوریتم ها را ترسیم کند.
  • تغییرات داخلی: نشان دهید اگر تغییری در تلاش های بازاریابی (آنلاین و همچنین آفلاین)، محتویات صفحه، سرعت سایت، موجودیت کالای انبار، پیشنهادات یا ترویج ها یا قیمت انجام شده است. همچنین به صورت مستند نشان دهید اگر ردیابی (tracking) تغییر کرده یا متوقف شده است.
  • دخالت تیم شما: پیشرفتی را که در انجام وظایف انجام شده است نشان دهید، از جمله اجرا و تولید. تاکید کنید که چطور تیم شما در دستیابی به موفقیت ها و کاهش شدت ضررها کمک کرده است.

مشتریان می خواهند نتیجه سرمایه گذاری روی تیم شما را ببینند و بر اساس اثر توهم زحمت (labor illusion effect) آن ها زمانی شادتر هستند که احساس کنند سخت در حال تلاش برای آن ها هستید و مهم نیست این تلاش روی نتیجه تاثیر داشته باشد یا نداشته باشد.

۳. پس از این چه اتفاقی باید بیافتد

همانطور که افراد مبتدی به سختی می توانند مزایا و عواقب استفاده از یک محصول را از شرح آن درک کنند، نوشتن پیشنهادات در گزارش دهی می تواند چالش برانگیز باشد. به عنوان مثال ” ردیابی شما از کار افتاده است. بنابراین در مرحله بعد، پیشنهاد می کنیم آن را درست کنید. “

هدف مراحل بعدی الزاما معرفی ایده ها یا نقشه های تحول آفرین نیست، بلکه ایجاد مسیر واضحی است که باید در پیش گرفت. موضوعی که ممکن است برای شما کاملا مشخص یا زائد باشد، می تواند جزئیات لازمی را در اختیار مشتری قرار دهد که باعث افزایش احتمال انجام کاری از سوی آن ها شود.

اگر عملکرد طبق انتظار نیست، به ویژه مهم است پیشنهاداتی را ارائه دهید که معایب را مد نظر قرار دهد. زمان نوشتن مراحل بعدی از فعل معلوم استفاده کنید و هر زمان امکان آن وجود دارد مسئولیت را برای افراد مشخص کنید.

جمله “این کشف باید بیشتر بررسی شود ” به مشتری شما کمک نخواهد کرد که بداند چه کاری باید انجام دهد یا چه کسی آن را انجام دهد. اما جمله ” مشتری باید نقشه راه به روزرسانی محتوا را تا ۳۰ مهر ارائه دهد.” کمک کننده است.

حالا که می دانید چطور یک داستان بگویید و در داستان خود چه چیزی لحاظ کنید، وقت ساخت گزارش دیتا استودیو رسیده است.

چگونگی ساخت گزارش دیتا استودیو

این کار را به این شکل انجام دهید.

۱.‌ با انتخاب گزینه a new report شروع کنید و یک قالب انتخاب کنید.

پس از این که با یک اکانت گوگل وارد دیتا استودیو شدید، اولین گام شما ایجاد یک گزارش جدید خواهد بود.

می توانید یک گزارش خالی را انتخاب کنید یا با شروع با یک تمپلیت دیتا استودیو از ” سندروم صفحه خالی ” فرار کنید.

قالب ها در این پلتفرم وجود دارند یا از Report Gallery می توانید استفاده کنید. البته بسیاری از تیم های بازاریابی قالب خود را منتشر کردند محض یادآوری باید بگوییم گول سادگی ظاهری تمپلیت ها را نخورید، حتی بهترین آن ها همچنان ابزار هستند، نه چیزی که بتوانید به مشتری ارائه دهید.

باید وقت بگذارید تا هر تمپلیتی را انتخاب می کنید سفارشی کنید تا از حالت یک داشبورد مناسب تمام افراد به گزارشی تبدیل شود که ارزش را برای مشتری تان فراهم کند.

۲. منابع داده خود را در ارتباط قرار دهید

دیتا استودیو ارتباط مستقیم با منبع (یا منابع) داده های شما را ساده می کند. می توانید در حال حاضر از ۱۸ ارتباط داخلی گوگل استفاده کنید که دیتا استودیو از آن ها پشتیبانی می کند مانند گوگل آنالیتیکس، گوگل ادز و یوتیوب آنالیتیکس و …

همچنین می توانید داده های خود را از طریق CSV بارگذاری کنید و از طریق گوگل شیتس یا BigQuery به آن دسترسی داشته باشید.

تصویر گیف زیر سریعا نحوه اضافه کردن یک منبع داده را نشان می دهد.

اگر زمان استفاده از محصولات گوگل با محدودیت برای دسترسی به مجموعه داده ها یا فیلدها روبرو شدید، می توانید از بین ۱۴۱ کانکتور همکاران و ۲۲ کانکتور منبع باز انتخاب کنید و به صورت منظم ارتباط های بیشتری اضافه می شوند. چون می توانید در یک گزارش چندین منبع را مرتبط کنید، نیازی نیست منابع داده خود را پیش از ارتباط دادن آماده کنید.

نمودارهای مجزا در دیتا استودیو به صورت پیشفرض از یک منبع داده استفاده می کنند، ولی می توانید از ارزش های مشترک (کلیدهای مشترک) برای ایجاد داده های ترکیبی از حداکثر ۴ منبع دیگر، استفاده کنید. زمانی که منابع داده شما در ارتباط با یکدیگر قرار گرفتند، می توانید نمایش گزارش خود را فرمت بندی کنید.

۳. عناصر بصری تاثیرگذار درست کنید

بصری سازی می تواند درک خوانندگان شما را از داده ها در ضمیر ناخودآگاه و همچنین هوشیار آن ها بالا ببرد. هرچه نمودارهای شما بیشتر واضح و قابل درک باشند، داستان داده هایتان را ساده تر می توان تفسیر کرد.

  • برای داده های خود بهترین نمودار را انتخاب کنید

اضافه کردن یک نمودار در دیتا استودیو آسان است. اما انتخاب بصری سازی یک نمودار مناسب به کمی فکر نیاز دارد.

مطمئن شوید که هر نمودار به گزارش شما معنا می بخشد، شاخص ها را مقایسه نکنید یا بخش ها را تنها به این دلیل به وجود نیاورید که قادر به انجام این کار هستید.

مشتریان شما الگوها و معانی را جستجو خواهند کرد، حتی زمانی که وجود ندارند و حذف نمودارهای بیخود ساده تر از این است که توضیح دهید چرا ترندی که متوجه آن شدید فقط هیاهوی الکی است.

گرچه، می توانید برای افزایش درک موضوع چندین نمودار درست کنید. با گروه بندی نمودارهای روابط، ترکیب و ترندها را واضح توضیح دهید، بدون این که مشتریان شما ملزم به کشف موضوع باشند و خودشان نتیجه گیری کنند.

با پیروی از اصول هرم معکوس، می توانید با هر نمودار عملکرد سطح بالا و مجموع را نشان دهید و عملکرد را با نمودار بعدی تجزیه کنید یا از نمودارهای سری زمانی در کنار یکدیگر برای زوم به داخل روی عملکرد اخیر و زوم به خارج روی ترندها در گذشت زمان، استفاده کنید تا مشتری تان موضوع را با یک نگاه متوجه شود.

اگر مطمئن نیستید از چه نوع بصری سازی استفاده کنید، ابزار انتخاب نمودار (مانند ابزار داخل تصویر زیر از سایت chartlr)  می تواند در انتخاب بهترین انواع نمودار برای داده ها و اهدافتان کمک کند.

  • با ویژگی های پیش از توجه دقیق کیفیت نمودارهایتان را بهتر کنید

زمانی که نمودارها شلوغ یا آشفته باشند، برای واضح کردن داستان از تضاد استفاده کنید.  در ساخت گزارش دیتا استودیو تنظیم رنگ، وزن و مقیاس ساده است تا تضاد به وجود بیاورید و روی چیزی تاکید کنید. انجام این کار از پنل Style در دیتا استودیو امکان پذیر است که در آن جا می توانید هر سری شاخص را به صورت جداگانه کنترل کنید.

دیتا استودیو یک سری ابزار بصری سازی داخلی دارد که به تفسیر سریع داده ها کمک می کند، مانند پیکان های مقایسه به رنگ قرمز و سبز که در جدول ها و تابلوهای امتیاز پیدا می شوند.

مطمئن شوید بررسی کنید که آیا رنگ ها با تغییر مثبت یا مثبت برای آن شاخص ربط دارند یا نه. ” پیکان سبز به سمت بالا ” برای بازدیدهای سایت عالی است، اما یک افزایش CPC با فلش سبز خوانندگان را گیج می کند. از پنل Style می توانید تنظیمات پیشفرض را تغییر دهید.

۴. زمینه و روایت داستانی فراهم کنید

روایت داستانی برای خواننده شما حس زمان و مکان را به وجود می آورد و بین مفاهیم، ایده ها و رویدادها ارتباط برقرار می کند. اطلاعاتی را که مشتریان ممکن است فورا ندانند یا به یاد آورند در پس زمینه قرار دهید و با شفاف کردن روابط به به خوانندگان خود کمک کنید داده ها و عناصر بصری را درک کنند.

۵. نظم و سلسله مراتب به وجود آورید

مانند هر سندی، نظم و سلسله مراتب در گزارش خوانندگان را راهنمایی خواهد کرد. دیتا استودیو فقط یک پردازشگر لغت نیست و برگه های استایل یا قالب بندی استانداردشده را به شکل مشابهی به کار نمی گیرد.می ‎توانید ساختاربندی و ویژگی های تم را کنترل کنید تا یک حس و حال پیوسته در گزارش خود به وجود آورید.

در حین ایجاد صفحات (یا کپی کردن آن ها)، حواستان به نواحی هدر، موقعیت یابی، متن و اندازه فونت باشد. با انتخاب عناصر می توانید آن ها را در تمام صفحات به کار ببرید و آن ها را به سطح گزارش آورید.

نمودارها و داده هایی را که موضوع مشابهی دارند در یک گروه قرار دهید. انجام این کار کمک خواهد کرد که در هر صفحه (یا اسلاید) یک ایده اصلی قرار گیرد و از حجم اطلاعاتی که خواننده شما در یک زمان پردازش می کند، کاسته شود.

۶. از تیترها (هدینگ ها) و متن های کوتاه (microcopy) کاملا استفاده کنید.

استفاده موثر از هدینگ ها بسیار تاثیرگذار است. البته مجددا باید بگوییم، زمان استفاده از هدینگ ها باید هدفتان بیشتر راهنمایی خواننده تان باشد تا تکرار چیزی که می خواهند بخوانند.

متن های کوتاه در مورد عنصر یک صفحه اطلاعات بیشتری را در اختیار خوانندگانتان قرار می دهند و اضافه کردن آن به گزارش دیتا استودیوتان فوق العاده راحت است.

از microcopy می توانید برای استفاده از سرواژه ها استفاده کنید، حاشیه نویسی کنید، معنای چیزی را توضیح دهید، به اهداف اشاره کنید یا به مشتریان کمک کنید داده ها را بهتر کنند.

در این تصویر از قالب دیتا استودیو، هدینگ، microcopy، و برچسب های شاخص همگی یکدیگر را تکرار می کنند. انجام این کار برای یک قالب خوب است، ولی برای مشتریان ارزش کمی خواهد داشت.

با کمی سفارشی سازی، عنصر هر متن یک هدف دارد. (توجه کنید که ترتیب این شاخص ها نیز عوض شده است تا شاخص های کلیدی عملکرد در ابتدا قرار گیرند.)

۷. برای تحلیل عمیق زمینه را به نمودار اضافه کنید

زمینه و متن مترادف یکدیگر نیستند، زمینه نیازی نیست از جملات طولانی تشکیل شده باشد یا حتی اصلا در قالب کلمات باشد.

علت اتفاقی که افتاده است به ندرت در نمودارهای تجمیعی استاندارد پیدا می شود. زمانی که نیاز به توضیح بیشتر است، گاهی بهترین روش ” نشان بده، بیان نکن ” است. نمودار زیر مخارج و درآمد را در طول سال به تاریخ نشان می دهد. روند هر دو شاخص به سمت بالا است. اما چرا؟

ما می توانیم فقط بگوییم ” سطح تقاضا برای محصول A افزایش یافته است ” اما یک نمودار تکمیلی در نشان دادن اوج گیری در ترافیک جستجو عملکرد بهتری از خود نشان می دهد.

در دیتا استودیو به راحتی می توانید برای اثبات مشاهدات و نتایج به سادگی صفحات و نمودارهای جدید را اضافه کنید. صفحات را به شکل لینک عمقی یا هایپرلینک به یک ضمیمه اضافه کنید.

۸. گزارش دهی را به روز انجام دهید

داده های عملکرد باید در وقت صرفه جویی کنند و تضمینی برای گزارش دهی پیوسته و دقیق باشند. دیتا استودیو اخیرا گزینه های جدید محدوده داده را اضافه کرده است تا در اختیار شما قابلیت های پیشرفته ای برای به روزرسانی خودکار بصری سازی ها قرار گیرد، از جمله:

  • مقایسه آمار شروع سال تا به امروز در مقایسه با دو سال قبل
  • مقایسه آمار ۳۰ روز گذشته با قبل، تنظیم شده روی دوشنبه
  • تاریخ ثابت شروع از ماه گذشته

همانطور که ممکن است متوجه شده باشید، تحلیل و روایت داستانی خاص عملکرد با توزیع گزارش دهی خودکار ” همه چیز را تنظیم کن و دیگر نیازی به توجه به آن نداری ” جور در نمی آید.

با آن که به اشتراک گذاری دسترسی مستقیم برای داشبوردها منطقی است، گزارش هایی که با دقت فراهم کردید، معمولا بهتر است به شکل PDF زمان بندی و تحویل داده شوند.

اگر مشتری شما یک گزارش زنده به شکل یک PDF را ترجیح می دهد، می توانید با یک لینک هر ماه گزارش جدیدی درست کنید. فقط کافی است محدوده تاریخ را به جای استفاده از ” ماه گذشته ” تغییر دهید تا گزارش ها مطابق با همان بازه زمانی باشند که گزارش می دهید.

نتیجه گیری مقاله ساخت گزارش در گوگل استودیو

بسیاری از اصول بهینه سازی گزارش با اصول بهینه سازی نرخ تبدیل مشابه هستند. تفاوت های مهمی بین هدایت یک مشتری بالقوه به سمت انجام دادن یک عمل و هدایت مشتری شما برای تفسیر داده های پیچیده وجود دارد، ولی در هر دو مورد نیازهای مخاطب باید روی انتخاب های شما در مورد اطلاعاتی که باید در نظر بگیرید و روی آن ها تاکید کنید، تاثیر بگذارند.

 

منبع: آژانس دیجیتال مارکتینگ دیماژن

  • bestmemari bestmemari
  • ۰
  • ۰

در این مطلب درباره نکاتی که یک دیوارپوش را به بهترین دیوارپوش برای اتاق خواب تبدیل می کنند توضیح داده ایم. اگر شما هم درگیر انتخاب دیوارپوش اتاق خواب خود هستید تا پایان با ما همراه باشید.

  • طرح دیوارپوش باید متناسب با سلیقه صاحب اتاق باشد.

دیوارپوش اتاق خواب | چیدمانه

طبیعتا بهترین دیوارپوش اتاق خواب دیوارپوشی است که متناسب با سلیقه و روحیات صاحب اتاق انتخاب شده باشد. این ویژگی باعث می شود که شخص از حضور در اتاق خود احساس رضایت داشته باشد. دیوارپوش ها در طرح های مختلفی ارائه می شوند و به همین دلیل می توان آن ها را متناسب با هر سلیقه ای ست کرد.

یک ویژگی شگفت انگیز این است که شما می توانید طرح دلخواه خود را به چاپخانه های مخصوص بدهید تا آن را بر روی دیوارپوش اتاقتان چاپ کند. پس این بخش کار چندان سخت نیست.

توجه داشته باشید که طرح دیوارپوش اتاق خواب نباید استرس آور باشد. پس اگر فرزند شما به طرح های موجودات عجیب وغریب و وحشتناک علاقه دارد ، بهتر است به خریدن تعدادی پوستر اکتفا کنید. پوشاندن دیوارهای اتاق خواب با این طرح ها تنها باعث اختلال در خواب فرزند شما خواهد شد.

طرح دیوارپوش اتاق خواب باید آرام کننده و ترجیحا ساده باشد. چراکه طرح های شلوغ خود باعث ایجاد استرس می شوند. طرح هایی که در آن ها از المان های طبیعی مانند گل ، درخت یا حیوانات استفاده شده یا طرح های سنتی در آن ها به کاررفته است ، برای اتاق خواب انتخاب مناسب تری هستند.

  • دیوارپوش باید کیفیت مناسبی داشته باشد.

دیوار پوش زیبای اتاق خواب | چیدمانه

منظور از کیفیت دیوارپوش اتاق خواب این است که باید در انتخاب جنس و نوع آن دقت کنید. دیوارپوش ها دارای انواع مختلفی هستند که همه آن ها برای اتاق خواب مناسب نیست. کاغذدیواری ، رنگ ، دیوارپوش چرمی ، PVC ، سه بعدی ، آجری ، سنگی ، بتنی ، شیشه ای و چوبی از انواع مختلف دیوارپوش هستند.

از میان این ها کاغذدیواری ، رنگ و دیوارپوش های سنگی ، بتنی ، PVC و آجری برای اتاق خواب بهتر هستند. کاغذدیواری علاوه بر طرح های متنوع، قیمت کمتری دارد و به همین دلیل برای اتاق خواب گزینه مناسب تری است.

اگر کاغذدیواری را می پسندید ، می توانید از انواع دیگر دیوارپوش استفاده کنید. توجه داشته باشید که دیوارپوش های سه بعدی ، چرمی یا شیشه ای دارای طرح های خاصی هستند و به همین دلیل تنها برای طراحی بخشی از دکوراسیون منزل استفاده می شوند.

به علاوه این دیوارپوش ها معمولا گران هستند و برای اتاق خواب گزینه مناسبی نخواهند بود. دیوارپوش های آجری ، سنگی ، بتنی و PVC قیمت کمتر و طرح های متنوع تری دارند. به همین دلیل انتخابی متفاوت و مناسب برای اتاق خواب خواهند بود.

اینکه دیوارهای اتاق را به رنگی خاص دربیاورید نیز می تواند انتخاب خوبی برای دیوارپوش اتاق خواب باشد. دانش رنگ آمیزی ساختمان پیشرفت بسیاری کرده است و به همین دلیل می توانید با رنگ طرح هایی جذاب بر روی دیوار اتاق خود ایجاد کنید. توجه داشته باشید که انتخاب رنگ نیز خود دارای اصولی است که در ادامه درباره آن ها صحبت خواهیم کرد.

  • رنگ دیوارپوش اتاق خواب باید متناسب با روحیه صاحب اتاق انتخاب شود.

دیوار پوش | چیدمانه

یکی از مهم ترین المان هایی که یک دیوارپوش را به بهترین دیوارپوش اتاق خواب تبدیل می کند ، رنگ آن است. توجه داشته باشید که اتاق خواب محل آرامش است. شما باید در زمان خواب یا کار آرامش کافی داشته باشید تا بتوانید به راحتی بخوابید یا بر روی کار خود تمرکز کنید. رنگ دیوارپوش در ایجاد این آرامش تاثیر زیادی دارد. البته که سلیقه صاحب اتاق در انتخاب رنگ بسیار مهم است؛ اما بهتر است توصیه های روانشناسان را نیز در نظر بگیرید.

روانشناسان استفاده از رنگ های خیلی جیغ مانند قرمز آتشین یا زرد را برای اتاق خواب توصیه نمی کنند. چراکه این رنگ ها باعث ایجاد هیجان در افراد می شوند و خواب او را مختل می کنند.

به علاوه در زمان هایی که شخص در موقعیتی استرس آور قرار دارد ، نگاه کردن به این رنگ ها استرس او را افزایش می دهد. اگر به این رنگ ها علاقه دارید ، بهتر است آن ها را به سمت رنگ های ملایم تر سوق دهید؛ مثلا لیمویی ، گلبهی ، صورتی و… ترکیباتی مشابه همین رنگ ها هستند که به جای استرس آرامش را به شما هدیه می دهند.

در نقطه مقابل استفاده صرف از رنگ های بسیار سرد نیز توصیه نمی شود. یک اتاق خواب آبی یا سبز یکدست اگرچه بسیار آرامش بخش است؛ اما شما را به یاد اتاق عمل می اندازد. بهتر است این رنگ ها را با رنگ های دیگر ترکیب کنید.

به عنوان مثال می توانید از ترکیب رنگ های آبی آسمانی و سفید استفاده کنید. به طورکلی می توان گفت که استفاده از رنگ های ملایم برای دیوارپوش اتاق خواب گزینه مناسب تری است. این رنگ ها خیلی دیرتر از مد میافتند و اکثر آرامش بخش هستند.

  • دیوارپوش باید بادوام باشد.

طبیعتا شما قصد ندارید که هرسال دیوارپوش اتاق خود را عوض کنید؛ بنابراین باید دیوارپوشی را انتخاب کنید که دوام کافی داشته باشد. معمولا دیوارپوش اتاق کودکان خیلی زودتر از دیوارپوش اتاق بزرگ سالان خراب خواهد شد.

کودکان به نقاشی کشیدن روی دیوار های اتاق خود علاقه زیادی دارند و همین موضوع می تواند باعث خراب شدن دیوارپوش شود. به همین دلیل بهتر است از دیوارپوش های قابل شست وشو برای اتاق کودکان استفاده کنید. به این ترتیب می توانید جای انگشتان و دستان او را به راحتی تمیز کنید.

دیوارپوش بادوام | چیدمانه

البته قابلیت شست و شو باعث دوام بیشتر دیوارپوش اتاق خواب بزرگ سالان نیز خواهد شد. چراکه دوده و گردوغبار پس از مدتی رنگ دیوارپوش را تغییر می دهد. قابلیت شست و شو کمک می کند که دیوارپوش مثل روز اول باقی بماند.

علاوه بر این دیوارپوش نباید در اثر ضربه یا برخورد وسایل منزل پاره شده یا آسیب ببیند. همچنین باید در برابر رطوبت ، قارچ ها و آفات مصالح ساختمانی نیز مقاوم باشد.

  • دیوارپوش باید قیمت مناسبی داشته باشد.

معمولا افراد دوست ندارند که به اندازه دیوارپوش پذیرایی خانه خود برای دیوارپوش اتاق خواب هزینه کنند. به همین دلیل قیمت در تصمیم آن ها تاثیر زیادی خواهد گذاشت. دیوارپوش های اتاق خواب باید در عین کیفیت مناسب دارای قیمت خوبی هم باشند.

این فاکتور شاید در خانه هایی که یک اتاق خواب دارند چندان به چشم نیاید؛ اما زمانی که تعداد اتاق خواب ها زیاد می شود ، فاکتور بسیار مهمی است.

اگر هنوز فرزندی ندارید ، بهتر است برای صرفه جویی در هزینه ها از یک نوع دیوارپوش برای همه اتاق خواب ها استفاده کنید. چراکه این کار باعث صرفه جویی در هزینه های شما خواهد شد؛ اما اگر صاحب هر اتاق خانه مشخص است ، بهتر است از میان گزینه هایی که به بودجه شما می خورند ، گزینه ای را که به سلایق شما نزدیک تر است ، انتخاب کنید.

 

شرکت معماری چیدمانه

  • bestmemari bestmemari