best.memari

معماری

best.memari

معماری

۷ مطلب در خرداد ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

تصور کنید که قرار است خودتان را به فرد مهمی معرفی کنید. زمانی که شما خودتان را به کسی معرفی می­ کنید، دقیقاً سعی دارید او را با ویژگی­ های خود آشنا کنید، به طوری که شما را از دیگران متفاوت ببیند و دید مناسبی نسبت به شما در ذهن او پدید بیاید.

آگاهی از برند یا Brand Awareness نیز دقیقاً همین کار را می­ کند. شما قصد دارید با این کار، مخاطب هدفتان را با برندتان آشنا کرده و کاری کنید که او شما را متمایز با برندهای مشابهی ببیند که در زمینه شما فعالیت می­ کنند.

این موضوع به خصوص در مراحل اولیه کسب و کار اهمیت دارد. احتمالاً شما هم که به این موضوع رسیده باشید، بدانید که بخش زیادی از فعالیت ­های بخش دیجیتال مارکتینگ یک کمپانی یا کسب و کار برای آگاهی درست از برند است تا به این ترتیب مخاطبان زیادی را به سمت برند جذب کند.

آگاهی از برند، مقیاسی نیست که بتوان با عدد و رقم و به صورت کیفی آن را تحلیل کرد؛ اما در نظر داشته باشید که احتمالاً تمام تبلیغات و کمپین­ هایی که راه اندازی می کنید، به نوعی برای شناخته شدن برندتان در کنار هدف ­های دیگر شکل می­ گیرد. پس قدرت آن را دست کم نگیرید.

به بیان ساده ­تر، آگاهی از برند با مخاطب کاری می کند که او شما یا برندتان را جزئی از کار خود، عادت یا ترجیح خود بداند.

مثل اتفاقی که اپل در راستای آگاهی از برند خود انجام داد. به این صورت که آیفون دارها خود را متعلق به دست ه­ایی می­ دانند که برند اپل، آن را رقم زده است. این را می ­توانید در میان برندهای ایرانی نیز ببینید.

احتمالاً تبلیغ معروف عالیس را دیده باشید. همان تبلیغی که شاید بارها در ذهن مان هم خوانده ایم: دوغشو بدم … هلوشو بدم … خوب یا بد، هر زمان حتی در گفتگوهای محاوره هم به این تبلیغ بر بخورید، یاد برند عالیس خواهید افتاد. این دقیقاً همان اثر بخشی است که برند عالیس در ذهن مخاطبان جا انداخته است.

آگاهی در مورد برند باعث می شود، برندتان حرفی برای گفتن و شخصیتی برای عرضه داشته باشد. این موضوع را احتمالاً در برند” ریکا ” یا ” پپسی ” حس کرده باشید.

ریکا اسم محصول نیست. در واقع برند مایع ظرفشویی است. همانطور که پپسی یکی از برندهای نوشیدنی است؛ اما چه اتفاقی باعث شده که ما این دو را به عنوان محصول اصلی بشناسیم؟ این دقیقاً معجزه آگاهی برند است.

انواع آگاهی از برند

آگاهی برند از نظر سطح شاخص برند به دو دسته تقسیم می شود. یادآوری برند که بدون کمک به مخاطب بوده و شناخت برند که با کمک به مخاطب اتفاق می افتد. در ادامه هر دو نوع را بررسی می کنیم:

  • یادآوری برند ( Brand recall )

در این نوع، شما یک دسته بندی  را ارائه می ­دهید و به دنبال فراخوان ذهنی مخاطب هستید. برای مثال زمانی که از تولید کننده پوشاک زنانه یاد می­ کنیم، برندی در دسته بندی تولیدکننده های پوشاک زنانه به یاد شما می ­آید که روی برندینگ خود بیشتر کار کرده باشد. چند برند را در این حوزه می­ شناسید؟

اگر قرار باشد تولید کنندگان حوزه لبنیات را نام ببرید، چه برندهایی به خاطرتان می ­آید؟ کاله؟ میهن؟ پاک؟ این دقیقاً مفهوم یادآوری برند است.

  • شناخت برند ( Brand recognition )

این شاخص، قدرت شما را در تاثیرگذاری روی مخاطب برای انتخاب برند شما از میان برندهای مشابه بیان می‌کند. فرض کنید قرار است از قفس ه­ای، پودر ماشین لباسشویی انتخاب کنید. دست تان به سمت کدام نوع برند می رود؟ مثالی دیگر، زمانی که نام تولیدکننده موبایل می آید، برند جی ال ایکس بیشتر در نظرتان می آید یا برند اپل؟ مسلما اپل. قدرت برندسازی را می بینید؟

نقش آگاهی از برند در رونق کسب و کار

در صورتی که برندینگ مناسب داشته باشید، آگاهی مخاطبان را نسبت به برندتان افزایش دادید. در این زمان دیگر نیازی نیست مشتری را متقاعد کنید. چرا که او به شما وفادار بوده و به برندتان اعتماد دارد.

به این ترتیب  در میان برندهای مختلف، مشتری دست روی برندی می­ گذارد که می­ شناسد. این را مدنظر داشته باشید که کدام برند سریعتر در ذهن مخاطب شناخته می ­شود. در کنار ارزش ویژه ­ای که برند برای کسب و کار رقم می­ زند، به دنبال آن شاهد موارد زیر خواهید بود:

  • افزایش قیمت محصولات و خدمات
  • افزایش سود دهی برند
  • افزایش توان سرمایه گذاری و قابلیت گسترده شدن بیشتر برند
  • قابلیت سرمایه گذاری در نوآوری

البته آگاهی از برند به تنهایی کافی نیست، بلکه باید یک تجربه مثبت برای محبوبیت برای کاربر ایجاد کنید. زمانی که فرد از وجود برندی آگاهی می ­شود ابتدا آن را می­ شناسد و سپس اقدام به خرید آن می ­کند.

در صورتی که موفق شوید در کنار برندسازی، تجربه موفقی نیز برای کاربرانتان به وجود آورید، نه تنها وفاداری او را بیشتر می­ کنید، بلکه باعث می ­شود تا به واسطه بازاریابی دهان به دهان شما هم بیشتر شناخته شوید.

روش­ های افزایش آگاهی از برند

در ادامه، یکسری روش ­های افزایش آگاهی از برند را برایتان معرفی کردیم:

  • شخص باشید! حتی اگر شرکت هستید.

همیشه در هر تبلیغی این را به خاطر داشته باشید که شما با یک انسان روبرو هستید که دوست دارد با یک انسان بحث کند نه شرکت خشک و رباتی؛ بنابراین به عنوان یک شخص که دارای احساس، علاقه مندی، سرگرمی و… است با مخاطبانتان صحبت کنید.

  • برند را اجتماعی کنید

همه انسان­ها چه درونگرا چه برونگرا نیاز به ارتباطات اجتماعی دارند. همنشینی با هم­ صحبت خوب لذت بخش است. پس به عنوان یک همنشین خوب، سعی کنید این لذت را به مخاطبان­تان القا کنید که شما برند اجتماعی هستید که از بودن و حرف زدن با آنها، لذت می ­برید.

در نظر داشته باشید اگر تنها هدفتان از ارتباط برقرار کردن، فروش محصول باشد، شما تنها یک شرکت خشک و خالی هستید. در حالی که با برندتان باید طوری باشید که انگار یک شخص هستید که هدفش پیدا کردن دوست است نه تارگت ماهیانه!

  • ارتباط دیجیتال مارکتینگ و آگاهی از برند

برای برندینگ باید صبر و پشتکاری طولانی به خرج دهید. آگاهی از برند در طول زمان اتفاق می­ افتد. یک شبه برند شما تبدیل به نایک یا آدیداس نمی­ شود. کمپین ­های مختلف، اقدامات بازاریابی و تبلیغات هدفمند، در عین حال پروموت کردن برند، می تواند به شما در برندسازی کمک کند.

بنابراین تمام کانال ها را در نظر بگیرید. تنها با تبلیغ در اینستاگرام، برند شما جایگاه خودش را در میان مردم کسب نمی­ کند. این مسیر، مستلزم طراحی استراتژی و چشم اندازی دراز مدت است. پس آماده پوشیدن کفش های آهنی باشید.

  • داستانی برای گفتن داشته باشید.

یکی از فوق العاده ­ترین و موثرترین روش ­های مارکتینگ، داستان سرایی است. مخاطبان عاشق دنبال کردن داستانها هستند.

زمانی که به برندتان شخصیت می ­دهید و داستان او را تعریف می­ کنید، آن را انسانی­ تر نشان می ­دهید. این داستان می ­تواند راجع به هر چیزی باشد که صادقانه و طبیعی بیان شده باشد. مطمئنا این قضیه برای مردم جذاب تر از آن است که سر نزده از آنها بخواهید به شما اعتماد کنند یا شما را دنبال کنند.

  • محتوای رایگان تولید کنید

این روزها که مردم بیش از پیش برای پرسیدن و حل مشکلات شان به گوگل پناه می­ برند، شما می ­توانید برای آگاهی از برندتان، به تولید محتوای رایگان روی آورید. به این ترتیب که راه حلی را برای مشکل مخاطب ارائه دهید و یا ایده­ هایتان را در زمینه کاری­تان بگویید.

  • اسپانسر شوید.

نه هر اسپانسری! شما می ­توانید با شرکت در ایونت ­ها یا الکامپ ­ها و هر رویدادی که در زمینه کاریتان برگزار می­ شود، شرکت کرده و اسپانسر شوید. به این ترتیب نام شما به گوش شرکت و مردم زیادی می ­رسد که اگر به صورت اصولی پیش رفته باشید، آنها را مشتاق به شناخت بیشتر شما می­ کند.

شما با کمک گرفتن از متخصصین حوزه ی دیجیتال مارکتینگ می توانید استراتژی مناسب برای کسب و کار خود را پیدا کنید و در مسیر آگاهی از برند خود قدم های موثری بردارید . در مورد آژانس های دیجیتال مارکتینگ  بیشتر بخوانید.

جمع بندی

در این مطلب، با هم راجع به برندسازی صحبت کردیم. برندسازی چیست و چند نوع است. تاثیر آن در کسب و کار و افزایش فروش و راه های افزایش آگاهی از برند را گفتیم.

 

 آژانس دیجیتال مارکتینگ دیماژن

  • bestmemari bestmemari
  • ۰
  • ۰

فرش های آنتی باکتریال یا نانو نمادی ملموس از استفاده تکنولوژی در صنعت فرش بافی نوین است. این فرش ها که خاصیت ضد میکروبی دارند، برای پوست بدن حساسیت ایجاد نمی کنند. اما ویژگی های جالب این نوع فرش ها فقط به این مورد خلاصه نمی شود. در ادامه مزایای جالب این فرش ها را بررسی می کنیم و به سوال فرش نانو چیست پاسخ میدهیم.

  1. خاصیت آنتی باکتریال

فرش ها به طور معمول سطحی است که با انواع میکروب ها ، آلودگی ها و گرد و غبارها پوشیده شده است. شاید تصور کنید که شستشوی فرش به طور مداوم می تواند این آلودگی ها را به طور کامل از بین ببرد؛ در حالی که چنین نیست. به همین دلیل به مرور زمان این آلودگی ها در بافت فرش جمع می شوند و می توانند تاثیر بدی روی پوست بدن ایجاد کنند. این مسئله در مورد افراد حساس بیشتر وجود دارد.

امروزه با استفاده از فناوری نانو و تولید فرش نانو می توان این مشکل را به راحتی برطرف کرد. به عبارت دیگر این فرش ها اجازه گسترش پیدا کردن آلودگی و میکروب را روی فرش ایجاد نمی کند. در عین حال جلوه زیباتری از فرش به نمایش می گذارد.

  1. فرشی ضد حساسیت

همه افراد نسبت به آلودگی ها و میکروب آسیب پذیر هستند. البته ممکن است که برخی افراد حساسیت کمتری داشته باشند. اما در عین حال افرادی هستند که حساسیت بیشتری دارند. به طور مثال کودکان پوست لطیف تری دارند و نسبت به آلودگی و باکتری های مضر ، حساس تر هستند.

در این شرایط خرید فرش نانو راه کار مناسبی برای اتاق کودکان است تا در برابر این آلودگی ها مقاوم باشند. همچنین افرادی که مشکلات تنفسی دارند، با استفاده از این فرش ها حساسیت کمتری پیدا می کنند. زیرا با استفاده از فناوری نانو ، فرش آنتی باکتریال بدون پرز تولید می شود.

  1. خاصیت ضد لکه و رطوبت

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید مزایای فرش های نانو به خاصیت ضد حساسیت آن خلاصه نمی شود. به عبارت دیگر این فرش ها که با کمک الیاف نانو تهیه می شوند، کاملا ضد لکه و ضد رطوبت هستند.

این مزیت باعث می شود که فرش آنتی باکتریال بتواند مایعات را از خود دور کند. در نتیجه اگر لکه و یا مایعات بر روی آن بریزد ، به راحتی قابل پاک کردن است و جذب فرش نمی شود. روش از بین رفتن لکه روی این فرش ها به این شکل است که اگر لکه را در معرض تابش خورشید قرار دهید، لکه از بین می رود.

به عبارت دیگر مواد نانو به کار رفته در این نوع فرش ها باعث می شود که امکان جذب گازهای سمی روی فرش ، پایش هوا و از بین روفتن آلاینده ها وجود داشته باشد.

خاصیت ضد لکه و رطوبت فرش نانو | شرکت فرش اکسیر

  1. خاصیت ضد پرز

در حال حاضر برای بافت انواع فرش های ماشینی بیشتر از الیاف پلی استر و اکریلیک استفاده می شود. این الیاف در هر صورت مقداری پرز به همراه دارند که بعد از مدتی از بین می رود. اما به هر حال بعد از خرید فرش تا مدت ها باید با پرزهای فرش کنار بیایید و بیشتر آن را جارو کنید تا پرزها به مرور از بین برود.

از سوی دیگر استفاده از الیاف پلی استر و آکریلیک نیز میزان حساسیت پوستی و تنفسی کودکان و افراد حساس را بیشتر می کند. اما امروزه فرش های بافته شده با الیاف نانو پرز بسیار کمتری دارند. به طوری که می توان آن را فرشی بدون پرز دانست.

  1. فرشی دوستدار محیط زیست

فرش انتی باکتریال به طور کامل سازگار با محیط زیست است. علت این مسئله استفاده از مواد معدنی طبیعی در بافت فرش و فناوری نانو آن است. به همین دلیل فرش بعد از فرسودگی و خراب شدن به راحتی قابل تجزیه شدن در طبیعت است و به محیط زیست آسیبی وارد نمی کند.

  1. فرشی با سایزها و طرح های متفاوت

این مدل فرش های ماشینی در ابعاد مختلفی تولید می شوند تا بتوان در فضاهای مختلف از آن ها استفاده کرد. از سویی دیگر فرش های سجاده ای نیز با کمک فناوری نانو تولید می شوند؛ زیرا سجاده ها در جاهای مختلفی پهن می شوند و الودگی زیادی به خود جلب می کنند. به همین دلیل فناوری نانو به کمک بشر آمده و این مشکل را حل کرده است.

از سوی دیگر این فرش ها گزینه مناسبی برای تکایا و مساجد هستند. زیرا در این اماکن میزان رفت و آمد بسیار بیشتر است و احتمال آلودگی آن به میزان بیشتری افزایش پیدا می کند. همچنین با گسترش شهر نشینی ، آلودگی های محیطی بیشتر می شود؛ اما با استفاده از این فرش ها می توان در مقابل آلودگی ها و باکتری ها مقاوم بود.

این فرش در طرح های متنوع سنتی ، مدرن ، سه بعدی و … تولید می شود و تمامی سلیقه ها را پوشش می دهد.

  1. کیفیت بالاتر نسبت به فرش های معمولی

امروزه فرش های ماشینی متنوعی در بازار موجد است که هر کدام مزایا و معایب متفاوتی دارند. اما فرش نانو مقاومت بالایی دارد. به طوری که کیفیت آن نسبت به فرش های معمولی بیشتر است و عمر طولانی تری دارد.

دوام و ماندگاری فرش های معمولی از فرش های نانو کمتر است و مقاومت کمی در مقابل شستشوی مداوم دارند. اما لکه های ایجاد شده روی فرش آنتی باکتریال نانو را به راحتی می توان از بین برد؛ بدون آنکه به بافت فرش آسیبی وارد شود.

از سوی دیگر در بافت و الیاف فرش نانو از مواد آنتی استاتیک و ضد اشعه استفاده می شود. این مواد نیز دوام و عمر فرش را بیشتر می کند و رنگ فرش برای مدت طولانی تری ثابت و ماندگار باقی می ماند.

کیفیت بالاتر نسبت به فرش های معمولی | شرکت فرش اکسیر

قیمت فرش نانو

یکی دیگر از سوالاتی که افراد بعد سوال فرش نانو چیست میپرسند ، درباره قیمت این نوع فرش است. برای خرید فرش نانو باید قیمت بالاتری نسبت به سایر فرش های معمولی پرداخت کنید. اما باید این نکته را در نظر داشته باشید که کیفیت این فرش ها ، دولم و ماندگاری و عمر آن ها بسیار بیشتر است. به همین دلیل در گذر زمان خرید این فرش صرفه اقتصادی بیشتری برای شما دارد.

در عین حال فرش های معمولی نیاز به شستشوی مداوم دارند که این مسئله می تواند عمر و ماندگاری فرش را کاهش دهد. اما با خرید فرش نانو هزینه ای بابت شستشوی فرش در گذر زمان پرداخت نمی کنند و این مسئله نیز مزیتی برای فرش آنتی باکتریال محسوب می شود.

در کنار این موارد این مسئله را هم در نظر بگیرید که کاربرد ذرات نانو در این فرش ها ، حس و حالی طبیعی در فرش ایجاد می کند و نرمی و لطافت آن به مرور از بین نمی رود. تمامی این موارد نشان دهنده کیفیت بالای این فرش ها است و قیمت آن را کاملا توجیه می کند.

نکته مهم در پاک کردن لکه های روی فرش نانو

برای برطرف کردن لکه های ایجاد شده روی این نوع فرش ها ابتدا باید عامل ایجاد کننده لکه را از روی فرش بردارید. بعد از آن فرش را در مقابل نور و تابش خورشید قرار دهید تا بقایای لکه نیز از بین برود. لکه های روی فرش های نانو با قرار گرفتن در مقابل نور خورشید قابل تجزیه و بازیافت هستند و به راحتی از بین می روند.

کلام پایانی

فرش نانو با کیفیت بالای خود ، گزینه مناسبی برای استفاده در تمامی منازل است. این فرش ها با قابلیت بالای لکه بری ، عدم پرزدهی و خاصیت ضد حساسیت برای اتاق کودکان و افراد با مشکلات تنفسی و پوستی مناسب هستند.

 

 

 شرکت فرش اکسیر هالی

  • bestmemari bestmemari
  • ۰
  • ۰

به شکلی از بازاریابی که گفت و گوی مخاطب با کسب و کار از طرف مخاطب آغاز شود بازاریابی درونگرا می گوییم یا به عبارتی دیگر هنگامی که مشتری به خاطر رفع نیازهایش و پیدا کردن راه حلی برای مشکلش به سراغ یک کسب و کار برود و نه بالعکس ، بازاریابی درونگرا اتفاق افتاده است.

به عنوان مثال اگر شخصی که به دنبال خرید یک کفش ورزشی مناسب برای دویدن است در یک موتور جست و جو عبارتی مثل ” بهترین کفش برای دویدن آقایان ” را سرچ کند و از این طریق به سایت X وارد و از آن خرید کند بخاطر مجموعه ایی از روش ها و بستر سازی هایی بوده که مسئولان سایت X انجام داده اند که نام این مجموعه روش ها و بستر سازی ها بازاریابی درونگرا Inbound Marketing گذاشته شده است .

به تعریف درج شده در سایت هاب اسپات “بازاریابی درونگرا “ به مجموعه ایی از روش ها گفته می شود که با تولید محتوای ارزشمند و متناسب با تجربه های مشتریان سعی در جذب آن ها می کند .
پس می توان گفت که هدف اصلی بازاریابی درونگرا تمرکز بر محتوایی است که برای مخاطب مفید و آموزنده باشد و بدون گزاف گویی بتواند اثر مستقیم آن را بر روی مشکل خود و رفع نیازش احساس کند .

حال از دید جذب مشتری این مفهوم را بررسی کنیم .

دسته بندی مشتریان هدف

ما در مسیر بازاریابی افراد یک جامعه را توسط یک قیف فرضی در سه گروه دسته بندی می کنیم :

  • اول کل افراد جامعه
  • دوم افراد علاقه مند به محصول یا خدمات ما
  • سوم افراد علاقه مندی که در پرداخت مورد نیاز، توانا هستند

در بازاریابی درونگرا تلاش می کنیم که بهترین مخاطب یعنی علاقه مند توانا (گروه سوم) را جذب کنیم تا بتوانیم آن ها را به سرنخ تبدیل کنیم و در نهایت به تحقق فروش برسیم.

هرچند این نوع بازاریابی در مفهوم بسیار گسترده است و می توان در حوزه های غیر دیجیتال هم برای آن مصداق عملیاتی پیدا کرد ، اما بحث بازاریابی درونگرا در این روزها به فلسفه ایی از بازاریابی دیجیتال می رسد که هدف اصلی آن جذب و نگهداری از مشتری توسط روش ها و ابزارهای آنلاین است و بخاطر اثر گذاری بی انتهای آن در حوزه های دیجیتال اعم از صفحات وب و شبکه های مجازی مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

برای تحقق این مهم به ساختاری نیازمندیم تا بتوانیم بر پایه آن فرآیند ذکر شده را عملی کنیم . در مورد این ساختار بیشتر بخوانید.

 

چرخه عملیاتی بازاریابی درونگرا

یک چرخه ی نسبتا قدیمی برای این عملیات وجود دارد که شکل ابتدایی ساختار بازاریابی درونگرا است که آن را در تصویر زیر باهم می بینیم:

  1. تبدیل کردن یک غریبه به بازدیدکننده در مرحله ی جذب
    در این مرحله تلاش می شود با تولید محتوای ارزشمند، افرادی که در پی حل مسئله و مشکل خود هستند با کسب و کار ما آشنا شوند . نمونه ابزارهایی که در این مرحله استفاده می شوند عبارتند از: وبلاگ ، سئو ، شبکه های اجتماعی و …
  2. تبدیل بازدیدکننده به سرنخ فروش
    در این جا با جمع آوری اطلاعات بازدیدکنندگان با ابزارهایی چون فرم ها و CTA سعی می شود کسانی که از سایت بازدید داشته اند را به سرنخ هایی تبدیل کنیم تا بتوان از آن ها به فروش رسید .
  3. تبدیل سرنخ فروش به مشتری
    حال که اطلاعات مشتریان را داریم و مجموعه ایی از آن ها را در یک جا جمع کرده ایم باید با استفاده از یک ابزار سی آر ام اطلاعات مناسب را برای افراد مناسب ارسال کنیم .گفتنی است که گزارش گیری از چرخه فروش برای اینکه ببینیم واحد فروش سازمان چگونه با سرنخ ها برخورد می کند الزامی است.
  4. تبدیل مشتریان به ترویج دهندگاناگر مشتری خود را راضی نگه نداریم آن مشتری را به رقیب هدیه داده ایم ، از این رو در مرحله چهارم باید با استفاده از ابزارهایی چون نظرسنجی ، فراخوان های هوشمند ، متن هوشمند و … مشتری خود را خوشحال نگه داریم. به دست آوردن رضایت مشتری جدا از اینکه باعث ماندگاری مشتریان می شود ، مشتری راضی را تبدیل به یک سفیر برای برند سازمان ما خواهد کرد که با پیشنهاد دادن خدمات به دوستان و آشنایانشان در روند جذب مشتری بیشتر ، بسیار موثر خواهند بود.

این شکل از چرخه بازاریابی درونگرا هر چند درست است و هنوز هم با همین ساختار در بنگاه های بازاریابی استفاده می شود اما همانطور که گفتیم شکل قدیمی این فرآیند محسوب می شود .

پس حالا به شکل نوین این ساختار بنگریم تا بیشتر با مفهوم امروزی بازاریابی درونگرا آشنا شویم :

در ساختار نوین چرخه بازاریابی ، مشتریان به ۴ بخش تعدیل شده اند :

  • غریبه ها
  • بازدیدکننده ها
  • مشتریان
  • ترویج دهندگان

همین طور فعالیت ها سه دسته شده اند:

 

  • جذب کردن
  • تعامل داشتن
  • رضایت بخشی

 

منبع : آژانس دیجیتال مارکتینگ دیماژن

    • bestmemari bestmemari
    • ۰
    • ۰

     

    پیشتر در مقاله ای تحت عنوان آژانس دیجیتال مارکتینگ چیست تعریفی کلی از آژانس گفته ام.

    آژانس یک مجموعه انتفاعی است که هدف آن انجام یک سری از کارها در قالب خدمات به جای شماست. مثل آژانس های مسافرتی که وظیفه انجام کل مراحل رزوراسیون را در طول سفر برای شما بر عهده دارند.

    یک آژانس فول سرویس کسی است که هر آنچه که شما در کل فرآیند مورد نظر لازم دارید را برای شما فراهم می کند یا بعبارتی به جای شما انجامش میدهد.

    پس وقتی یک آژانس ادعا می کند که فول سرویس است به این معناست که تمام خدمات شما را خودش انجام می دهد ( یا حداقل خریداری و به نام خود منتشر می کند).

    آژانس دیجیتال مارکتینگ فول سرویس

    در همان مقاله درباره خدمان یک آژانس دیجیتال مارکتینگ فول سرویس نیز صحبت کردیم.

    قبل از اینکه به خواندن این مقاله ادامه دهید حتما مقاله مربوطه را بخوانید. وقتی مقاله مورد نظر را خواندید، می توانیم ادامه دهیم. حالا باید ببینیم با توجه به تعاریفی که در آنجا بود، یک آژانس فول سرویس چطور آژانسی است؟

    کامل در تمامی قلمرو های دیجیتال مارکتینگ

    بنا بر آنچه در مقاله مذکور گفته ایم، ما حوزه های دیجیتال مارکتینگ را در ۵ بخش طبقه بندی می کنیم:

    • حوزه وبسایت و موتور جستجو
    • حوزه شبکه اجتماعی
    • حوزه تبلیغات اینترنتی
    • پحوزه موبایل و اپلیکیشن ها
    • حوزه پیام رسان ها

    تا حدودی مشخص شد. نه؟

    اینها تمام حوزه هایی هستند که یک فعالیت دیجیتال مارکتینگ در آن انجام می شود. در واقع قلمرو دیجیتال مارکتینگ به این ۵ حوزه تقسیم می گردد.

    با این تعریف و با تقسیم بندی مورد بحث، خدمات فول سرویس به این معناست که آژانس دیجیتال مارکتینگ فرضی ما می بایست در تمامی این حوزه ها خدمات ارائه دهد.

    شاید در نگاه اول این مسئله کمی ساده به نظر برسد. یعنی ممکن است شما تصور کنید که خب چه ایرادی دارد که یک آژانس در تمامی حوزه های دیجیتال مارکتینگ – در تمامی قلمرو آن – فعال باشد؟

    پاسخ این است که ایرادی ندارد. اما کمی مشکل است. سوال شما را با این مثال پاسخ می دهم:

    هیچ ایرادی ندارد که یک انسان هم نوازنده خوبی باشد، هم مکانیک خوبی باشد، هم فیلسوف عمیقی باشد و هم مخترع بی نظیری . این را هم اضافه کنید که باید بتواند به سان یک آینه کار خبره، آینه کاری کند و همزمان تسلط ویژه ای روی طبخ غذاهای کلاسیک ژاپنی داشته باشد.

    ایرادی ندارد. اما خودتان چه فکر می کنید؟ ممکن است؟ شخصا کمی دشوار می دانم. حداقل وقتی امروز صنعتم را نگاه می کنیم شکل گیری چنین آژانسی نیازمند فاکتور های زیادی است که در مطلبی دیگر به آن خواهم پرداخت.

    کامل در تمامی فعالیت های دیجیتال مارکتینگ

    در مقاله مذکرو گفتیم که فعالیت های دیجیتال مارکتینگ را می توان در بخش های زیر خلاصه کرد.

    • سئو و وبسایت
    • تجربه و رابط کاربری ( UI and UX )
    • تبلیغات موتور جستجو
    • تبلیغات داخل اپلیکیشن 
    • تبلیغات بنری 
    • تبلیغات ویدئویی 
    • تبلیغات شبکه های اجتماعی 
    • فعالیت شبکه های اجتماعی 
    • ایمیل مارکتینگ
    • SMS مارکتینگ یا تبلیغات اس ام اس

    اینها تقسیم بندی من هستند. ممکن است فردی یا کارشناسی تقسیم بندی دیگری داشته باشد. اما فکر می کنم همه اتفاق نظر دارند که بخش اعظمی از فعالیت های دیجیتال مارکتینگ در همین دسته ها طبقه بندی می شوند.

    یک آژانس دیجیتال مارکتینگ فول سرویس باید طی سالها تلاش توانسته باشد در تمامی این حوزه ها هم تسلط بیدا کرده باشد و هم برای اجرای آنها نیروی انسانی متخصص کافی داشته باشد.

    مسلط روی تکنیک های دیجیتال مارکتینگ

    شاخص ترین تکنیک های دیجیتال مارکتینگ که در فعالیت های دیجیتال مارکتینگ استفاده می شوند اینها هستند:

    • بازاریابی محتوایی
    • بازاریابی ویدئویی
    • گیمیفیکیشن
    • بازاریابی درونگرا یا بازاریابی اینباند ( Inbound Marketing )
    • بازاریابی چریکی
    • اینفلوئنسر مارکتینگ

    پس یک آژانس دیجیتال مارکتینگ می بایست مثل یک تردست انواع و اقسام تکنیک ها را بداند. از اصول بازاریابی درونگرا تا ریزه کاری های بازاریابی چریکی.

    پس مجموعه ای از این اقدامات، تسلط ها و شناخت ها و توانایی ها یک آژانس دیجیتال مارکتینگ فول سرویس را تشکیل می دهد.

    یک اشتباه رایج

    تعریفی که ارائه کردم ، برای خودم منطقی است. انتظار دارم وقتی من ادعا می کنم که یک آژانس دیجیتال مارکتینگ فول سرویس هستم ، تقریبا تمامی چیزهایی که گفتم را داشته باشم. مگر در شرایطی نادر آن هم برای مواردی خاص که به ندرت ۱۰ درصد از فعالیت ها را تشکیل می دهند.

    شاید یک مثال منظورم را بهتر منتقل کند.

    ما امروز اتوموبیل های زیادی در کشور تولید می کنیم. از پراید و تیبا تا خودرویی مثال پژو ۲۰۰۸.

    واقعا خنده دار است که شرکت های خودروساز ایرانی ادعای تولید داخلی محصولی مانند پژوه ۲۰۰۸ را دارند. چرا؟ چون حتی ۱۰٪ از قطعات آن هم در داخل تولید نمی شود.

    شما نمی توانید برای محصولی که تنها ۱۰ درصد آن را خودتان تولید می کنید ادعای تولید مستقل کنید. شما نهایتا یک مونتاژ کار هستد.

     

    اما برای محصولی مثل پراید می توانید این ادعا را بکنید. حتی اگر ۵٪ از فطعات این محصول وارداتی باشد. مهم نیست. عمده کار در داخل انجام می شود. پس من یک تولید کننده کامل هستم.

     

    دیجیتال مارکتینگ دیماژن

    • bestmemari bestmemari
    • ۰
    • ۰

    دیجیتال مارکتینگ ترکیب دو کلمه دیجیتال و مارکتینگ است.

    زمانی که شما از تکنولوژی های دیجیتال استفاده می کنید برای اینکه کار مارکتینگ انجام دهید دیجیتال مارکتینگ را انجام داده اید.

    البته دنیای دیجیتال ممکن است بسیار گسترده باشد.

    عبارت دقیق تر برای این تعریف آنلاین مارکتینگ است.  اما امروز عبارت دیجیتال مارکتینگ بیشتر به این مفهوم باز میگردد.

    همانطور که در مقاله های دیگری گفته ایم در برخورد با دیجیتال مارکتینگ یه مفاهیم زیر برخورد می کنیم:

    • زمینه های دیجیتال مارکتینگ
    • فعالیت های دیجیتال مارکتینگ
    • تکنیک های مارکتینگ ( دیجیتال مارکتینگ )

    برای آشنایی بیشتر با این مفاهیم می توانید مقاله آژانس دیجیتال مارکتینگ چیست را مطالعه نمایید.

    آژانس دیجیتال مارکتینگ

    پس یک آژانس دیجیتال مارکتینگ شرکتی است که در زمینه های دیجیتال مارکتینگ  فعالیت می کند و از تکنیک های مارکتینگی در فعالیت های دیجیتال مارکتینگی استفاده کرده و مشتری را به اهداف خود می رساند.

    برای فهم اینکه یک آژانس دیجیتال مارکتینگ چه می کند مجدد به همان مقاله مراجعه کنید.

    انواع آژانس دیجیتال مارکتینگ

    حال که بسیار کوتاه مفهوم آژانس های دیجیتال مارکتینگ و دیجیتال مارکتینگ را متوجه شدید به تقسیم بندی زیر توجه کنید تا بگویم از نظر من آژانس های دیجیتال مارکتینگ چند نوع هستند.

    من معتقدم هستم که نوع نگاه به یک آژانس می تواند مشخص کننده انواع آژانس های دیجیتال مارکتینگ باشد.

    به همین منظور در این مقاله از چند بعد آژانس ها را دسته بندی می کنم. انواع آژانس دیجیتال مارکتینگ بر اساس مولفه های زیر قابل تقسیم بندی هستند. در واقع این بینش صاحبان آژانس است که فعالیت او را تعریف و آن را دسته بندی می کند.

    • بر اساس زمینه فعالیت آژانس
    • بر اساس فعالیت ها و گستره آن
    • بر اساس تکنیک هایی که به کار می روند.
    • بر اساس رویکرد
    • بر اساس صنعت

    حال ببینیم هر کدام از این نگرش ها چگونه فعالیت یک آژانس دیجیتال مارکتینگ را تعریف خواهد کرد.

    انواع آژانس آنلاین مارکتینگ بر اساس زمینه دیجیتال مارکتینگ

    فعالیت های دیجیتال مارکتینگ به شکل زیر هستند:

    • وبسایت و موتور جستجو
    • شبکه های اجتماعی
    • تبلیغات اینترنتی
    • موبایل و اپلیکیشن
    • پیام رسان ها

    بنابراین آژانس های دیجیتال مارکتینگ بر اساس نوع فعالیت شرکت هایی هستند که در یک یا چند یا همه این زمینه ها فعالیت دارند.

    اما آژانس های دیجیتال مارکیتنگ بر این اساس:

    • آژانس های دیجیتال مارکتینگ فول سرویس ( مطالعه مقاله درباره آژانس فول سرویس )
    • آژانس های تبلیغات دیجیتال
    • آژانس های سوشیال مدیا مارکتینگ مبتنی بر سرویس های شبکه اجتماعی
    • آژانس های طراحی وبسایت و خدمات سئو

    دقت کنید که این تقسیم بندی صرف بر اساس زمینه فعالیت است و به مباحثی مانند خلاقیت ، استراتژی و یا نتیجه بودن توجهی ندارد. این مباحث مربوط به سایر رویکردها است و در ادامه مطرح می گردد.

    انواع شرکتهای دیجیتال مارکتینگ بر اساس فعالیت های دیجیتال مارکتینگ

    در لیست زیر انواع فعالیت های دیجیتال مارکتینگی را می بینید:

    • سئو و وبسایت
    • تجربه و رابط کاربری ( UI and UX )
    • تبلیغات موتور جستجو ( تبلغات گوگل ادز )
    • تبلیغات داخل اپلیکیشن
    • تبلیغات بنری
    • تبلیغات کلیکی
    • تبلیغات ویدئویی
    • تبلیغات شبکه های اجتماعی
    • فعالیت شبکه های اجتماعی
    • ایمیل مارکتینگ
    • SMS مارکتینگ یا تبلیغات اس ام اس

    بر اساس این فعالیت ها نیز، آژانس های ریز و درشت و مختلفی تشکیل می شوند.

    • آژانس های تبلیغات گوگل ادز
    • آژانس های تبلیغات کلیکی
    • آژانس های روابط عمومی
    • آژانس ها / شرکت های طراحی وبسایت
    • آژانس ها / شرکت های سئو
    • آژانس های شبکه های اجتماعی
    • آژانس ها / شرکت های تبلیغات شبکه اجتماعی
    • آژانس ها / شرکت های محتوای شبکه اجتماعی

    انواع شرکت دیجیتال مارکتینگ بر اساس تکنیک کاری

    برخی از مهمترین تکنیک های مارکتینگ و دیجیتال مارکتینگ به شرح زیر می باشد:

    • بازاریابی محتوایی
    • بازاریابی ویدئویی
    • گیمیفیکیشن
    • بازاریابی درونگرا یا بازاریابی اینباند ( Inbound Marketing )
    • بازاریابی چریکی ( گوریلا مارکتینگ )
    • اینفلوئنسر مارکتینگ
    • بازاریابی خلاق
    • بازاریابی رویداد

    باید توجه شود که ممکن است انواع مختلفی از تکنیک های مارکتینگ یا فروش مطرح شود. مانند تکنیک نورومارکتینگ. دقت کنید که در اینجا از تکنیک هایی صحبت می کنیم که در مباحث دیجیتال مارکتینگ ( آنلاین مارکتینگ ) وجود دارد.

    بنابراین این دسته بندی در تکنیک های دیجیتال مارکتینگ جزو اصلی ترین ها و پرکاربردترین تکنیک هایی است که امروز در انواع پروژه ها کاربرد دارد.

    حال بنا بر این نوع نگاه، می توان دسته بندی زیر را برای انواع آژانس دیجیتال مارکتینگ متصور بود:

    • آژانس های تولید محتوا
    • آژانس های خلاق
    • آژانس های تبلیغات اینفلوئنسری و صفحات
    • آژانس ها / شرکت های برگزار کننده ایونت یا کمپین
    • آژانس ها / شرکت های بازاریابی ویدئویی ( تولید محتوای ویدئویی )

    انواع آژانسهای دیجیتال مارکتینگ بر اساس صنعت

    گاه ممکن است آژانس ها بر اساس صنایع مختلفی که در آن فعالیت می کنند دسته بندی شوند. این امر در دنیا بسیار مرسوم است.

    به طور مثال آژانس هایی که صرفا در صنایع اقتصادی ( بانک ها ، بورس یا موسسات اقتصادی ) ارائه خدمت انجام می دهند.

    در ایران خیلی این امر شکل نگرفته است و خیلی شرکت های ارائه دهنده سرویس های مارکتینگ با تمرکز خاص بر یک یا چند صنعت خاص دیده نمی شود.

    البته اخیرا شاهد این بوده ام که بعضا شرکت هایی هستند که به ارائه خدمت به یک صنعت خاص می پردازند. اما تا به حال شرکت مستقلی که به این منظور تاسیس شده باشد سراغ ندارم.

    به طور مثال بعضا دیده ام که شرکت هایی که خدمات ژورنال معماری داشته اند، امروز به طور مثال خدمات شبکه های اجتماعی به شرکت های معماری ارائه می دهند.

    شرکت دیجیتال مارکتینگ در جهان

    جهان اوضاع متفاوتی دارد. شرکت های دیجیتال مارکتینگ در جهان امروز از یک هویت اصولی بوجود آمده اند.

    فکر نمی کنم امروز متخصص مارکتینگ در کشور ما حضور داشته باشد و معتقد باشد که مارکتینگ در ایران بالغ است.

    بنابراین وقتی ریشه قدرتمند باشد، در ادامه آنچه از آن نشات میگیرد نیز قدرتمند خواهد بود.

    شرکت های دیجیتال مارکتینگ – یا بهتر بگویم آژانس های دیجیتال مارکتینگ – انواع مختلفی دارند. اما یک تقسیم بندی معمول وجود دارد که به شرح زیر است:

    • آژانس دیجیتال مارکتینگ فول سرویس
    • آژانس ها / شرکت های دیجیتال مارکتینگ (با سرویس دهی غیر جامع و در برخی فعالیت ها)
    • آژانس های سئو
    • آژانس های تبلیغات دیجیتال
    • آژانس های شبکه های اجتماعی
    • آژانس ها / شرکت های خدمات و طراحی وبسایت
    • شرکت های مشاور دیجیتال مارکتینگ

    آژانس دیجیتال مارکتینگ دیماژن

    • bestmemari bestmemari
    • ۰
    • ۰

    با ورود صنعت اینترنت ، زندگی دچار تغییراتی شد و بیشتر انسان ها با این تغییرات همراه شدند و امروزه تقریبا برای هرکاری از اینترنت استفاده می کنند. با ورود اینترنت به خانه ها خیلی از شغل ها از بین رفتند اما در کنار آن حرفه و شغل های جدید به وجود آمدند ، خدمات دیجیتال مارکتینگ یکی از این حرفه های جدید است ؛ اگر دوست دارید بدانید آژانس دیجیتال مارکتینگ چیست و چه خدماتی به شما ارائه می کند با ما همراه باشید.

    مفهوم آژانس

    آژانس به سازمانی گفته می شود که یک یا مجموعه از خدمت ها را ارائه می کند. خدماتی که می تواند دربرگیرنده برنامه ریزی و مدیریت و ایجاد یک سیستم مشخص بین دو یا چند نیاز است.

    در واقع یک آژانس واسطه یا نماینده ای است که از محل ارائه خدماتی شامل " انجام یک کار " سود کسب می کند.

    هدف از ایجاد آژانس ها ایجاد واسطه ای است تا بتوان به کمک آن، یک فرآیند پیچیده را برای کاربرد نهایی خرد کرد.

    مثلا یک آژانس هواپیمایی، هماهنگی های لازم برای یک سفر را تسهیل می کند.

    یک آژانس دیجیتال مارکتینگ هم فرآیند تبلیغات و مارکتینگ کسب و کار شما را در بستر اینترنت تسهیل می کند. به عبارتی یک آژانس ، مدیریت امور شما را انجام می دهد و نماینده شما در یک فرآیند است.

    یک آژانس دیجیتال مارکتینگ چه می کند؟

    همانطور که می دانیم، آژانس ارائه کننده یک خدمت است؛ نه فروشنده یک کالا.

    بیایید با یک مثال به این امر بپردازیم.

    یکی از ابزار های مهم دیجیتال مارکتینگ، استفاده از رسانه های دیجیتال و شبکه های تبلیغات اینترنتی است. ( پدید آورنده یک شبکه تبلیغاتی را Adnetwork می نامند )

    شما قطعا برای پیشرفت کسب و کار خود در فضای دیجیتال ، نیاز به استفاده از این رسانه ها دارید. البته که می خواهید بهترین نتیجه را نیز به دست آورید. اما کار با این رسانه ها ساده نیست.

    نکات ظریف زیادی وجود دارد که به موفقت یک کمپین تبلیغاتی کمک می کند. اینجاست که آژانس دیجیتال مارکتینگ به شما کمک خواهد کرد که کمپین خود را به صورتی بهینه مدیریت و بهترین نتیجه را کسب کنید.

    استراتژی دیجیتال مارکتینگ

    لازم است بدایند که چیزی به نام استراتژی دیجیتال مارکتینگ تا حدودی غلط است؛ چرا که استراتژی، کلان ترین مبحث یک کسب و کار است. به عبارتی، دیجیتال مارکتینگ یکی از زیرمجموعه های مارکتینگ است. بنابراین دیجیتال مارکتینگ ، از استراتژی مارکتینگ یک مجموعه تبعیت می کند. با توجه به این امر، شاید بهتر باشد از برنامه دیجیتال مارکتینگ ( Digital Marketing Plan ) استفاده کنیم.

    با توضیحات بالا، یک آژانس بازاریابی دیجیتال در واقع آژانسی است که به تدوین برنامه دیجیتال مارکتینگ می پردازد.

    برنامه دیجیتال مارکتینگ برنامه ای است که بر اساس استراتژی مارکتینگ ، اهداف تعیین شده در این استراتژی را فهم و به آنها در فضای دیجیتال عینیت می دهد و کمک می کند بدانیم کدام زمینه دیجیتال مارکتینگ با چه روندی، بهترین راه برای رسیدن به اهداف تعیین شده در استراتژی مارکتینگ ( Marketing Plan‌) است.

    این مهمترین خدمت یک آژانس بازاریابی دیجیتال است.

    خرید و مدیریت رسانه

    رسانه های مختلفی وجود دارد که کار با آن ها پیچیدگی های خاص خود را دارد و این پیچیدگی همواره بیشتر هم می شود. بنابراین شما برای مدیریت رسانه خود و نیز خرید آن نیاز به کمک متخصصین دیجیتال مارکتینگ خواهید داشت.

    در این فرآیند، سود مورد نظر  آژانس دیجیتال مارکتینگ  ، از دریافت کارمزد به ازای مدیریت این رسانه ها و نیز درصدی از هزینه رسانه است که توسط فروشنده رسانه یا ادنتورک به دست می آید.

    مدیریت اجرایی برنامه های دیجیتال مارکتینگ

    تقریبا در همه فعالیت های دیجیتال مارکتینگ، به ابزار ها ( Asset ) نیاز است که قالبا از جنس محتوا هستند. البته ابزارهای دیگری هم وجود دارند که سایت هم از آن جمله است.

    معمولا شرکت ها امکان تامین یا تولید و تهیه این موارد را ندارند و احتمالا تجربه کافی برای ایجاد آن نیز در اختیارشان نیست. یک آژانس بازاریابی دیجیتال با دسترسی به صدها متخصص در حوزه‌های مختلف به کمک شما خواهد آمد تا خدمات مورد نظر را دریافت کنید.

    فعالیت های یک آژانس دیجیتال مارکتینگ چه نتایجی به دنبال دارد؟

    نکته مهم برای شما به عنوان صاحب کسب و کار چیست؟ حال که با ماهیت یک  آژانس دیجیتال مارکتینگ آشنا شدیم، بهتر است به بررسی این امر بپردازیم که فعالیت های آن، در نهایت چه نتایجی برای شما به دنبال دارد؟

    بهبود کسب و کار شما

    تدوین یک برنامه مدون دیجیتال مارکتینگ ، در نهایت منجربه افزایش فروش و گسترش کسب و کار شما خواهد شد.

    تقویت برند در فضای آنلاین توسط آژانس بازاریابی دیجیتال

    حضور هدفمند در فضای آنلاین ، موجب می شود قدرت و نفوذ برند شما در فضای آنلاین افزایش یابد. این امر با شناخته شدن برند ، خدمات کسب و کار شما و گسترش شبکه ای از ارتباطات مرتبط صورت می گیرد.

    بهبود میزان ROI به کمک آژانس دیجیتال

    برای اینکه بتوانید میزان اثربخشی فعالیت بازاریابی خود را اندازه بگیرید، می بایست میزان بازگشت سرمایه (Return of Investment) در تبلیغات خود را اندازه بگیرید. یک آژانس دیجیتال وظیفه دارد سرمایه گذاری شما را در این زمینه ، به ارزش افزوده تبدیل کند.

    خدمات یک آژانس دیجیتال مارکتینگ

    سه مفهوم کلی در دیجیتال مارکتینگ وجود دارد:

    • زمینه های دیجیتال مارکتینگ
    • فعالیت های دیجیتال مارکتینگ
    • تکنیک ها

    خدمات یک آژانس که در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت می کند در این مفاهیم خلاصه می شود. در ادامه برخی از مهمترین موارد این مفاهیم را ذکر خواهیم کرد.

    زمینه های دیجیتال مارکتینگ

    فعالیت های دیجیتال مارکتینگ هر کدام در زمینه های مختلفی تقسیم بندی می شوند؛ این زمینه عبارتند از:

    • وبسایت و موتور جستجو
    • شبکه های اجتماعی
    • تبلیغات اینترنتی
    • موبایل و اپلیکیشن ها
    • پیام رسان ها

    فعالیت های دیجیتال مارکتینگ

    • سئو و وبسایت
    • تجربه و رابط کاربری ( UI and UX )
    • تبلیغات موتور جستجو ( Google Ads )
    • تبلیغات داخل اپلیکیشن
    • تبلیغات بنری
    • تبلیغات کلیکی
    • تبلیغات ویدئویی
    • تبلیغات شبکه های اجتماعی
    • فعالیت شبکه های اجتماعی
    • ایمیل مارکتینگ
    • SMS مارکتینگ یا تبلیغات پیامکی

    تکنیک های مارکتینگ و دیجیتال مارکتینگ

    تکنیک ها را در واقع می توان فاکتوری در دل فعالیت های دیجیتال مارکتینگ دانست. از این تکنیک ها می توان در هر کدام از فعالیت های دیجیتال مارکتینگ بهره گرفت.

    نکته قابل توجه این است که تکنیک های دیجیتال مارکتینگ ممکن است به فضای اینترنت یا دیجیتال اختصاص نداشته باشند.

    مثال بارز این تکنیک ها ، اینباند مارکتینگ است که مختص فضای دیجیتال نیست، اما کاربرد گسترده ای در فضای دیحیتال مارکتینگ دارد.

    برخی از این تکنیک ها عبارتند از:

    • بازاریابی محتوایی
    • بازاریابی ویدئویی
    • گیمیفیکیشن
    • بازاریابی درونگرا ( Inbound Marketing )
    • بازاریابی چریکی ( Guerrilla Marketing )
    • اینفلوئنسر مارکتینگ
    • بازاریابی خلاق
    • بازاریابی رویداد

    نکات مهم در انتخاب آژانس دیجیتال مارکتینگ خوب

    دهه 80 دوره کلیدی در آغاز دیجیتال مارکتینگ در ایران بود. دو عامل همم در شکل گیری و پیشرفت این حوزه در کشور نقش اساسی داشت :

    • بهبود اینترنت
    • استفاده بیشتر از گوشی های هوشمند

    این دو عامل موجب شد که دیجیتال مارکتینگ به ترند روز در اویل دهه ۹۰ تبدیل شود. نیمه دوم دهه ۹۰ نیز، دوره انفجار استارتاپ ها و کسب و کارهای اینترنتی بود.

    نکته مهم اینجاست که با وجود تعداد زیاد آژانس های دیجیتال مارکتینگ در ایران، این آژانس ها هنوز با بلوغ فاصله دارند.

    با توجه به این مطلب، متوجه شده اید که انتخاب یک آژانس دیجیتال مارکتینگ کار آسانی نیست و نیازمند دقت و توجه بالایی است.

    به طور کلی برای انتخاب یک آژانس خوب باید دو فاکتور مهم را در نظر بگیرید:

    • التزام عملی به اصول اساسی و ثابت بیزنس و سازمان
    • شفافیت

    صداقت و شفافیت و نیز رو راست بودن با مشتری یک فاکتور کلیدی است. مشتری حق دارد بداند در چه موقعیتی قرار دارد و شما تا چه حد می توانید به او کمک کنید.

    برای آگاهی از  ازاطلاعات بیشتر، کافیست با  آژانس دیجیتال مارکتینگ دیماژن  تماس بگیرید.

    برای شناخت یک آژانس بازاریابی دیجیتال به اطلاعات بیشتری نیاز خواهید داشت؛ اما مطلب حاضر به شما کمک خواهد کرد که درکی کلی از این مفهوم به دست آورید. گام بعدی بررسی یک آژانس ، کسب اطلاعات از طریق گفتگو با آژانس هاست. نکته ای که به شما در ایجاد شناخت مناسب از آن کمک شایانی خواهد کرد.

     

    • bestmemari bestmemari
    • ۰
    • ۰

    آژانس (Agency) یک کسب و کار یا سازمان است که ارائه دهنده خدمت است. خدمتی که شامل مدیریت و برنامه ریزی و ایجاد یک فرآیند کاری بین دو یا چند نیاز است.

    در واقع یک آژانس نماینده یا واسطه ای است که از ارائه خدمتی شامل « انجام یک کار » سود کسب می کند.

    به طور مثال، وقتی شما به یک شرکت خدمات نظافت منزل تماس میگیرید و تقاضای خدمات می‌کنید، در واقع با یک آژانس تماس گرفته اید. اما به طور عمومی، عبارت « آژانس نظافت منازل » برای این شرکت ها بکار نمی رود.

    آژانس ها واسطه ای هستند برای خرد کردن یک فرآیند پیچیده برای کاربر نهایی.

    یک آژانس هواپیمایی ، کارش تسهیل سفر شماست. یک آژانس دیجیتال مارکتینگ ، به تسهیل و مدیریت فرآیند تبلیغات و مارکتینگ کسب و کار شما در بستر دیجیتال یا آنلاین می پردازد.

    در واقع یک آژانس مدیریت کارهای شما را انجام می دهد و نماینده شما در یک فرآیند است.

    فعالیت های یک آژانس دیجیتال مارکتینگ چیست؟

    به طور کلی به خاطر داشته باشید که آژانس فروشنده یک خدمت است. نه فروشنده یک کالا یا یک محصول مشخص.

    بیایید یک مثال عینی بزنیم.

    یکی از جنبه های دیجیتال مارکتینگ ، استفاده از رسانه های دیجیتال شبکه های تبلیغات اینترنتی است.

    این را می دانیم که به صاحب یا پدید آورنده یک شبکه تبلیغاتی اینترنتی ، اد نتورک ( Adnetwork ) نام دارد.

    حال شما بعنوان یک کسب و کار، می خواهید در این شبکه بهترین نتیجه را بگیرید. اما کار کردن با این ادنتورک کار ساده ای نیست.

    نکته های بسیار ظریف و زیادی وجود دارند که یک کمپین تبلیغاتی را در یک ادنتورک موفق می کند.

    بنابراین اینجا آژانس به کمک شما می آید و وظیفه خرید و مدیریت رسانه را بر عهده می گیرد.

    استراتژی دیجیتال مارکتینگ

    قبل از ادامه این بخش، باید بدانید که چیزی به نام استراتژی دیجیتال مارکتینگ تا حدودی غلط است.

    به این دلیل که استراتژی کلان ترین مبحث یک کسب و کار است.

    پس از آنجایی که دیجیتال مارکتینگ یکی از زیر مجموعه های مارکتینگ است و از بالا سری خود تبعیت می کند، نمی تواند چیزی به نام استراتژی داشته باشد.

    پس برای اینکه بدانیم یک آژانس دیجیتال مارکتینگ چیست باید بدانیم که استراتژیست فرد یا گروه دیگیری است و باید به جای استراتژی دیجیتال مارکتینگ بگوییم برنامه دیجیتال مارکیتنگ که در زبان انگلیسی عبارت Digital Marketing Plan‌ استفاده می شود.

    پس یک آژانس دیجیتال مارکتینگ چیست ؟ آژانسی است که یکی از کارهای آن تهیه یک برنامه دیجیتال مارکتینگ است.

    برنامه دیجیتال مارکتینگ برنامه ای است که بر اساس استراتژی مارکتینگ ، اهداف تعیین شده در این استراتژی را فهم و به آنها در فضای دیجیتال عینیت داده و به ما می گوید که کدام زمینه دیجیتال مارکتینگ با چه برنامه ای بهترین راه برای رسیدن به اهداف معین شده در استراتژی مارکتینگ (  Marketing Plan‌) است.

    شما می توانید این خدمات را از یک آژانس دیجیتال مارکتینگ بخواهید.

    خرید و مدیریت رسانه

    یک آژانس از روی برنامه دیجیتال مارکتینگ به خرید رسانه و مدیریت آن می پردازد.

    رسانه های مختلفی وجود دارند که کار با آنها پیچیدگی های زیادی داشته و هر روز بر پیچیدگی آنها افزوده می شود.

    پس شما برای مدیریت رسانه خود و نیز خرید آن نیاز به یک آژانس دیجیتال مارکتینگ دارید.

    سود آژانس دیجیتال مارکتینگ در خرید مدیا یا مدیریت آن ، دریافت کارمزد به ازای مدیریت این رسانه ها است که از کارفرما دریافت می کند و یک درصدی از هزینه رسانه است که از فروشنده رسانه یا ادنتورک بدست می آورد.

    مدیریت اجرایی برنامه های دیجیتال مارکتینگ

    در نوع فعالیت های دیجیتال مارکتینگ ، Asset یا ابزار برای دیجیتال مارکتینگ نیاز است. نوع این ها از جنس محتوا هستند. برخی دیگر از این ابزار مانند سایت هم از جنس همین Asset‌ها هستند.

    اکثر شرکت ها ممکن است در تامین این ابزار ها یا امکان تولید و تهیه نداشته باشند و یا تجربه کافی در آن وجود نداشته باشد.

    بنابراین، آژانس دیجیتال مارکتینگ با دسترسی به صدها متخصص، خدمات مربوطه را ارائه می دهد.

    سود آژانس در تهیه ارزان تر این Asset‌ها و دریافت سود در ارائه آن به مشتری است.

    اهداف  فعالیت های آژانس دیجیتال مارکتینگ

    حال که تا حدودی با پاسخ این سوال که یک آژانس دیجیتال مارکتینگ چیست آشنا شدید بهتر است بدانید که این سرویس ها و خدمات در یک آژانس دیجیتال مارکتینگ برای شما چه چیزی را به ارمغان می آورد؟

    آژانس دیجیتال مارکتینگ کسب و کار شما را بهبود می دهد

    با تهیه یک برنامه دیجیتال مارکتینگ کسب و کار شما در نهایت به فروش بیشتر دست خواهد یافت و این به معنای گسترش و بهبود کسب و کار است.

    آژانس دیجیتال مارکتینگ برند را در دنیای آنلاین تقویت می کند

    بوسیله انجام فعالیت در دنیای آنلاین ، برند در فضای آنلاین قدرت و نفوذ بیشتری کسب می کند. این امر بوسیله شناخته شدن برند ، خدمات آن و گسترش شبکه ای از ارتباطات مرتبط رخ می دهد.

    آژانس دیجیتال مارکتینگ ROI را افزایش می دهد

    ROI که اختصار عبارت Return of Investment‌ است ، به انتظار بازگشتی است که از یک میزانی از سرمایه گذاری گفته می شود.

    یک آژانس دیجیتال مارکتینگ وظیفه دارد در در ازای سرمایه گذاری شما ، یک ارزش افزوده ( سود ) به شما بازگرداند. در مورد مفهوم ROI در مطالب دیگری توضیح خواهیم داد.

    خدمات آژانس دیجیتال مارکتینگ چیست ؟

    به طور کلی سه مفهوم در دیجیتال مارکتینگ وجود دارد:

    • زمینه های دیجیتال مارکتینگ
    • فعالیت های دیجیتال مارکتینگ
    • تکنیک ها

    خدمات یک آژانس که در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت می کند در این دو مفهوم خلاصه می گردد. حال برخی از مهمترین های هر کدام را ذکر می کنیم.

    زمینه های دیجیتال مارکتینگ

    تمامی فعالیت های دیجیتال مارکتینگ در زمینه های مشخصی که در دنیای آنلاین وجود دارد خلاصه می گردد:

    • وبسایت و موتور جستجو
    • شبکه های اجتماعی
    • تبلیغات اینترنتی
    • موبایل و اپلیکیشن
    • پیام رسان ها

    فعالیت های دیجیتال مارکتینگ

    • سئو و وبسایت
    • تجربه و رابط کاربری ( UI and UX )
    • تبلیغات موتور جستجو ( تبلیغات گوگل ادز )
    • تبلیغات داخل اپلیکیشن
    • تبلیغات بنری
    • تبلیغات کلیکی
    • تبلیغات ویدئویی
    • تبلیغات شبکه های اجتماعی
    • فعالیت شبکه های اجتماعی
    • ایمیل مارکتینگ
    • SMS مارکتینگ یا تبلیغات اس ام اس

    تکنیک های مارکتینگ و دیجیتال مارکتینگ

    تکنیک ها در قالب یکی از فعالیت های دیجیتال قرار میگیرند. به این معنا که شما این تکنیک ها را می توانید در هر کدام از فعالیت ها یا به صورت زیر مجموعه از آنها انجام دهید.

    تکنیک های دیجیتال مارکتینگ ممکن است که اختصاص به فضای اینترنت یا دیجیتال نداشته باشند.

    مانند تکنیک اینباند مارکتینگ که استفاده زیادی از فضای دیجیتال می کند اما تمام رویکرد آن مبتنی بر فضای دیجیتال نیست.

      • بازاریابی محتوایی
      • بازاریابی ویدئویی
      • گیمیفیکیشن
      • بازاریابی درونگرا یا بازاریابی اینباند ( Inbound Marketing )
      • بازاریابی چریکی ( گوریلا مارکتینگ )
      • اینفلوئنسر مارکتینگ
      • بازاریابی خلاق
      • بازاریابی رویداد

    اگر بخواهیم خیلی خلاصه این تقسیم بندی را توضیح دهیم باید اینطور بگوییم.

    چند مثال

    شما با اینفلوئنسر مارکتینگ – که یک تکنیک است – در واقع مشغول انجام فعالیت یا تبلیغات شبکه اجتماعی – که هر دو جزئی از فعالیت دیجیتال مارکتینگ هستند هستید که در زمینه شبکه های اجتماعی – یکی از زمینه های دیجیتال مارکتینگ – صورت می پذیرد.

    مثالی دیگر:

    اگر شما ساخت ویدئوهای کوتاه آموزشی را در دستور کار قرار دهید و آن را در شبکه های اجتماعی منتشر کنید در واقع از هم زمان از دو تکنیک ویدئو مارکتینگ و بازاریابی محتوایی استفاده کرده اید که منبع انتشار آن ، یعنی شبکه های اجتماعی ، آن را تبدیل به یک فعالیت شبکه اجتماعی کرده است.

    و مثال پایانی:

    اگر شما تصمیم بگیرید که مجموعه ای از سوالات را در سلسله مقالاتی در وبلاگ سایتتان منتشر کنید ، از تکنیک بازاریابی محتوایی و در فعالیت های مربوط به سئو و وبسایت استفاده کرده اید که در حوزه وبسایت و موتور جستجو قرار می گیرد.

    آژانس دیجیتال مارکتینگ در ایران

    در اینجا خیلی مختصر به وضعیت آژانس های دیجیتال در ایران ( در زمان انتشار این مقاله ) می پردازیم.

    فعالیت های دیجیتال مارکتینگ در ایران در دهه ۸۰ آغاز شد و در اواخر این دهه شکلی جدی به خود گرفت.

    دو عامل در شکل گیری بیشتر این فضا نقش داشت:

    • بهبود وضعیت اینترنت
    • رشد استفاده از گوشی های هوشمند

    این دو عامل و بهینه شدن آنها ، باعث شد که در نیمه اول دهه ۹۰ ، دیجیتال مارکتینگ به یک ترند تبدیل شود.

    اینجا بود که با ورود به نیمه دوم دهه ۹۰، با ظهور کسب و کار های اینترنتی و استارتاپ ها در واقع این فضا یک انفجار به خود دید.

    امروز آژانس ها به صورت ماهانه تاسیس می شوند و افراد زیادی در این حوزه آموزش دیده و در مشاغل مربوطه استخدام می شوند.

    اما نباید این موضوع را به منزله بلوغ آژانس دیجیتال مارکتینگ در ایران دانست.

    آژانس ها در ایران هنوز با بلوغ فاصله زیادی دارند. به نظر ما، آژانس ها هنوز نقش خود را نیافته و به دلیل تازگی آن ، تجربه کافی در اصل کسب و کار آژانس و آژانس داری در آن وجود ندارد.

    پیشتر و در صنعت آژانس های تبلیغاتی آفلاین ایران ، تجربه شده است که به دلیل انفجار تبلیغات درایران و البته پول فراوان شرکت های سهامی یا بانک ها، آژانس های تبلیغاتی در بسیاری از مواقع مجبور به پذیرش اعمال نظرات غیر دقیق صاحبان کسب و کار شده اند.

    این امر موجب شده است که قدرت پول با یک سم خطرناک به نام شبه علم ترکیب شده و باعث شود که کسب و کار در فعالیت یک آژانس دخالت های اساسی نماید.

    البته آژانس ها نیز به اذعان صاحب نظران همین حوزه ، نتوانسته اند با شکل دهی به فرآیند های کاری و استاندارد سازی ها ، کسب و کار خود را از این خطرات حفظ کنند.

    این خطر مسلما برای آژانس دیجیتال مارکتینگ شدید تر و پر تکان تر است.

    امروز اگر از اصحاب تبلیغات آفلاین بپرسید ، حتما برای خود در سطح جهان الگوهایی داشته و افرادی بعنوان رهبران صنعت در ذهن آنها جای دارند.

    اصل قهرمان ، پیش برنده است.

    اما این امر در آژانس های دیجیتال مارکتینگ ایران بسیار به ندرت به چشم می خورد. شما به ندرت کسی را در این صنعت می یابید که به یک فرد دیجیتال مارکتر را بعنوان الگوی خود معرفی کند یا آژانس ها نوعا آرزویی در سر برای تبدیل شدن به یک الگو را ندارند.

    دیجیتال مارکتر ها الگو ندارند

    پر واضح است که در پاسخ این ادعا نمی توانند بگویند که ما روش خودمان را داریم. اینجا ایران است و بازیگر مولف به ندرت وجود دارد.

    به هر حال، صاحب کسب و کار باید بداند که در ایران آژانس های دیجیتال مارکتینگ همزمان با خود کسب و کار مشغول تجربه اندوزی هستند.

    امری که کار کردن را در برخی موارد شیرین ، اما در بسیاری از موارد سخت و طاقت فرسا می کند.

    انتخاب آژانس دیجیتال مارکتینگ خوب

    با توضیحات بالا، انتخاب یک آژانس دیجیتال مارکتینگ خوب کاری بسیار سخت و طاقت فرسا است.

    به طور کلی ، باید در نظر داشته باشید که دو فاکتور کلیدی در انتخاب آژانس دیجیتال مارکتیگ نقش دارد:

    • التزام عملی به اصول اساسی و ثابت بیزنس و سازمان
    • شفافیت

    یک آژانس دیجیتال مارکتینگ باید بداند که اصول بیزنس و کار در همه جای دنیا و در هر کسب و کاری یکی است. چون آدمها یکی هستند. پس یک آژانس دیجیتال مارکتینگ باید به اصول کسب و کار سازمان مقید باشد.

    و شفافیت. شخصا معتقدم یک آژانس دیحیتال مارکتینگ ، با وضعیت کنونی چاره ای جز شفافیت ندارد. او باید در مورد آنچه که مشتری با آن طرف است و آنچه خودش می داند شفاف باشد.

    روراستی و شفافی با مشتری و با خود یک اصل کلیدی است.

    در مطالبی دیگر اما، به شکلی کامل خواهیم گفت که برای انتخاب یک آژانس دیجیتال مارکتیگ چه راه هایی وجود دارد.

     

    منبع :  آژانس دیجیتال مارکتینگ دیماژن

    • bestmemari bestmemari